B
hej!

Är USA och funderar på att handla en spikpistol, den bör klara 4-tum, men frågan är vilka märken som är "kompatibla" med spik som finns att tillgå i Sverige?

någon som har några erfarenheter?

Jag kan i princip inget om detta...

Har kikat på en elektrisk också, men då är det bara dyckert vad jag kunnat se.

tackar för all hjälp!

Boan

De flesta eller alla bör väl vara kompatibla!?

Jag har en USA-Hitachi (gasdriven med batteri) som tar 21gradig plastbandad spik. (50-90mm).
Och spik med annat gradantal finns väl här också så.
Ev. bör du tänka tanken på att spik med runda skallar 'anses' snyggare än spik med 'c-skalle'.

B
ok, så det mesta finns att få tag på i spikväg?

bara så man inte gör bort sig......

vad är skillnaden mellan rund och c ?

Skallarna på spiken skiljer, och undrar om inte även gradantalet brukar diffa men det är inget ja kan svära på. :)
Ruond head -> rund spikskalle
C-clipped -> spikskallen ser ut som ett C (och kanske inte är lika snyggt om du tex ska spika panel och annat som syns).

Tänk på att laddaren sällan (aldrig?) stämmer överrens med våran nätspänning här i Sverige, om du väljer en el/gaspistol alltså.

DW's är riktigt bra och lär finnas till bra priser där.

21 eller 34 graders är strunt samma, bägge finns här. 21 är lite lättare att finna på hyllan.

Skall du lägga tak så köp på dig en papp-picka med.

Nu avser jag de luftdrivna, mest de som jag har erfarenhet av.

/Kent

Jag har köpt en Milwaukee 7100 i USA och är supernöjd med den.
Det är en 21º och jag använder oftast spik från biltema.
Den har skjutit ca 6000st spik nu och går som en klocka.

B
Redigerat:
21 graders kör med runda skallar, 34 graders med D-skallar på grund av vinkeln. Djupet justeras på pickans nos, inget snyggt om man skjuter spiken för långt in i virket.

Det är en "Framing nailer" du skall ha, styrkan behöver du inte fundera på, de som tar de spiken klarar det om din kompressor levererar luft.

Min tar 50-90 mm och DW'n likaså, det är vad man behöver för konstruktion och ytterpanel.
För innerpanel kör man med dyckertpicka och jag fäster även ytterpanel med dyckert innan jag sen går på med den större, är mycket enklare att justera om det är fäst med dyckert än om man kört med 75 mm's spik direkt. Beror dock lite på med hur noga jag är.

/Kent

B
ok, 90 mm spik ska ju räcka att sätta ihop 2 st 2-tums brädor.

en 21 gradig får det bli då! såg att det skiljde en siffra i artikelnr på DeWalt hos Lowes och på svenska dewalt-sidan, men borde ju vara ok ändå.

någon annat som kan vara bra`?

står att vissa är "Clipper", vad innebär det?

C-skalle = clipped/r.

B
PANIK!

Hej

är i Kanada och köpt en Hitatchi, 28.graders... det skulle vara rundhuvad.. finns de i sverige???

Hitatchi NR90AF framing nailer

Verkar inte vara lätt att hitta iaf, kollade Essve och Gunnebo som har:
17, 21 och 34gradig.

B
vad är skillnaden på 20 och 21 graders? går det att köra samma?

såg att vissa här är 20 grader, och även i sverige tyckte jag....

tackar för all info!

är kl 1 på morgonen här och vi ska åka från kanada imorgon, så det är lite brådis..

Har för mig jag läst att det funkar, men är inte 100 säker.

Vill du vara säker på att du får med dig en pistol hem som funkar utan ev. extrakrångel så skulle jag letat på en 21gradig om jag var i din sits. :)

B
japp... det får det bli!

som tur var är affären liten och de var väldigt trevliga, ska inte vara några problem att lämna tillbaka...

tyvärr tror jag inte de hade en 21 gradig, men jag får kolla... annars får jag försöka hitta en i usa, lite trist jag inte var ute i mer tid när vi var i Oregon.. de har inte någon skatt där....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.