Jag har konstaterat att jag spårar ganska mycket med bordssågen och för att få lite större trygghet så tänkte jag försöka modifiera min klyvkniv så att den kan sitta kvar även då jag spårar.

Är det någon som kan ge tips om hur mycket under tändernas topp man bör kapa kniven, minsta möjlig marginal eller??

/Håkan

Min sitter ca 3 mm under klingans högsta punkt.
/B

Det är ett problem det där med skyddet. För de flesta snitt funkar det finfint med originalskyddet till Bosch GTS10, men för spårning går det ju inte. Borde få tag i en plåt av samma tjocklek som orignalet så man hade både och.

Förresten kan jag tillägga att klingskyddet fungerar mindre bra när man lutar klingan typ 30 grader som jag gjorde senast idag, Plåten är så vek att skyddet vill in i klingan då, så man får hålla i skyddet tills det kan glida ner och vila på arbetsstycket.

Får tacka för alla tips!

Jag köpte en extra klyvkniv för modifieringsändamålet, så jag har möjligheten att använda orginal skyddet om jag så önskar.

I artikeln som mattiasp länkar till har dom format klyvkniven som en "månskära" finns det någon speciell fördel med det? Jag var och kapade min kniv i kväll, min initiala modell så la jag snittet på klyvkniven rakt bakåt parallellt med bordet. Det lämnar en ganska stor yta (ca 5cm lång) rakt bakom klingan även vid väldigt små djup. Känns som om det borde vara stabilare men kommer det vara ivägen vid någon typ av sågning?

/Håkan

Bara om du ska tillverka zero clearance ilägg till sågen och du vevar upp klingan, men då måste man ju ändå ta bort klyvkniven... Med tanke på hur vek plåt det är i kniven skulle jag behålla den så. Jag hade nog tänkt göra på det sättet på min så småningom i alla fall.

Provade faktiskt att göra ett zero clearence inlägg men med en lite twist, jag började med att göra en markering genom att lyfta klingan till dess att klyvkniven tog i.
Demonterade inlägget och gjorde ett snitt från bakkant i linje med markeringen.

Tycker att det borde fungera ganska så bra, som jag fattat det så är den primära funktionen att på ett Zero Clearence att man inte får något glapp på sidorna av klingan?

/Håkan

hahel skrev:
...Tycker att det borde fungera ganska så bra, som jag fattat det så är den primära funktionen att på ett Zero Clearence att man inte får något glapp på sidorna av klingan?...
Jupp, och då speciellt i klingans "framkant", dvs där klingan roterar nedåt. Ilägget håller då emot kraften uppifrån och minskar risken för utslag. Om det inte är helt tight baktill, där klingan roterar uppåt, lär inte har någon inverkan på resultatet.

Sen är ett ilägg också bra på det sättet att det inte lika enkelt trillar ner småbitar i sågen som när det är "vidöppet".

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.