Byggahus.se
H
Harald Blåtumme: Tycker Fiskars litet större klyvyxor är fantastiska, extremt väldimensionerade och med riktigt stabila och vibrationsdämpande skaft. Annars för mera finlir, älskar den rakbladsskarpa Gränsfors snickaryxa. Det är i princip en tung kniv man har satt skaft på, egg-geometrin är totalt väsensskild mot klyvyxor och ja, man kan raka sig med denna om man har lust, här skärpt med en Tormek T4
17 svar · 412 läst · Verktyg, Maskiner & Fordon
A
AG A: [citat] Fördelen är ju att man kan få ett otroligt stort och häftigt hus, på en väldigt fin tomt, för nästan "småpengar". Vad får du om du ska bygga nytt. Säg att du har ungefär genomsnittlig budget på runt 4,5miljoner. Bygger du nytt, får du en vit fyrkantig, extremt tråkig, trälåda på ca 100m2. 500m2 tomt, på en platt åker, 20 meter ifrån E4:an ungefär. Detta gäller
11 svar · 602 läst · Köpa & Sälja hus
Storsockret
Storsockret: Går finfint att köra på mobilen om man nu gärna vill, om man ber webbläsaren att köra skrivbordsversionen. Iaf på iphone :)
5 svar · 71 läst · Socialt & Projekt
M
-MH-: Kan vi inte få lite bilder på det här trädet, och hur det står i förhållande till vägen och systers hus? Vi vet ju inte om det är lite förväxt sly i utkanten av skogstomten, eller om det är vårdträdet i rundeln framför ingången.
35 svar · 3,2k läst · Juridik
O
O: [citat] Ante mig att det var något djupare. Sådant sk "tänkande" är inget jag stöttar [citat] Det är nog rätt ibland och ibland inte. I denna tråd är vissa fakta lätta att kolla upp och verifiera. Alla lagar t.ex. många KA, finns att läsa på nätet. Referenser blir då ganska onödiga. Men att verifiera påståenden om vad Tesla/IFM gjort och sagt är ofta knepigt. För att inte
9,7k svar · 420,4k läst · Övrigt Off Topic
A
AG A: [citat] Det är helt rätt, och något jag borde kommit ihåg att nämna. Isolerar man bättre, förändrar man klimatet i grunden. En tabbe som många gjort, då de haft för avsikt att förbättra huset. Men isoleringen har lett till bl.a. lägre temoeratur i grunden som lett till mer fukt och därmed fukt-, och rötskador. Men det är inte bara isolering som är riskabelt att ändra. Många
12 svar · 436 läst · Byggnadsvård
Fairlane
Fairlane: [citat] Ja, det är ju mer gränsfall. Det hade man för 25 år sen också, svensktalande telefonsupport på Irland.
406 svar · 16,1k läst · Övrigt Off Topic
D
datja: 905 st inspirationsfilmer finns här [MEDIA=youtube]mukQ_1Le_J0[/MEDIA]
45 svar · 2,2k läst · Badrum
D
datja: [citat] Svar: ja.
2 svar · 53 läst · Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus
L
Lechuza: [citat] När ja läser ditt inlägg märker man att här är en duktig bransch kollega! Jag kan bara hålla med, hade jag fått i uppdrag att göra om efter den målaren hade jag bredspacklat 2ggr, grundat med riktig grundfärg sen täckfärg 2ggr. På så vis har man gjort de bästa man bara kan ur måleri perspektivet. Du borde nästan be att få några meter mikrolit som du kan tejpa fast
33 svar · 2,4k läst · Färg, Måla & Tapetsera
P
pmd: [citat] Det är en princip jag håller med om, men det finns gränser. Industriverksamhet bör inte placeras i närheten av bostäder., men det är kanske inte lika mycket EON man ska gnälla på som kommunen.
211 svar · 64,1k läst · Bygglov
M
maria01: borde inte återförsäljaren veta problemet efter 36 timmar.
2 svar · 75 läst · Trädgårdsmaskiner
D
datja: [citat] Alltså, det beror nog på hur fläkten ser ut. Jag är en bit över medellängd och det hus vi bor i köptes av ett vänligt, kortvuxet par. Köksfläkten sätter jag tinningen i två gånger i månaden ungefär. Hade den varit 5 cm högre upp hade det aldrig hänt. Hade den varit 15 cm längre ner skulle jag aldrig slå mig heller för då skulle jag haft den i överkant av synfältet.
3 svar · 44 läst · Kök
Superuser77
Superuser77: Hittade den här gamla tråden när jag sökte info om bastubygge. Jag planerar ett i princip identiskt bygge inuti ett befintligt kallförråd/garage. Skulle du gjort något annorlunda idag när du använt bastun ett antal år? Jag funderar på att skippa vindpapp, isolering och aluminiumfolie och bygga en kub av 4,5 cm tjock råspont. Två av bastuns väggar blir i ett hörn av huset och
10 svar · 4,3k läst · Bastu
data55
data55: [citat] Såhär ser de ut i mitt NCC byggda hus. Även hos släktingar med kök ifrån byggbolag så brukar det se ut såhär. De kanske räkna med att folk klättrar upp på bänkskivan. [bild] Man kan ju inte lita på byggahus komprimeringsalgorithm som ändrar raka linjer på linjalen till snea. [bild]
9 svar · 243 läst · Kök
D
datja: [citat] Jag gick på något förvånande testresultat häromåret och köpte därför dumsnålt Rustas takfärg. Tre strykningar (eller fyra? jag minns inte) och sen tog jag mig till närmsta överprisbutik och strök en gång med Coloramas takfärg. Sen var det klart. Den enda färgprodukt som har varit billig men bra för mig var Nordenpaints fasadfärgssystem Thor + Odin.
