8 891 läst ·
174 svar
9k läst
174 svar
Då inför de 12 största elnätsbolagen effektavgift och så funkar den
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Det är delvis enklare med en fossilbil, men oj så många som ändå kör tills det nästan inte går att ta sig till macken. Min förra sambo var sådan. När man precis hade lagt sig kunde hon säga "oj, jag glömde tanka bilen, det måste vi göra imorgonbitti."P pmd skrev:
Det innebar att man knappt kom till macken. Så jag ville inte ha det på morgonen när man skulle skjutsa barn till förskola och framförallt ville jag inte ha det om vi skulle behöva åka akut till sjukhus mitt i natten (ett av barnen hade mer akuta sjukhusbesök än barn i gemen som liten). Det blev att kliva upp och åka och tanka. Där hade jag önskat att det bara var att ladda, med normalfart.
Det kan du väl ställa in en gång?P pmd skrev:
Där har vi problemet. Jag har också en hybrid och då vill man ladda direkt, gärna fort. Det är dock en bieffekt med hybrid. Själv lockas jag mer av elbil med effektavgifter, medan andra är tvärtom.P pmd skrev:
Hur jag ska undvika effekttoppar (som förstås aldrig går att undvika, men jag anar att de flesta använder termen på ett annat sätt än jag) beror ju på all annan användning av el i huset.Fairlane skrev:
Nästa bil blir nog en riktig elbil, men sådana var fortfarande rätt dyra när vi köpte hybriden. Med tanke på hur jättebebisen i Vita Huset har ställt till det så kanske vi påskyndar bytet till riktig elbil. Att köra på bensin blir allt mindre lockande.Fairlane skrev:
Å andra sidan är det tilltalande att ha både hängslen och livrem när det gäller bilbränslet. I händelse av långvarig strömlöshet kan vi fortfarande köra iväg med bilen.
Nu är det ju så att laddning av elbil, åtminstone om man använder en riktig laddbox, drar skyhögt mer effekt än något annat i hemmet. De flesta laddboxar levererar 11 kW. I praktiken är det så att om man ser till att elbilen laddas vid den tid på dygnet då effektavgiften är 0 (eller åtminstone så låg som den någonsin blir) så kan man rätt lugnt sköta övriga hushållsgöromål helt och hållet normalt. Med undantag för ett fåtal knasigt konstruerade effekttariffer (det mångbesjungna BTEA, till exempel) så blir det för de allra flesta - utslaget på ett helt år - en minimal inverkan på nätkostnaden.P pmd skrev:
Man behöver förstås inte starta både disk- och tvättmaskin samtidigt som man slår på ugnen och alla plattorna på spisen. Men hur vanligt och sannolikt är egentligen det?
Beror inte det mer på hur högt avsäkrad "laddboxen" är? En laddbox är väl i princip ett eluttag med en smart timer, strömbegränsare och internetanslutning?H hhallen skrev:
Eller snarare: det som avgör hur högt strömuttagen kan bli är väl bilens laddare?
Nätbolaget som vi är anslutna till har inte infört effektavgifter än, och jag har inte haft incitament att sätta mig in i hur andra nätbolags effektavgifter är konstruerade, så jag snappar bara upp lite här och där på detta forum hur det tycks fungera. Det talas om att undvika "effekttoppar", men hur gör man det? Eftersom effektuttaget knappast går att hålla konstant så blir det väl effekttoppar hur man än gör?H hhallen skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
I många fall så räknas inte effekt under vissa tider, exempelvis mellan 20.00 och 06.00. Då kan man ladda elbilen med full fart utan att det räknas.P pmd skrev:Nätbolaget som vi är anslutna till har inte infört effektavgifter än, och jag har inte haft incitament att sätta mig in i hur andra nätbolags effektavgifter är konstruerade, så jag snappar bara upp lite här och där på detta forum hur det tycks fungera. Det talas om att undvika "effekttoppar", men hur gör man det?
