Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hjälp! E-on vill bygga transformatorstation

1. Smelly
    Renoverare · Ormaryd · 173 inlägg

Smelly

Renoverare
    Hej!

Jag har inte skrivit här på länge men hade tidigare en väl-läst tråd om mitt husköp och renoveringsprojektet. https://www.byggahus.se/forum/threads/fran-exekutiv-auktion-till-lantlig-idyll.329148/

Nu är det så att E-on har tänkt bygga en Transformatorstation lite bakom mitt hus. Idag ligger min lantliga idyll enskilt och bakom mig finns bara skog och åkrar. Där har man nu planerat att bygga en 5500kvm transformatorstation. (mitt hus är 1:40)

Jag har förhoppningar om att de köper loss min fastighet eller att de kanske kan kompensera mig ekonomiskt, men finns det någon som är kunnig som kan hjälpa mig med det? De har sagt att de inte har möjlighet till det men att de kan plantera en häck som minskar insynen... jag tycker inte det är tillräckligt.

De har inte sökt bygglov ännu men planen är gjord och arbetet är upphandlat.

Till saken hör att vi har vuxit ur huset, jag har skaffat en familj med 3 barn och vi hoppas på ett 4:e och vi hade just bestämt oss för att försöka sälja huset och bygga ett nytt när denna bomben slog ner och effektivt dödade alla våra framtidsplaner.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    karta.png

Redigerat 29 mar 12:20
  2. K
    Medlem · Västernorrland · 3 057 inlägg

Kurtivan

Medlem
    Jag tror du har en rejäl uppförsbacke att både att få något utöver marknadspris för din fastighet och någon ersättning.

• Laddar…
  3. Smelly

Smelly

Renoverare

Jo absolut, men marknadspris vore ju toppen. Jag tänker mig att huset idag kanske är värt 1,2 eller så och när E-on är färdiga med att parkera sin finlandsfärja bakom huset så kanske jag kan vara glad om jag får 350.000

4. K

Kurtivan

Medlem
    Där har du en bra plan, sälja till marknadspris till Eon nu och köpa tillbaka billigt sedan och bygga ut för mellanskillnad.

5. Smelly

Smelly

Renoverare
    Ja, det hade väl fungerat, men E-on har inte tänkt köpa det, de har tänkt plantera en häck och jag vill få dem att ändra sig. :)

6. K

Kurtivan

Medlem
    Villaägarna brukar kunna hjälpa till om du är medlem, eller juristhjälp via hemförsäkring.

7. E
    Medlem · jämtland · 21 712 inlägg

elmont

Medlem
    Och varför skulle dom ändra sig??? Dom ser väl i första hand till sina intressen och vill bygga där det är lämpligast. Och varför skulle dom ersätta dig, du äger ju ingen utsikt bortom din tomt. Var glad att dom tänker sätta upp en häck.

8. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 6 146 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Finns det redan luftledningar där bakom er fastighet? Det ser ut som ett fundament på bilden?

9. Smelly

Smelly

Renoverare
    Japp det går luftledningar bredvid huset men de försvinner bak i skogen.

• Laddar…
  10. Smelly

Smelly

Renoverare
    Jag tänker att det jag kan pressa med är ju att inte överklaga bygglovsansökan. Och kanske goodwill.

11. H
    Moderator · Stockholm · 45 884 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Men blir det verkligen en så dramatisk försämring? Har det sagts något om höjd på byggnaderna?

• Laddar…
  12. E
    Medlem · jämtland · 21 712 inlägg

elmont

Medlem
    Så det pengar du är ute efter? Om det vore det omvända att man tex rensade bort skräp i din omgivning, förbättrade vägen osv, skulle du då vara villig att betala en slant?

13. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 518 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om detta...är det så farligt?
    Tittar ut över gärdet bakom huset här och funderar på hur det skulle se ut här och tja, ingen större katastrof.
    Det är tyst, det rör inte på sig, det drar inte till sig något annat elände, det sprider inget omkring sig.
    Det är mycket, mycket, bättre än tex vindkraft.

• Laddar…
  14. Smelly

Smelly

Renoverare
    Grejjen är att vi hoppas på utökning i familjen i vinter och huset vi bor i nu är för litet för vår familj så planen var att sälja och bygga ett nytt hus där alla får plats. En stor del av värdet på vårt hus är det ostörda enskilda läget som ju blir fullständigt pulveriserat av Transformatorstationen. Så nu kan vi inte sälja för tillräckligt mycket för att lösa lånen, än mindre lägga in handpenning på ett nybygge... och vi kan inte bo kvar heller för där får vi inte plats så ja det är pengar jag är ute efter.

15. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 518 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Blir det det?
    En transformatorstation gör inte mycket väsen av sig.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.