Köpte en audi a6 med tillhörande vinterdäck på aluminiumfälg. Jag kollade givetvis inte fälgarna så noga utan var mest intresserad av att däcken var ok. Idag märkte jag att det inte bara är 5 hål i fälgen utan 10... Har aldrig sett det förut och nu undrar jag om det kanske är så att det passar i alla fall men att man bara använder varannat hål? Har inte orkat hissa upp bilen och testa byta. Och även om det skulle råka passa så hur stabil blir fälgen med en massa hål i...
Nån som har koll?
 
Troligen omborrad och har då 2 olika bultcirklar, du måste välja den rätta men det ser man om skruvarna sätter sig direkt eller klämmer.

Protte
 
Det ser dock ut att vara gjort i fabrik och inte i efterhand. Men det är väl bara att ta jobbet och provbyta så här en månad innan det "riktiga" bytet...
Hoppas nästan på att det inte ska passa så man får ett giltigt skäl (frugan ni vet) att byta fälgar :)
 
Det är två olika bultcirklar i samma fälg, brukar skilja nån mm, sätter du fel får du inte fast alla bultar, har såna fälgar på min gamla stenåldersaudi, antar att de sparar pengar på allt genom att samordna gjutning, lagerhållning och sånt för två olika bultcirklar
 
Om det är orginalborrat så är det säkert markerat. Antar att det är 5/112 du ska leta efter.
 
Ok, ska kolla det imorgon. Tack för tipsen.
 
RoTe
Är ju inget ovanligt att eftermarknadsfälgar har dubbla bultcirklar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.