Hej

Funderar på att köpa geringssåg men kan inte bestämma mig. Ska lägga en golv och sätta en del lister. Dvs vinklar måste stämma.

Har kikat på bosch blå, de har en ny som har heter gcm 8s som verkar ok och som inte är så dyr. har pris på 3300 på den.

Sedan har vi makitan med dubbla gedjrar för 4700 hos verktygsladan.

Sist men inte minst så hittade jag en såg som verkar vara en ripof på makitan: http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=rhqww&fullscreen=true

Det är silvans reklamblad länken leder till. På första sidan uppe till vänster finns sågen. (jag har använt toolmates skruvdragare och den är helt ok, lite klumpig men starksnabb laddare och 2ah batteri så jag kan inte helt dömma ut denna såg) Sågen kostar bara 1500

Är det någon som provat ovanstående sågar och kan tipsa?

Jag skulle köpa Boschs GCM8S alla dagar i veckan. Kanske den bästa maskinen jag haft all time.

Glöm inte att köpa en bra benställning till också bara!

P
Makita LS0714L + DeWalts teleskopstativ = Mumma.

Har Boschs storebror GCM 10 SD. Kanske lite stor men jag tog den av den anledningen att den kan tiltas 45gr åt båda hållen. Toknöjd.

/V

ACME skrev:
Makita LS0714L + DeWalts teleskopstativ = Mumma.
ACME, jag har nyligen bytat från en Elu 274 till Makita ls1013, och är irriterad på klingskyddet i plast som inte fälls upp förrän man har börjat sänka klingan...på Elu:n kunde man fälla upp hela klingskyddet innan man började såga.

Har ls0714 samma lösning som ls1013?

Finns det något sätt att slippa detta, eller är det bara att vänja sig?

Ser du några fördelar med det gentemot Elu:ns variant?

För tillfället är jag mest irriterad på det, tycker det är svårt att få snittet exakt på millimetern rätt.

//Daniel

P
Japp, det är samma lösning på min.
Jag har dock inte upplevt det som något problem, kanske tack vare att jag har lasern på min såg, eller så har jag bara vant mig. Jag tänker helt enkelt inte på det.
Det enda sättet att slippa ifrån det är att helt ta bort skyddet. Om man vill kan man ta bort den ena låsfunktionen vid handtaget vilket jag var inne på att göra i början, men handrörelsen för att låsa upp sågen sätter sig så fort att det sen kändes onödigt.

På sågar med klingskydsfällning a'la Elu som har några år på nacken brukar skyddet bli kinkigt att fälla upp. Jag har aldrig brytt mig om att kolla vad det beror på eftersom det har varit lånade sågar, men det kanske går att lösa genom att byta en fjäder, eller något.

På Makitan trycks skyddet upp av en metallpinne som möter skyddet när du fäller klingan, så det lär vara en bättre lösning på sikt.

Totte_S
Jag har också en Bosch gcm 8 S, som funkar bra, men om jag planerat att såga mycket regel skulle jag köpt en 10:a, skiljer bara ca 500kr. Valde 8:an för att den är mindre att förvara och lättare att flytta runt, samt att jag huvudsakligen kapar klenare virke än grov regel. Den tar ju grövre virke utan större problem, men den får jobba ganska bra, det hörs att den ansträngs en del så man får ta det lite lugnt. Annars är den kanon, och jag tycker lasern är riktigt smidig.

Mikael_L
Lite tankar:
Att välja en dyr proffesionell eller en billigare amatörvariant beror ju mycket på om du kan se eller misstänka mer framtida användning. Annars är det kanske bättre att köpa en billig kap/ger + en hyfsad (inte billigaste) manuell gersåg.

Jag har hört att kapa klickgolv sliter oerhört på klingan, så din fina kllinga blir isåfall väldigt trött efter detta jobb. Till en billig såg kostar den billiga ersättningsklingan under en hundring. Den fina sågens klinga slipar du om, för ett par hundra i kostnad.

ETC-tools har en kap/ger som verkar vara en "kopia" av makitas LS0714
Svårt att hitta den på webben, men på sid 14 i denna PDF http://www.olinders.se/thomee/HostHK07.pdf
eller här http://www.etcverktyg.se/menu/MenuServlet
Jag har ingen aning om den är bra eller inte.

Jag är ägare av en Makita LS0714 som jag köpt beggad. Jag har inte använt den så mycket än. Den har fungerat fint till det jag gjort, men det jag hittills retat mig på är först och främst att den splittrar virket rätt mycket invid snittet, jag har tänkt skicka klingorna för slipning och hoppas att det hjälper.
Sen har min såg låtit rätt högt, tyckte jag efter det att jag hjälpte en vän med att pärlsponta hans tak, hans DeWalt 700 upplevde jag som mycket tystare. Annars är jag knappast känd som ett fan av DeWalt.

Skulle jag vara spekulant på en ny såg idag så skulle jag vara oerhört intresserad av en Bosch GCM8s idag. Jag har endast klämt och känt på den i affärer, men jag har verkligen gillat känslan den förmedlar.

P
Makitan är högljudd, men oavsett hur mycket (eller lite) maskinen låter så bör man ju inte såga utan hörselskydd och då spelar det mindre roll.
Till laminat finns det speciella klingor som står pall bättre mot den hårda ytan.

Y
Istället för att göra en egen tråd så lånar jag denna gamla.

Jag har endel som behöver bytas ut på mina byggnader både inne och framförallt ute.

Det lilla jag hunnit söka och läst mig till är att undvika de billiga, nu kom skatten tillbaka och jag är allt beredd att lägga några 3-4 tusen på en maskin.
-Fast då ska den baskimej vara bra och ha alla finesser man kan tänkas behöva.

Frågan är då, vad ska man sträva efter att en allsidig Kap-/Geringssåg ska ha för egenskaper? förutom precision...

Det finns massor skrivet om detta och i princip alla trådar slutar med köprådet GCM 8S.
Den har i princip alla finnesser du behöver och kapacitetsmässigt så fixar den 99% av dom flesta hemmapularnas behov.
En mycket avgörande faktor brukar vara vikten, 15kg vs 30kg e mycke.

ACME skrev:
På sågar med klingskydsfällning a'la Elu som har några år på nacken brukar skyddet bli kinkigt att fälla upp.
Japp det stämmer, vi har ett par såna sågar på jobbet och dom har alla det fenomenet. Vad värre är när klingskyddet slutar att gå ner, det händer också och det kan vara riktigt farligt. Ibland har man lite brått och ska ta nån liten bit man kapat och så snurrar klingan oskyddad farligt nära händerna om man inte uppmärksammar detta..........

men vilken av dom än en gång. Har kikat runt här men undrar bla: GCM8S har väl laser om jag förstått rätt men hur är det med 10SD och 12SD? Är det laser på dom oxå, har inte fått det klart för mej, trots letande på Bosch's sidor.
8S är kanske den mest prisvärda men har en fix ide att jag skall ha tilt v/h så det måste bli minst 10sd men då är inte klivet så stort till 12SD.
Tänker jag dumt eller ? Tror det är bra sågar allihop men vill bli mer än nöjd.

har du behov av att flytta sågen...köp 8an annars 12sd.

10an ger inte tillräckligt mervärde gentemot 8an

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.