5 432 läst ·
37 svar
5k läst
37 svar
Dåligt måleriarbete?
Just jutuns dyra lyxfärg ska rullas med en roller som inte är lika ” långhårig ” som en standard rulle. Sen att färgen påföres så jämt som möjligt såklart.H hempularen skrev:
Alla moment är viktiga på krångliga väggar och då hjälper det till att ha en färg med ett jämt glansvärde, enkelt förklarat att färgen ska se lika matt ut från olika vinklar.
Jag vill påpeka att jag inte har någon erfarenhet av Flugger färgen som målas med i detta projekt.
Liknande akustikpaneler, men gör den själv genom att sätta en akustikduk bakom ribbor (21x43 planhyvlad, kvistfri, furu) som jag betsat själv. Gjorde en "ram" runt taket som agerar taklist. Testade även att göra en list i L-profil till anslutningen mellan lågdelens tak och högdelens vägg, genom att klyva en ribba.C Carl Engblom1 skrev:
Här är några bilder på det som är uppe hittills, avvaktar med resten innan målaren gjort om den utsatta väggen.
Har dokumenterat i princip hela bygget i bilder, tyvärr känns det lite sent att starta en projekttråd nu 😌
Redigerat:
När ja läser ditt inlägg märker man att här är en duktig bransch kollega!C Carl Engblom1 skrev:
Jag kan bara hålla med, hade jag fått i uppdrag att göra om efter den målaren hade jag bredspacklat 2ggr, grundat med riktig grundfärg sen täckfärg 2ggr. På så vis har man gjort de bästa man bara kan ur måleri perspektivet.
Du borde nästan be att få några meter mikrolit som du kan tejpa fast eller något på en släpljus vägg och titta själv. De ser väldigt tråkigt ut, man ser skarvarna, eventuella veck samt fibrerna i duken. Rekommenderar aldrig mikrolit när de kommer till de estetiska.
Nu är jag ingen målare men har jobbat åt en med lite blandade arbetsuppgifter.
Jag brukar alltid sätta microlit, tycker väggarna håller lite bättre mot istötning.
Spacklar klart, sätter väven, blir det glipor eller överlapp så brukar jag spackla ut det och slipa sen måla.
Nu har jag mest gjort det i mina egna lgh som hyrs ut, men jag har varit nöjd med resultatet och ingen hyresgäst har klagat, men det gör dom ju inte på sånt 🙂
Kanske inte skulle duga åt alla
Jag brukar alltid sätta microlit, tycker väggarna håller lite bättre mot istötning.
Spacklar klart, sätter väven, blir det glipor eller överlapp så brukar jag spackla ut det och slipa sen måla.
Nu har jag mest gjort det i mina egna lgh som hyrs ut, men jag har varit nöjd med resultatet och ingen hyresgäst har klagat, men det gör dom ju inte på sånt 🙂
När det är höga släpljusväggar blir det lite mer komplicerat om det ska bli top notch.nino skrev:
Nu är jag ingen målare men har jobbat åt en med lite blandade arbetsuppgifter.
Taklösningen ser trevlig ut, förstår din målbild.
Borde även hjälpa på akustiken lite.
Borde även hjälpa på akustiken lite.
Tack.L Lechuza skrev:När ja läser ditt inlägg märker man att här är en duktig bransch kollega!
Jag kan bara hålla med, hade jag fått i uppdrag att göra om efter den målaren hade jag bredspacklat 2ggr, grundat med riktig grundfärg sen täckfärg 2ggr. På så vis har man gjort de bästa man bara kan ur måleri perspektivet.
Du borde nästan be att få några meter mikrolit som du kan tejpa fast eller något på en släpljus vägg och titta själv. De ser väldigt tråkigt ut, man ser skarvarna, eventuella veck samt fibrerna i duken. Rekommenderar aldrig mikrolit när de kommer till de estetiska.
L Lechuza skrev:När ja läser ditt inlägg märker man att här är en duktig bransch kollega!
L Lechuza skrev:När ja läser ditt inlägg märker man att här är en duktig bransch kollega!
Tack! Ja att tänka till innan kan spara mycket tid.L Lechuza skrev:När ja läser ditt inlägg märker man att här är en duktig bransch kollega!
Jag jobbar halvtid med måleri nu efter 35+ år av ofta krävande projekt.
Här är lite tapet nörderi
Klicka här för att svara