4 svar · 153 läst · Färg, Måla & Tapetsera
E
Elin.L: Hej! Vi har i vår bostadsrätt bestämt oss för att ge lite kärlek till vår port i trä. Den har inte blivit omhändertagen på många år och fått utstå ganska hård behandling genom åren när den har klottersanerats. Tyvärr är klottrandet ett återkommande problem vilket syns på bilden. Vi funderar på hur vi bäst ska ta hand om den och vilken typ av ytbehandling som är lämplig.
0 svar · 23 läst · Byggnadsvård
S
saltis99: [citat] Det är enligt lag.
391 svar · 82,3k läst · Juridik
B
Björning: [citat] Tack G.kraft! Så otroligt tacksam för allas input och tankar. När du säger det så var det faktiskt, i mina ögon vid visningstillfället, en liten fuktpåverkan mellan karmen och väggen på fönstret. Noterade den men tänkte att det var dåligt drevat eller liknande. Det är mycket troligt att det är precis som du nämner. Alla små bitar bygger en helhet. Börjar landa i att det
25 svar · 5,0k läst · Stenhus
B
byggankan: [citat] De polerade en gång till och vi är väldigt nöjda med slutresultatet. Först la de på en avgift för extrabesöket på fakturan men efter ett kort och trevligt mail där jag påpekade att vi inte borde betala för extrabesöket så tog de direkt bort det utan tjafs. Kommer troligen anlita de igen för att göra samma sak i vårt hus (det här var i ett annat boende än det vi normalt
8 svar · 951 läst · Golv
HOBBY ARCHITECT
HOBBY ARCHITECT: [bild] [bild] https://www.esny.se/objekt/sportpalatset Aldrig sett nåt liknande. 😲
196 svar · 37,3k läst · Arkitekter, Arkitektritat & Extern design
L
Lechuza: [citat] Tack för svar och hjälpen !!
16 svar · 162 läst · Badrum
plåtrickard
plåtrickard: En träfasad då eller? Hyr en speedheter och skrapa..
3 svar · 68 läst · Byggnadsvård
L
loppan99: [citat] Hej och tack för dina ord. Har inte gjort något idag dag då det regnat och är blött.Söker stabilisera växellådan på höger sida trots att där aldrig skall vara något stöd men alla hål för ett stöd finns där redan..... Pratade med grannen och han hade en gammal skrotig Stiga Villa som stått ute i fler år. Kollade upp artikelnummret på nätet och där kallar man den Stiga
4 svar · 148 läst · Trädgårdsmaskiner
K
knightjocke: Jag vill minnas att det ska fungera ganska ok om det är symmetriskt mellan båda väderstrecken. Vilket det är. Men annars kan man sätta tigos optimerare på panelerna.
1 svar · 150 läst · Solceller, Solfångare, Solenergi
Isakare
Isakare: Har mycket blandade metaller i mitt jobb, ofta i utsatta miljöer med ständig fukt, kemikalier mm Aluminium är ett problem med andra metaller, andra blandningar väldigt lite. Enda problemet jag ser på bilden är att det borde varit nylockmutter, spänningen kommer med tiden och årstiderna minska och då kan muttern lossna. Och som tidigare sagt, smörja rostfritt är aldrig fel.
6 svar · 264 läst · Grund & Markarbeten
M
Martin Lundmark: Hej Solstormar orsakar norrsken men kan även vara farliga för vårt elsystem, kommunikation, GPS mm. Det finns nu en varning om en ovanligt kraftig solstorm mot jorden ”En kraftfull solstorm kommer att träffa jorden på fredagskvällen, svensk tid, varnar USA:s vädermyndighet NOAA. Effekten kan bli norrsken på flera platser i Sverige i helgen. ”Geomagnetiska stormar kan påverka
1,7k svar · 180,3k läst · El
Tååmten
Tååmten: [citat] Typ så här? Var det samma elektriker hemma hos mig?
554 svar · 196,8k läst · El
B
Bongtor: Precis. Deras 36v går inte ihop med one + Systemet. Hade deras 36v klippare i nästan 11år innan batteriet segade ner sig lite. Var grymt nöjd med den.
1 svar · 82 läst · Trädgårdsmaskiner
Claes Sörmland
Claes Sörmland: @Brendhain Jag förstår inte vad du pratar om. Kan du inte bara kort repetera vad du vill föra fram i tråden och din referens för det?! Vore ju tråkigt för trådens läsare och TS om de missar din viktiga poäng. Jag menar, inte ska min tänkta narcissistiska mor stå i vägen för ditt genomslag här.
167 svar · 50,5k läst · Trädgård allmänt
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.