Nimajneb
Nimajneb: det finns massor at läsa bla i UK och importtråden som båda är klistrade.
1 svar · 1,1k läst
R
RtZ: Jag har läst inläggen och kommentarerna, funderat o sökt i Google, och har funnit lite olika varianter som jag tittat extra på; A) http://www.verktygsboden.se/?id=56106 B) http://www.slojd-detaljer.se/pslweb/product.aspx?productid=2136 C) https://kristers.jetshop.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=13721
9 svar · 7,1k läst
phl
phl: Det roliga med fräsen du har RtZ precis det som andra nämner, att det är en av "urmodellerna" som många tillverkare sedan försökt efterapa. Går du in på valfri bygglada idag och plockar upp en kinatillverkad fulfräs så kan du ge dig sjutton på att den är väldigt snarlik den där Elun i alla detaljer.
16 svar · 4,9k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Karmskruv original = spik + träkilar. Användes inte grov trådspik också, där man sen klippte/sågade bort skallen. Jag satte asfaboarden med ganska långa varmgalvade pappspik. Elgalvade hade säkert funkat bra också.
10 svar · 2,5k läst
L
lt1cobra: svarar själv... ett skjutmått senare så var fräsen jag körde sönder 9,5... case closed. *sätter på mig dumstruten*
1 svar · 1,5k läst
Milkshaken
Milkshaken: Jag e liksom lite stolt/nöjd...:):) Vill bara skriva av mig lite, kanske det kan hjälpa andra...:) Jag köpte i onsdags30/9-09 denna enklare MIG... Migsvets Minimig 156 gas no gas på Duabhuset... http://www.duabhuset.se/ Köpte endast flusstråd, då jag vill vänta med gastuber, tills ekonomin tillåter det. Tränade lite på kvällen... Såg ut som en potta skit först, men det tog typ 10
23 svar · 5,8k läst
snickarboden
snickarboden: Hmm, kanske lite väl liten men ett veritabelt fynd... http://www.blocket.se/stockholm/Hobby_Kombi_Snickerimaskin_K5_23894817.htm?ca=23_3&w=3 /Kent
2 svar · 7,8k läst
snickarboden
snickarboden: Vad exakt är problemet? Har matarrullarna slutat snurra eller vad? /Kent
1 svar · 1,9k läst
L
Logiman: [citat] Ja, du kan sende din Paslode til meg, så kan du kjøpe den nye :D
2 svar · 1,0k läst
Daniel_N
Daniel_N: Gött att det löste sig, och tack för att du återkopplade.
8 svar · 3,0k läst
M
Matix: Jag tycker det blir lättare att skruva med en bitsförlängare och sedan bits i den. Då slipper man också riskera att komma åt/ och slita på "chucken" på skruvdragaren. Bättre att slita på bitsförlängaren. Bitsförlängaren lär vara av hygglig kvalisort som låser bitset. Bästa jag provat hittils är Wera Rapidaptor. Men det är ju jag det. /Mattias :)
21 svar · 4,1k läst
mattiasp
mattiasp: Tack för återkopplingen. Du gör rätt med smörjningen, forutsatt att pistolen inte är uttryckligen "oil free". Använd rätt olja för ändamålet. Det skall vara "white oil". WD40 och 5-56 är inte lämpligt.
3 svar · 4,7k läst
Daniel_N
Daniel_N: Jag har en mini, och sättet man ansluter påsen till maskinen är inte samma som till CTL22an. Dessutom är det inte samma diameter på asnlutningsröret på de två modellerna. Jag misstänker, men vet inte, att midin är lika minin i detta avseende. Mitt tips är att kolla in denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/102650-cyklon-bygge-bill-penz-3.html framförallt
4 svar · 1,2k läst
M
hokanp: Just nu har du bra pris på en Dewalt hos K-Rauta. 1295:-
2 svar · 943 läst
Nimajneb
Nimajneb: [citat] kör från emaljsidan ritsa dra inte slipen baklänges sista biten med att lyfta bakkanten på skivan förstod jag inte riktigt.
