Om du har en "vanlig" hålsågshållare, så kan du ju köpa en 105 mm från t ex Sandvik. Så gjorde jag och det går alldeles utmärkt. Inte dyrt heller.

Men som du säger, djupet räcker inte. Man får använda stämjärn. Ibland finns det inga genvägar. :-(

Med hål från dosfräsen på var sida, om det fungerar, borde man inte kunna köra igenom resten från insidan med en elmotorsåg? Inte så sofistikerat kanske...

Jag står inför samma problem och har beställt en sån här på 4 1/8" (105 mm) När jag ändå höll på, passade jag på att beställa en tretums för apparatdosor och ett "contractor´s set" med 7 st borr från 1 tum till 2 9/16". Beställde från Toolking.com. De har inte kommit ännu:

48-25-1001.jpg

Och den skall jag driva med en sån här:
da4031_normal.jpg

Den har redan kommit från Tyskland, och den skall orka dra runt borrarna ovan, blanda betong osv. Den stora skillnaden är att jag skall igenom 6 tum timmer

Ja, sådana där är fina. Heter de inte "self-feed" eller nåt på engelska?
Problemet är bara att det måste vara absolut fritt från metall (spik) och skit i materialet annars går borret åt skogen direkt.. (i alla fall gäller detta de borr av den typen jag använt).

Är det bara bra material är borren dock oslagbara iom att man slipper "hugga"-momentet och kan koncentrera sig på "borra" istället..

mattiasp skrev:
Jag står inför samma problem och har beställt en sån här på 4 1/8" (105 mm) När jag ändå höll på, passade jag på att beställa en tretums för apparatdosor och ett "contractor´s set" med 7 st borr från 1 tum till 2 9/16". Beställde från Toolking.com. De har inte kommit ännu:

[bild]

Ser mycket lika ut som dom från Milwaukee och är det dom så lovar jag att du blir nöjd.

Det är Milwaukee vi har använt vid något tillfälle för att göra hål för prisolrör...
Kom över det av en slump när jag köpte lite andra Milwaukeeprylar från USA (fick det medskickat i paketet - av misstag antar jag)

Jodå, det är Milwaukeeborr som jag har beställt från Toolking. Det blev inte billigt kan jag säga. Jag övervägde en stund att beställa betydligt billigare Selfeed bits av Dewalts fabrikat, men tog mitt förnuft till fånga och avstod. Priserna var:
4 1/8": 109 USD
3" : 72 USD
Contractors Selfeed drill bit kit: 130 USD
Shipping: 77 USD

P-plats, vad kostar grejorna i Sverige? Jag kan inte hitta storleken 4 1/8" på Milwaukees svenska hemsida.

Prevex (www.prevex.se) har ett kit med Milwaukee self-feed (7 olika) för 1.395kr i alla fall..

Har inte priserna i huvudet men du fick en lite hint med Prevexs priser...

P
Köpte den billigaste varianten från Jula och det fungerade bra med såga hugga såga metoden.

• hål.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fiskar upp en gammal tråd - ämnet är aktuellt för mig.

Ska ge mitt hus lite hjälp att andas - dvs montera en bunt friskluftventiler mm. Totalt rör det sig om kanske 10 tilluftventiler som ska på plats.

Mina väggar är ca 20 cm tjocka med puts på utsidan (på vass och hönsnät), panel i väggen och gips på insidan.

Mattiasp - hur fungerade din milwaukeeborr?

Andra tips på bra hålsåg som löser bifffen som går att komma över utan att bli helt ruinerad?

Milwaukees selfeed fungerar bra i massivt trä som är fritt från spik, skruv, hönsnät, puts osv. Om man ändå träffar en spik så går det att fila borkronan ganska lätt. Det finns en mängd saker man skall tänka på.

Först och främst måste man ha en maskin som orkar driva borrkronan, och det går inte med en liten maskin. Jag har en Makita DA4037 som orkar.

Det är en absolut förutsättning att centrumborret får ordentligt fäste att dra resten av kronan genom materialet. Om man hamnar med centrumborret i en spricka eller skarv eller en panelbräda som spricker så är det kört. Man kommer helt enkelt inte vidare.

Vid långa hål är urspåning mycket viktigt. Om spånorna inte kan lämna borrhålet så kommer de att bilda en kompakt plugg i hålet, och man får inte ut borkronan på något enkelt sätt. Om man dessutom drabbas av att centrumborret har tappat fästet så kan du tänka dig resten. Fråga inte hur jag vet detta.. Jag tror att fenomenet är tydligast i klenare dimensioner.

Tack för snabbt och bra svar!!

Eftersom jag har en del "skräp" i väggen är alltså inte Milwaukeen det mest lämpade verktyget alltså.
Då bör man kanske överväga att köpa en av de där nya varianterna istället. Träligt att det ska vara så dyrt. Men som vanligt är det väl "billigast att köpa dyrt". Bara att bita ihop alltså...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.