1 081 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
10-hålsfälgar?!?
Köpte en audi a6 med tillhörande vinterdäck på aluminiumfälg. Jag kollade givetvis inte fälgarna så noga utan var mest intresserad av att däcken var ok. Idag märkte jag att det inte bara är 5 hål i fälgen utan 10... Har aldrig sett det förut och nu undrar jag om det kanske är så att det passar i alla fall men att man bara använder varannat hål? Har inte orkat hissa upp bilen och testa byta. Och även om det skulle råka passa så hur stabil blir fälgen med en massa hål i...
Nån som har koll?
Nån som har koll?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Troligen omborrad och har då 2 olika bultcirklar, du måste välja den rätta men det ser man om skruvarna sätter sig direkt eller klämmer.
Protte
Protte
Det ser dock ut att vara gjort i fabrik och inte i efterhand. Men det är väl bara att ta jobbet och provbyta så här en månad innan det "riktiga" bytet...
Hoppas nästan på att det inte ska passa så man får ett giltigt skäl (frugan ni vet) att byta fälgar
Hoppas nästan på att det inte ska passa så man får ett giltigt skäl (frugan ni vet) att byta fälgar
Det är två olika bultcirklar i samma fälg, brukar skilja nån mm, sätter du fel får du inte fast alla bultar, har såna fälgar på min gamla stenåldersaudi, antar att de sparar pengar på allt genom att samordna gjutning, lagerhållning och sånt för två olika bultcirklar
Ok, ska kolla det imorgon. Tack för tipsen.
Klicka här för att svara