6 118 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Koppla bort dödmansgrepp på vedklyv?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Har köpt en vedklyv på Jula, men tyvärr så märkte jag väldigt fort att dödmansgrepp gör klyven nästan oanvänbar! Det går ju fortare att yxa veden!!
Så frågan är om det går att tjuvkoppla sig förbi denna idiotiska säkerhetsfunktion?
Jag tycket troligtvis inte att denna funktion var så idiotisk när jag sen saknar några fingrar, men det måste ju vara lite balans mellan säkerheten och användarvänligheten.
Så frågan är om det går att tjuvkoppla sig förbi denna idiotiska säkerhetsfunktion?
Jag tycket troligtvis inte att denna funktion var så idiotisk när jag sen saknar några fingrar, men det måste ju vara lite balans mellan säkerheten och användarvänligheten.
Ska väl inte uppmuntra till egna modifikationer på verktyg, men går det inte att lösa med buntband (strips) eller liknande?
Vet inte hur din vedklyv är konstruerad, men jag fäste ett dödmansgrepp med en packrem för att slippa undan tvåhandsfattningen...
//Daniel
edit: egon hann före...
Vet inte hur din vedklyv är konstruerad, men jag fäste ett dödmansgrepp med en packrem för att slippa undan tvåhandsfattningen...
//Daniel
edit: egon hann före...
Jag trodde också att det bara var att fixera en av brytarna men det visade sig inte vara så enkelt. Det funkar bra så länge man kör kolven frammåt men när vedklabben är kluven och man släpper den ofixerade brytaren så går kolven inte tillbaka, man måste alltså släppa båda brytarna för att kolven ska gå tillbaka.
Det sitter en fet kondensator i kopplingsdosan, kan det vara den som är med och jävlas eller har den någon annan funktion?
Det sitter en fet kondensator i kopplingsdosan, kan det vara den som är med och jävlas eller har den någon annan funktion?
Att modifiera dödsmansgreppet på en vedklyv betyder att man sätter en fundamental säkerhetsanordning ur spel på en potentiellt mycket farlig maskin. Att medverka till spridning av denna typ av modifieringar går inte ihop med syftet med byggahus.se. Diskussion om denna typ av modifieringar får därför inte ske inom ramen för byggahus.se. Med hänsyn tagen till de risker som finns med dylika modifieringar så hoppas jag att alla har förståelse för min inställning i frågan.
//Moderator
//Moderator
