I en låda på en loppis låg en del skruvar i omärkta askar. Jag köpte hela lådan, men har 2 skruvtyper som jag inte har lyckats identifiera riktigt.
De återfinns på bifogad bild.
Skruven till vänster är 50mm, med ganska kraftig kropp, grunda gängor, försänkt skalle och absolut flat ovansida av skallen. Dessutom har den borrspets som på en farmarskruv, vilket får mig att misstänka att den är till för plåt på något vis - men jag tycker att det försänkta huvudet talar något mot detta. Någon som vet vad denna skruvtyp heter, och dess användningsområde?
Skruven till höger har betydligt brantare och djupare gängor. Dessutom har den en speciell skall, försänkt fast med en "extra krage", vilket får mig att tro att den kanske ska sitta i mjuka material, där även delen ovanför "kragen" trycks ner i skivan. Fast egentligen har jag ingen koll - någon som vet vad denna skruvtyp heter, och dess användningsområde?
Tacksam för alla tips!
De återfinns på bifogad bild.
Skruven till vänster är 50mm, med ganska kraftig kropp, grunda gängor, försänkt skalle och absolut flat ovansida av skallen. Dessutom har den borrspets som på en farmarskruv, vilket får mig att misstänka att den är till för plåt på något vis - men jag tycker att det försänkta huvudet talar något mot detta. Någon som vet vad denna skruvtyp heter, och dess användningsområde?
Skruven till höger har betydligt brantare och djupare gängor. Dessutom har den en speciell skall, försänkt fast med en "extra krage", vilket får mig att tro att den kanske ska sitta i mjuka material, där även delen ovanför "kragen" trycks ner i skivan. Fast egentligen har jag ingen koll - någon som vet vad denna skruvtyp heter, och dess användningsområde?
Tacksam för alla tips!
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"
Farmarskruv FZB elförzinkad FAST
Utvändig infästning av byggplåt
147 kr inkl moms
Läs mer
Så kan det vara - men jag tror det inte. Dels är skruven klart kraftigare än en vanligt gipsskruv, dels så har den inte den trumpetformade skallen, och dessutom har jag gipsskruvar för plåtregel, och de ser inte ut på det viset.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Tror också på skiva på plåtreglar, gips, osb etc.
Den vänstra är för Gips mot stålreglar ja.... Har själv ett gäng med såna från tidigare byggen...
Den högra skulle jag med fördel använda vid hopskruvning av spånskivor.... Typ möbelspån, upp till 22 mm....
men där är jag inte riktigt säker, men tycker det verkar bekant.
Den högra skulle jag med fördel använda vid hopskruvning av spånskivor.... Typ möbelspån, upp till 22 mm....
men där är jag inte riktigt säker, men tycker det verkar bekant.
Produkter som diskuteras: "gipsskruvs"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Den ena ser ut som en ankarspik med borrkrona, ser inte riktigt, har den krysspår?
den andra är snarlik specialskruv jag använder till minerit.....
men dina ser ut att vara av mässinglegering, fel igen?
"badrumsbyggaren"
Hur ser spåret ut i skruvarna, det kan tala om mycket av användningsområdet!
den andra är snarlik specialskruv jag använder till minerit.....
men dina ser ut att vara av mässinglegering, fel igen?
"badrumsbyggaren"
Hur ser spåret ut i skruvarna, det kan tala om mycket av användningsområdet!
http://www.kartro.se/skruvguide.html
den vänstra skruven.
har skruvat fast plywood i en 2mm stålkonstruktion med denna skruv.
den högra skruven finns rostfri och färgad med gummibricka. används då till t.ex fästa taklucka i träram
den vänstra skruven.
har skruvat fast plywood i en 2mm stålkonstruktion med denna skruv.
den högra skruven finns rostfri och färgad med gummibricka. används då till t.ex fästa taklucka i träram
Redigerat av moderator:
Den undre ser iaf ut som en gängpressande plåtskruv, den andra kan även vara en skruv till nylonplugg EH
Vilka genier vi hantverkare är
känner inte igen materialen vi arbetar med, fy på mig, skäms nästan lite.....
Vilka genier vi hantverkare är
Produkter som diskuteras: "nylonplugg"
Nylonplugg
Nylonpluggar är specifikt designade för användning i massiva material och erbjuder pålitlig hållfasthet och stabilitet. Tillverkade av starkt och hållbart nylon, dessa pluggar klarar av betydande belastningar utan att deformeras eller brytas.
Läs mer
Vad menas med att "skruva med franska"?byggare henke skrev:
I övrigt tror jag att du har helt rätt i att den är för skivmaterial (ej gips, pga skallens utformning) på kraftigare plåtregel - med ledning av din länk i inlgg nr 11 - förutom formen på skallen så är den vänstra skruven på min bild väldigt lik skruv "TFB" i din länk. Att den inte ser ut som de andra gipsskruvar jag har för plåtregel, beror säkert på att de är för en tunnare plåtregel.
Båda skruvarna har Ph2 spår. Den vänstra är 45mm lång, diameter 4,5mm, diameter skruvskalle 9,3mm. Den högra 36mm längd, 5mm diameter och diameter skruvskalle 9,3mm.