3 125 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Köpråd grovdammsugare
Har suttit och läst igenom ett gäng trådar angående grovdammsugare men har inte hittat något bra svar.
Hur stor grovdammsugare bör jag köpa om den ska användas till lite normal renovering och hemmapulande? Maskinparken som den är tänkt att användas till i första hand är en Makita LS1013, antagligen oxå en 125mm Rotex och en TF1400 bordsfräs.
Det blir snart inflytt i hus, där blir det en hel del slipning av både spackel och några golv. Kommande projekt blir med en hel del fräsarbeten och en del slipning.
Verktygsautomatik och eftersug ser jag som måsten, det som jag är ytterst osäker på är hur stor dammsugare jag behöver köpa. Det, samt vilka modeller som klarar av mycket slipdamm utan att storkna .
Hur stor grovdammsugare bör jag köpa om den ska användas till lite normal renovering och hemmapulande? Maskinparken som den är tänkt att användas till i första hand är en Makita LS1013, antagligen oxå en 125mm Rotex och en TF1400 bordsfräs.
Det blir snart inflytt i hus, där blir det en hel del slipning av både spackel och några golv. Kommande projekt blir med en hel del fräsarbeten och en del slipning.
Verktygsautomatik och eftersug ser jag som måsten, det som jag är ytterst osäker på är hur stor dammsugare jag behöver köpa. Det, samt vilka modeller som klarar av mycket slipdamm utan att storkna .
Rekommenderar festools sugare, dock är det en rätt rejäl investering och det finns säkert billigare alternativ som duger likaväl, kärcher, Alto har prisvärda modeller.
Kör för tillfället en clt mini, en ctl26 och en äldre ctm22 och kan lugnt säga att dom kommer att hålla livet ut.
Kör för tillfället en clt mini, en ctl26 och en äldre ctm22 och kan lugnt säga att dom kommer att hålla livet ut.
Klämde på CTL26´an igår när jag var in och handlade en kartong spik.
Köpsug skapades, kändes rejäl och gedigen, verkade genomtänkt.
Kan dock inte säga nåt om dess sugförmåga.
Förr eller senare kommer nog en 26:a stå i garaget.
Köpsug skapades, kändes rejäl och gedigen, verkade genomtänkt.
Kan dock inte säga nåt om dess sugförmåga.
Förr eller senare kommer nog en 26:a stå i garaget.
Vad är skillnaden på Festools olika modeller av CTL26 tex? Undrar lite över förkortningarna E , E SD och E SD E/A.
Mellan E och E SD skiljer det 200 kronor plus mums, mellan E SD och E SD E/A ingenting. Vad är det för funktioner man får eller mister beroende på vilken model man tar?
Mellan E och E SD skiljer det 200 kronor plus mums, mellan E SD och E SD E/A ingenting. Vad är det för funktioner man får eller mister beroende på vilken model man tar?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Ska man suga slipdamm så ska det vara STORT filter eller att det finns billiga dammpåsar som tar dammet före filtret.
Tvättbart filter är ekonomiskt.
Protte
Tvättbart filter är ekonomiskt.
Protte
Festools CT-Mini och Midi funkar kalas för hemmapularen eller hantverkaren på resande fot (med liten bil). DOCK funkar dessa modeller bara kalas med trä, färg och dyl. Försöker man slipa gips/spackel eller betong sätter påsen och filtrena igen direkt (typ efter en tredjedels full påse
).
Vet du att din huvudsyssla blir trä är den/de goda kandidater - skall du sätta ett nytt hus med gips och har tänkt dig att slipa bort "allt" spackel är den tveksam.
Vet du att din huvudsyssla blir trä är den/de goda kandidater - skall du sätta ett nytt hus med gips och har tänkt dig att slipa bort "allt" spackel är den tveksam.
Gissar på att det har att göra med maskinuttaget (el), kan de vara så att SD och SD E/A kommer med 2 uttag och E/A har 2 uttag med auto. till och frånkopplingsautomatik?StyrmanBerg skrev:
Kolla in sidan 11 i den här pdf´en
http://www.festool.se/images/sweden/prospekt/2009/060137_Cleantex.pdf
Redigerat:
Det blir nog en del gips och spackel med, om inte annat så vill jag ha möjligheten till det utan att bli begränsad av utrustningen.
Jag köper hellre dyrt en gång och är nöjd, än att vela fram och tillbaka med billiga produkter innan man iaf behöver köpa en "dyr" för att bli nöjd.
Jag köper hellre dyrt en gång och är nöjd, än att vela fram och tillbaka med billiga produkter innan man iaf behöver köpa en "dyr" för att bli nöjd.
Har provat både en billig variant av kärcher och senast en Alto aero 21-25. Fungerade för mig vid sågarbeten och en kort stund på slipdamm men släppte troligen ändå igenom fint slipdamm eftersom de va L-klassade. Vid slipning försvann sugkraften snabbt och alla påsbytena blev till slut dyrt, sen blev det ju ändå dammigt eftersom de inte tar upp allt.
Nu kör jag Dustcontrol och skillnaden är som natt och dag, likaså priset tyvärr samt otympligare och större än hobby/trä-varianten. "Golv och väggslipning" - ja då är det nog tyvärr hyra som gäller eller köpa dyrt.
Nu kör jag Dustcontrol och skillnaden är som natt och dag, likaså priset tyvärr samt otympligare och större än hobby/trä-varianten. "Golv och väggslipning" - ja då är det nog tyvärr hyra som gäller eller köpa dyrt.
Har funderat lite på dustcontrol till min verkstad.Är det bra sugförmåga i en sån?Skulle den kunna ersätta en mindre spånsug tex.skrallanskrallan skrev:Har provat både en billig variant av kärcher och senast en Alto aero 21-25. Fungerade för mig vid sågarbeten och en kort stund på slipdamm men släppte troligen ändå igenom fint slipdamm eftersom de va L-klassade. Vid slipning försvann sugkraften snabbt och alla påsbytena blev till slut dyrt, sen blev det ju ändå dammigt eftersom de inte tar upp allt.
Svår fråga om den kan ersätta din spånsug. Den har bättre sugförmåga än mina föregångare och viktigast klarar slipdamm. Ska den vara på samma ställe hela tiden så hade jag nog funderat lite på om fast installation är intressant typ som centraldammsugare, en dyrare variant går kanske att använda till både verkstad och centralsug??
Har själv en Festool Midi som jag kör tillsammans med en Rotex. Funkar klockrent. Skulle dock kollat lite mer då jag handlade och gått på nästa modell som jag tror är CTL26, den har nämligen en återanvänbar påse, det har inte Midin. Har använt Midin för bortslipning av båtlack på en trätrapp och det var inga problem.
Klicka här för att svara