20 svar · 26,2k läst
Daniel_N
Daniel_N: Jag tror helt enkelt att tråden är klar här, vi kommer nog inte så särskilt mycket längre i detta ämne. Som vanligt - är du av en annan uppfattning så skicka mig en motivering om varför tråden bör öppnas igen. //Moderator
46 svar · 3,0k läst
·
E
ehbk: En Hilti 36V TE 6-A
11 svar · 2,6k läst
bigsnucke
bigsnucke: Använd inte en NY original klyklinga till ts55 och försök såga igenom en Festool-alu-styrskena på tvären... Jag har testat(ofrivilligt...) och det resulterade i en styrskena som fick göras om till en kort liten kapskena och en sågklinga som bara var att slänga... Jag skyller på att brädan jag skulle klyva var uppkäftig.
6 svar · 2,1k läst
A
AndersS: Om GDR inte har så mycket motstånd, t.ex. vanlig trallskruv i "blött" tryckt virke så uppfattar jag den som snabbare, men när den sedan får lite motstånd så tar det längre tid än en vanlig skruvdragare. Däremot så kan jag dra skruven mera exakt med GDR då den lätt knackar skruven ett kvartsvarv till om jag önskar. Däremot har jag inte GSR 10,8 med chuck/växel utan den med enbart
7 svar · 2,2k läst
L
Logiman: [citat] Nettopp derfor jeg kjøpte den. Man slipper å løpe fram og tilbake mellom verkstaden, eller å flytte på 50-60KG. Dessuten er den lett, billig og fra en kjent produsent (Metabo). Det er ikke bestandig man trenger sag med slide og da er denne midt i blinken som en ekstra sag. Når prisen ikke er værre er det nesten løp og kjøp. Kvaliteten er også noe som overgår mine forventninger
4 svar · 2,6k läst
P
permagnuso: Verkar som att ingen har dessa papper hemma i lager så jag fick slipa för hand idag igen. Körde en ordentlig omgång med 120, 240, 300 och 400 papper. Ytan är helt ok nu och när den är blöt ser den hur grym somhelst ut men när den torkar blir färgen lite ojämn. Hur blir det när man sedan kör såpa på den. Behåller den lite av den "fuktiga" looken? Jag kanske bör slipa mer med det
7 svar · 16,4k läst
U
u95hw: Jag har det lite trångt i verkstan och vill få lite struktur på maskinerna samtidigt som jag vill få lite förvaring under å slippa allt spån som hamnar på svårstädade ställen. Tanken är att bygga en liten byrå/ö/hurts som kanske står på hjul och innehåller en del av maskinerna. Förhoppningen är att få till det med klyv, fräsbord, rikt/plan samt kap. För att ni skall förstå
0 svar · 2,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Tack vare att jag startade den här tråden gör jag också precis så för det mesta idag. :)
32 svar · 4,1k läst
Tigersågen
Tigersågen: Idag köpte jag en Kellen borrhammare för 499 kronor på Coop och ett 20 mm betongborr 38 cm långt för 129 kronor på Biltema. Blir intressant och se hur många hål i en sten jag kan göra med den kombinationen. Maskinen vinner ingen skönhetstävling, den är kantig och grå i färgen, men enligt säljaren är den en utmärkt slitvarg. Vad tror ni?
31 svar · 6,0k läst
B
Binesh: Hålsåg kanske?
2 svar · 3,2k läst
B
2 svar · 3,2k läst
snickarfrasse
snickarfrasse: Igen större skillnad för resultatet i "verkligheten" 10-12 mm rundning går fint att köra i ett svep. Något jag tycker är viktigare är styrlagret det kan båda bränna faast och vara för litet då får man en rit precis där rundningen slutar om så är fallet.
4 svar · 2,8k läst
S
serdt: Så då var grejerna hemma, £348.35 ink frakt och moms för dom båda. Levererades i en LXT232 låda, enda att notera var att det var en mindre spricka i lådan och att ”5mtr Power Tools Pro tradesman's tape” som skulle ingå saknades i paketet. Men Jesus vilken drag det var i maskinerna! Och vikten i relation till kraften känns bra.
38 svar · 7,3k läst
·
mattiasp
mattiasp: Jag får återkomma i morgon. Måste gå och lägga mig. Datumet är spikat, förresten, Mr-H
15 svar · 2,6k läst
W
warwick: nej, den är lockande. men 5700 är ju lite pengar ändå när man är överallt i huset och renoverar. Finns många hål att stoppa de slantarna just nu :-/
4 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.