Jag har en hög vildvuxen häck (mest slånbuskar men en del andra höga buskar) häcken är cirka 4,5m djup, 4-5m hög och 40m lång. Jag söker idéer om hur man kan bygga en häckklippare för att kunna hålla häcken cirka 2,5m hög.
Min idé består av en grov häcksax fäst på en lång horisontell arm (så att den når över häckens bredd) och en ställning (flyttbar byggnadsställning? Som jag redan har.) där armen fästes så den, med häcksax, kan svepa över häcken och klippa toppen i lämplig höjd. Naturligtvis måste armen ha en motvikt för att balansera saxen.
Har någon gjort en liknande konstruktion?
 
Klippaggregatet i prototypens länk liknar i mitt tycke ett sådant där slåtteraggregat som används för att klippa dikeskanterna längs med vägarna. Kanske bara att lyfta upp det och ta häcken med? ;)
 
Har sett resultatet av en sån häckklippning (grässlåttervariantern alltså). Kan väl säga att klippningen lämnade en del i övrigt att önska. Tror att häcken hade lite kinkigt med återväxten ett bra tag efter det...
 
Den lär väl mer slå av grenarna än att skära av dem?
 
Den modellen med kedjor som slår sönder allt som kommer i vägen fungerar säkert bra längs vägkanter i "ödemarken". Den verkar mycket effektiv men som sagt, vackert blir det inte. I vår vägförening har vi ställt som krav att entrepenören skall köra med riktig sågklinga när de tar på höjden. (Gräskanterna kör de väl med någon slaghack.) De har en liknande variant fast istället för kejdor är det en sågklinga som sitter på en arm på traktorn. Det ser bra mycket bättre ut när grenarna är snyggt avsågade än när de slås av.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.