En topp blir det alltid, även vid konstant effektuttag, såklart. Om du konstant nyttjar 5 kW så blir din topp givetvis 5 kWP pmd skrev:
Du har i princip rätt i detta. Dock kan de flesta moderna elbilar och laddhybrider ladda med mångdubbelt högre effekt (snabbladdning) än vad en hemma-laddbox kan leverera. Så i princip kan man ändå säga att det är laddboxen som är dimensionerande.P pmd skrev:
Laddboxar i sin tur är naturligtvis konstruerade för att passa in i den existerande el-infrastruktur som är vanlig i privatbostäder. Typiskt sett 3-fas med 16A huvudsäkring per fas.
Sen kan man givetvis konfigurera sin bil och/eller sin laddbox för att leverera mindre än den maximala laddeffekten, om man så önskar. Jag har t.ex. en laddhybrid, som laddar fullt (från tomt batteri) på ca 2 timmar. Om jag hade en effekttariff som var aktiv även på natten, med 50% rabatt (som Ellevio), hade jag kanske valt att ladda under längre tid, med mindre effekt än 11 kW. Men som det nu är, så är effekttaxan hos oss 0 nattetid.
Naturligtvis har man effekttoppar. All elförbrukning varierar med tid. Även den mest basala grundlasten, t.ex. en inverterstyrd BVP har ett effektuttag som varierar över dygnets timmar, beroende på utomhustemperaturen. Sen adderas förstås allt annat man använder el till ovanpå det, som spis, ugn, diskmaskin, tvättmaskin, TV, dator, fåniga ljusslingor i träden, you name it.P pmd skrev:Nätbolaget som vi är anslutna till har inte infört effektavgifter än, och jag har inte haft incitament att sätta mig in i hur andra nätbolags effektavgifter är konstruerade, så jag snappar bara upp lite här och där på detta forum hur det tycks fungera. Det talas om att undvika "effekttoppar", men hur gör man det? Eftersom effektuttaget knappast går att hålla konstant så blir det väl effekttoppar hur man än gör?
Vad många inte har fattat är att bidraget från matlagning t.ex. är närmast försumbart eftersom en ugn eller spis i princip aldrig körs ens i närheten av sin märkeffekt över den tid man använder för matlagning. En ugn tar t.ex. knappt 10 minuter att värma upp till 200 grader. Under dessa 10 minuter drar den kanske 2 kW. Men så snart den blivit varm krävs bara en mycket mindre effekt för att hålla den vid 200 grader.
Att jag har varit aktiv i många av dessa trådar om effektavgifter beror till stor del på att jag blivit hjärtligt trött på dessa ständiga klagomål på att "man inte längre kan laga mat på vettiga tider". Den som tror att det är så är helt enkelt clueless.
Personligen tycker jag att nätbolagen - i alla fall de som jag har tittat närmare på - har gett abonnenterna god information om hur effektavgiften fungerar och vad för slags problem den är avsedd att mitigera. Tyvärr måste man konstatera att nätbolagen gravt har överskattat abonnenternas förmåga att själva räkna ut konsekvenserna av att fortsätta med helt tanklös elanvändning.
Medlem
· Stockholm
· 1 666 inlägg
Idag kom Eon med sitt tillbakadragande:
https://www.eon.se/el/elnat/elnaetsabonnemang-priser
https://www.eon.se/el/elnat/elnaetsabonnemang-priser
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns på elbruk efter 13.30 för nästa dag !A AndersS skrev:Då skulle vi ha lätt att anpassa oss om vi visste dyraste timmarna ett dygn i förväg och lätt att förstå för de flesta kunderna, dvs en taxa som blir "förutsägbar". För egen del har det ingen betydelse om det är AI eller någon person som manuellt knappar in det har ingen betydelse utifrån kundperspektiv.
Ellevio drar tillbaka sin effektavgift: https://www.ellevio.se/nyheter/pressmeddelanden/ellevio-aterinfor-en-prismodell-utan-effektavgift/
edit: Nu väntar vi bara på reaktionerna hur horribelt det är att Ellevio nu höjer överföringsavgifterna...
edit: Nu väntar vi bara på reaktionerna hur horribelt det är att Ellevio nu höjer överföringsavgifterna...
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden