6 746 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
dålig matning i rikt och planhyvel
Jag köpte mig en beg EMCO REX rikt och planhyvel förra året, tänkte "den kan komma till pass" och häromdagen skulle jag minska tjockleken på en rejäl bräda i ett projekt jag håller på med på huset. Saken är den att plankan stannar halvvägs in i hyveln, matningen stannar, först går det ganska lätt men mitt på brädan, nyper den och även om jag drar eller puttar på brädan så hyvlar det inte och ni kan ju själva räkna ut hur eländet till planka ser ut då.
Vad kan vara fel? Jag har HELT NYA skär i maskinen då de gamla var använda att hyvla mer än trä (läs spik) så där tror jag inte problemet är. Kan det vara att plankan jag la i var för stor/lång/kraftig för den relativt lilla hyveln? Kan matningsanordnigen vara så sliten att den inte orkar (maskinen är ju från 80talet nångång tror jag).
Tacksam för åsikter i ämnet.
Vad kan vara fel? Jag har HELT NYA skär i maskinen då de gamla var använda att hyvla mer än trä (läs spik) så där tror jag inte problemet är. Kan det vara att plankan jag la i var för stor/lång/kraftig för den relativt lilla hyveln? Kan matningsanordnigen vara så sliten att den inte orkar (maskinen är ju från 80talet nångång tror jag).
Tacksam för åsikter i ämnet.
Har du "glidvallat" planbordet? Man måste bättra på glidet med jämna mellanrum, annars blir det såna hära stopp. Finns speciella smörjor till detta att köpa.
Andra fuskar med t.ex. stearinljus.
Tar du för mycket (tjockt) i varje svep? Max 2-3mm skulle jag säga är lämpligt.
Andra fuskar med t.ex. stearinljus.
Tar du för mycket (tjockt) i varje svep? Max 2-3mm skulle jag säga är lämpligt.
Jag skulle rekomendera att du kollar över drivrullarna till planhyveln. Kan hända att förra ägaren har hyvlat gran eller dyl med hög kådhalt som då fastnar på drivrullarna.
....vidare... är det räfflade stålvalsar eller gummivalsar?
Om det är 20 år gamla gummivalsar kan det vara läge att byta.
Stålvalsar gör du rent med kådlösande medel.
Kolla även om det är rätt tryckspänning på drivrullarna. Kan vara så enkelt att en tryckfjäder pajat.
....vidare... är det räfflade stålvalsar eller gummivalsar?
Om det är 20 år gamla gummivalsar kan det vara läge att byta.
Stålvalsar gör du rent med kådlösande medel.
Kolla även om det är rätt tryckspänning på drivrullarna. Kan vara så enkelt att en tryckfjäder pajat.
Gissar att det beror på att man tar för mycket, testa med typ 0,5 mm per omgång och stöd plankan med t ex rullbord, tippar den ner så nyper den lätt.
/Kent
/Kent
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Ytterligare en möjlighet är väl att det slirar på drivningen till matarvalsarna. Det kanske går bra för det mesta, men om det är en stor bräda och du tar för mycket så kan det bli problem.
Brädan kan ju självklart varit olika tjock, det tänkte jag faktiskt inte på. Dessutom kan det ju mycket väl vara som ni alla säger. Det kan ju mycket väl behövas en rengöring eller valsbyte. Ska kolla vad det är för valsar. Hoppas isf att de finns som reservdel.
Vad tjockleken per gång anbelangar så tar jag max 1mm åt gången så där tror jag inte felet är.
Tack för alla åsikter och tips, detta forum är guld. Återigen tack.
Vad tjockleken per gång anbelangar så tar jag max 1mm åt gången så där tror jag inte felet är.
Tack för alla åsikter och tips, detta forum är guld. Återigen tack.
Jag frågade häromdagen efter ungefär samma sak och fick goda svar, Waxilit å så.
Glad i hågen åkte jag till Bygg-Ole i Nacka igår och tänkte se vad de hade att välja på... både på verktyg och färg tittade de på mig som om jag var från en annan planet, "glidmedel... du är nog i fel affär, hörru.."
Får prova med Fredells i veckan.
Glad i hågen åkte jag till Bygg-Ole i Nacka igår och tänkte se vad de hade att välja på... både på verktyg och färg tittade de på mig som om jag var från en annan planet, "glidmedel... du är nog i fel affär, hörru.."
Får prova med Fredells i veckan.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Fredells lär inte ha något för service av rikt- och planhyvlar, och nån service har de knappast heller. Sernbrandts lär daremot ha det, liksom Morten maskin om du är på norra sidan och troligen också Theofils.
Klicka här för att svara