Just, en skiva planglas är nog bättre än mdf, den går ju att återanvända.
mattiasp>Egentligen så har man full kontroll på vinkeln så länge slipfasen ligger an emot brynet och det gäller på en brynskiva med. Lätta händer gäller. Därmed inte sagt att jag ogillar brynstödet som du visade men jag förstår inte riktigt vitsen med det, minsta vinkelfel så bryner man käpp rätt åt he......
Att du tycker att Tormeken tar för snabbt har jag svårt att förstå, jag skulle gladeligen vilja mångdubbla hastigheten om det hade gått (vilket det inte gör) men jag gissar att det beror lite på hur man slipar och bryner. Enda skälet att jag inte gärna kör grovformningen på pelarslip är att jag gillar inte gnistor i en trång verkstad.
Rörande eggens form så ser jag inga som helst problem med resultatet från Tormeken men jag vet tyvärr en del som gör det. Det måste ligga något magiskt i det *S*
En del kör förresten med ventilslippasta på glasskivorna, då slipper man limma på våtslip, bara torka av och lägga på nästa klick. Skippa trä, plexiglas mm, det är mjukare än stålet, ta en skiva vanligt glas istället.
/Kent
Att du tycker att Tormeken tar för snabbt har jag svårt att förstå, jag skulle gladeligen vilja mångdubbla hastigheten om det hade gått (vilket det inte gör) men jag gissar att det beror lite på hur man slipar och bryner. Enda skälet att jag inte gärna kör grovformningen på pelarslip är att jag gillar inte gnistor i en trång verkstad.
Rörande eggens form så ser jag inga som helst problem med resultatet från Tormeken men jag vet tyvärr en del som gör det. Det måste ligga något magiskt i det *S*
En del kör förresten med ventilslippasta på glasskivorna, då slipper man limma på våtslip, bara torka av och lägga på nästa klick. Skippa trä, plexiglas mm, det är mjukare än stålet, ta en skiva vanligt glas istället.
/Kent
Använder glasskiva och våtslippapper som nämts ovan. Snabbt, enkelt, alltid plan yta och lätt att hitta både vinklar och den skärpa som verktyget behöver. Avsluta med ett 2000 papper så får du en spegelblank och scery sharp egg.
Magnus
Magnus
Tormek för mig också. Men bryningen blir bäst om man kör med anhåll där också för full kontroll över vinkeln. Har inte upplevt att skärpan skulle kunna vara bättre efter noggrann slipning och bryning. Och framförallt så kan man slipa hyvelstålen (Rikt/plan) med slipjiggen för långa stål. Det fina med Tormek tycker jag annars är att det går fort att ställa in samma vinkel som man haft tidigare och att man då inte drar sig för att ge eggarna en snabb uppfräschning. Håller med om planslipningen. När stenen blir sliten på sidan så blir den värdelös för planslipning av stämjärn och sicklar.
Här hittade jag en riktigt gamal tråd att sätta lite liv i. 
Det finns en massa bra förslag till brynen och annat bra att ha ovan. Själv använder jag japanska vattenbrynen för det mesta. Oftast 800 + 8000 men även 1000 och 1200 ibland och 10000 när det ska vara riktigt vasst. Ska det bli ännu vassare använder jag diamantpasta. För hyvlestålen använder jag ett skålat diamantbryne för att få en bra kurva på järnet och använder vattenbrynen för finishen.
Men det viktigaste för att få till skärpan perfekt är ett bra förstoringsglas som hjälper en att se att eggen är polerad ända ut i kanterna.
/B
Det finns en massa bra förslag till brynen och annat bra att ha ovan. Själv använder jag japanska vattenbrynen för det mesta. Oftast 800 + 8000 men även 1000 och 1200 ibland och 10000 när det ska vara riktigt vasst. Ska det bli ännu vassare använder jag diamantpasta. För hyvlestålen använder jag ett skålat diamantbryne för att få en bra kurva på järnet och använder vattenbrynen för finishen.
Men det viktigaste för att få till skärpan perfekt är ett bra förstoringsglas som hjälper en att se att eggen är polerad ända ut i kanterna.
/B
1 fråga och 1 tips har jag angående detta.bengtn skrev:Här hittade jag en riktigt gamal tråd att sätta lite liv i.
Det finns en massa bra förslag till brynen och annat bra att ha ovan. Själv använder jag japanska vattenbrynen för det mesta. Oftast 800 + 8000 men även 1000 och 1200 ibland och 10000 när det ska vara riktigt vasst. Ska det bli ännu vassare använder jag diamantpasta. För hyvlestålen använder jag ett skålat diamantbryne för att få en bra kurva på järnet och använder vattenbrynen för finishen.
Men det viktigaste för att få till skärpan perfekt är ett bra förstoringsglas som hjälper en att se att eggen är polerad ända ut i kanterna.
/B
Fråga: Hur fungerar diamantpasta - alltså hur använder man det? Och var köper du det (2 frågor blev det visst...)?
Tips: En förstoringslampa, dvs en vanliga skrivbordslampa som består av ett stort förstoringsglas och ett cirkulärt ljusrör runt detta är toppen. Är förstoringen för lite så går det bra att placera en lupp direkt på förstoringsglaset, förstoringarna multipliceras då med varandra (har jag för mig att det blir - mycket större blir det åtminstone).
Redigerat:
Jäklar vilken vetenskap ni kör efter. Jag har farfars gamla Kirunaslip och ett bryne från Biltema, plus en bänkslip med stenar på. Med det slipar jag och bryner alltifrån finkniven till knivarna på åkgräsklipparen.
Det kommer på spruta med 5 gram pasta i olika kornstorlek. Jag använder 1/2 och1/4 micron. Sätter ett par droppar på en bit mdf och finbryner med hjälp av lämpligt brynstöd. Totalt onödigt overkill i de allra flesta fall men rätt kul att kunna få till den skärpan på det japanska stämjärnet.Daniel_N skrev:
Jag köpte pastan hos tools for working wood
/B
Klicka här för att svara
