I en låda på en loppis låg en del skruvar i omärkta askar. Jag köpte hela lådan, men har 2 skruvtyper som jag inte har lyckats identifiera riktigt.

De återfinns på bifogad bild.

Skruven till vänster är 50mm, med ganska kraftig kropp, grunda gängor, försänkt skalle och absolut flat ovansida av skallen. Dessutom har den borrspets som på en farmarskruv, vilket får mig att misstänka att den är till för plåt på något vis - men jag tycker att det försänkta huvudet talar något mot detta. Någon som vet vad denna skruvtyp heter, och dess användningsområde?

Skruven till höger har betydligt brantare och djupare gängor. Dessutom har den en speciell skall, försänkt fast med en "extra krage", vilket får mig att tro att den kanske ska sitta i mjuka material, där även delen ovanför "kragen" trycks ner i skivan. Fast egentligen har jag ingen koll - någon som vet vad denna skruvtyp heter, och dess användningsområde?

Tacksam för alla tips!

• P8160020.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den med borrspets kan vara för att skruva gips i plåtreglar. Eller då de sitter lite tjockare plåtar bakom gipsen.

Så kan det vara - men jag tror det inte. Dels är skruven klart kraftigare än en vanligt gipsskruv, dels så har den inte den trumpetformade skallen, och dessutom har jag gipsskruvar för plåtregel, och de ser inte ut på det viset.

jag tror den med borrspets är för Gips eller plywood mot förstärkningsreglar.

Tror också på skiva på plåtreglar, gips, osb etc.

Milkshaken
Den vänstra är för Gips mot stålreglar ja.... Har själv ett gäng med såna från tidigare byggen...
Den högra skulle jag med fördel använda vid hopskruvning av spånskivor.... Typ möbelspån, upp till 22 mm....
men där är jag inte riktigt säker, men tycker det verkar bekant.

Mikael_L
Har inte den vänstra rillor under skallen för försänkning?
Isåfall är den 100% säkert inte för gips, men troligen för spån alt OSB alt plyfa.

Nix, inga rillor på någon av dem. Den vänstra har dock inte en gipsskruvs traditionella "trumpetform" på skallen, utan det är en vanlig försänkt skalle.

B
den vänstra= ser ut som gipsskruv, men är till för typ trämaterial som ska sättas fast i stålregel. att skruva vanlig vägg/takgips med denna är likvärdigt med att skruva med franska.
högra skruven= snyggare montage skruv för trä.

Den ena ser ut som en ankarspik med borrkrona, ser inte riktigt, har den krysspår?
den andra är snarlik specialskruv jag använder till minerit.....
men dina ser ut att vara av mässinglegering, fel igen?

"badrumsbyggaren"

Hur ser spåret ut i skruvarna, det kan tala om mycket av användningsområdet!

B
http://www.kartro.se/skruvguide.html
den vänstra skruven.
har skruvat fast plywood i en 2mm stålkonstruktion med denna skruv.
den högra skruven finns rostfri och färgad med gummibricka. används då till t.ex fästa taklucka i träram

Redigerat av moderator:
Den undre ser iaf ut som en gängpressande plåtskruv, den andra kan även vara en skruv till nylonplugg EH:confused:
Vilka genier vi hantverkare är:p känner inte igen materialen vi arbetar med, fy på mig, skäms nästan lite.....

Om man gissar rätt, får man då något pris?;)
om jag radar upp samtliga skruvar så kan ni andra ta bort de som är fel!
Ungefär som 5 myror är fler än 4 elefanter!

ser fram mot det rätta svaret!

B
nog kan du ha den i plugg också.
det finns så mycke skruv.
hur har t.ex använt betong/lättbetong skruv??
har ni använt koppelskruv?(finns med till ikea köksinreden)

byggare henke skrev:
den vänstra= ser ut som gipsskruv, men är till för typ trämaterial som ska sättas fast i stålregel. att skruva vanlig vägg/takgips med denna är likvärdigt med att skruva med franska.
Vad menas med att "skruva med franska"?

I övrigt tror jag att du har helt rätt i att den är för skivmaterial (ej gips, pga skallens utformning) på kraftigare plåtregel - med ledning av din länk i inlgg nr 11 - förutom formen på skallen så är den vänstra skruven på min bild väldigt lik skruv "TFB" i din länk. Att den inte ser ut som de andra gipsskruvar jag har för plåtregel, beror säkert på att de är för en tunnare plåtregel.

Båda skruvarna har Ph2 spår. Den vänstra är 45mm lång, diameter 4,5mm, diameter skruvskalle 9,3mm. Den högra 36mm längd, 5mm diameter och diameter skruvskalle 9,3mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.