8 915 läst ·
50 svar
9k läst
50 svar
Skruvdragare - vilket träsk!
Sida 1 av 4
Försöker hitta en bra!/billig? (om det finns) skruvdragare men inser att ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag. Har alltid haft 499kr skruvdragare förut men tänkte att jag ska köpa en bättre denna gång.
Några frågor:
Slagskruvdragare eller vanlig? Jag förstår vad slagskruvdragaren gör som inte den vanliga klarar men varför inte bara ha en slagskruvdragare som ju har både funktionerna?
Motorbroms? Varför är det bra/viktigt?
Har tänkt mig en 14,4V och såg Bosch GSR 14,4-2 LI för 1995:- eller Panasonic 14,4v Skruvdragare EY7441 1,5Ah för 2300:-. Jag har ju sett att det kommit nyare och kraftigare Bosch'ar men tror kanske att denna ska räcka (bygga altan, regla och gipsa ett antal rum, sätta upp skåpstommar samt allt som tillkommer med ett hus...)
Vad tycker ni om pris/prestande på dessa samt har ni andra tips.
Har även funderat på en mindra 10,8 v som ren skruvdragare för småsaker och tittat på DeWalt DCF610S2-QW 10,8v på Beijer för 999:-. Vad tror ni om den?
Hoppas ni kan räta ut en del frågetecken!
Några frågor:
Slagskruvdragare eller vanlig? Jag förstår vad slagskruvdragaren gör som inte den vanliga klarar men varför inte bara ha en slagskruvdragare som ju har både funktionerna?
Motorbroms? Varför är det bra/viktigt?
Har tänkt mig en 14,4V och såg Bosch GSR 14,4-2 LI för 1995:- eller Panasonic 14,4v Skruvdragare EY7441 1,5Ah för 2300:-. Jag har ju sett att det kommit nyare och kraftigare Bosch'ar men tror kanske att denna ska räcka (bygga altan, regla och gipsa ett antal rum, sätta upp skåpstommar samt allt som tillkommer med ett hus...)
Vad tycker ni om pris/prestande på dessa samt har ni andra tips.
Har även funderat på en mindra 10,8 v som ren skruvdragare för småsaker och tittat på DeWalt DCF610S2-QW 10,8v på Beijer för 999:-. Vad tror ni om den?
Hoppas ni kan räta ut en del frågetecken!
Att enbart ha en 10,8V för de projekt du nämner kan bli tunt, men de är ett fint komplement till tex en 14,4V.
Har du en 'budget' runt dryga 2000:- bör du kunna hitta en fin dragare med 2 batterier som du kommer ha glädje av länge.
Är sedan utlandsshopping ett alternativ så ökar valmöjligheten.
Har du en 'budget' runt dryga 2000:- bör du kunna hitta en fin dragare med 2 batterier som du kommer ha glädje av länge.
Är sedan utlandsshopping ett alternativ så ökar valmöjligheten.
Bosch 14.4 kan vara en bra start. Det är en bra idé att ha två batterier, så man inte står still när man måste ladda.
10.8 är bra när man behöver mindre kraft, och har mindre utrymme, men man kan klara sig utan. Omvändningen, det finns situationer när 14.4 orkar men inte 10.8.
Vad du än väljer, satsa på chuck och inte ren bitshållare.
Skruvdragare troligen mer än något annat verktyg är en fråga om "hand i handske". Du måste gå efter vad som känns lagom för dig. Vissa som har många prefererar 14.4 trots de har 10.8 (jag som exempel). Andra gör tvärtom. Vissa gillar Festool, vissa Bosch.
Det är en fråga om vad som känns rätt för dig, köper du en någorlunda bra så blir det bra nog.
--- Mats ---
10.8 är bra när man behöver mindre kraft, och har mindre utrymme, men man kan klara sig utan. Omvändningen, det finns situationer när 14.4 orkar men inte 10.8.
Vad du än väljer, satsa på chuck och inte ren bitshållare.
Skruvdragare troligen mer än något annat verktyg är en fråga om "hand i handske". Du måste gå efter vad som känns lagom för dig. Vissa som har många prefererar 14.4 trots de har 10.8 (jag som exempel). Andra gör tvärtom. Vissa gillar Festool, vissa Bosch.
Det är en fråga om vad som känns rätt för dig, köper du en någorlunda bra så blir det bra nog.
--- Mats ---
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "bitshållare"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Bosch PSR 14,4 V 30 Nm
Den här kostar 1500:- och har fungerat perfekt för mig i två års tid nu! Drar ca 200-250 golvskruv (5,5mm) på ett batteri. Två medföljer. Laddningstid ca 40min.
Förborrar man så är det inga problem att dra i franska skruv på 1x10mm. Större dimensioner funkar säkert också men jag har inte provat. Inga problem att borra i stål. Litium Ion gör att den drar lika hårt tills sista skruven.
Äh.. jag har bara positivt att skriva om denna! Skulle jag köpa en ny idag så skulle jag köpa en likadan till
Lampan är guld värd btw.. lätt är den också.
d^_^b

1499:- på Jula såg jag nu. <---- Länk
Edit: Jag har tappat den från taket (ca 3m) på stugan ner på virke och även på paddad bergspräng. Den har hållit varenda gång.
/Christian
Den här kostar 1500:- och har fungerat perfekt för mig i två års tid nu! Drar ca 200-250 golvskruv (5,5mm) på ett batteri. Två medföljer. Laddningstid ca 40min.
Förborrar man så är det inga problem att dra i franska skruv på 1x10mm. Större dimensioner funkar säkert också men jag har inte provat. Inga problem att borra i stål. Litium Ion gör att den drar lika hårt tills sista skruven.
Äh.. jag har bara positivt att skriva om denna! Skulle jag köpa en ny idag så skulle jag köpa en likadan till
d^_^b

1499:- på Jula såg jag nu. <---- Länk
Edit: Jag har tappat den från taket (ca 3m) på stugan ner på virke och även på paddad bergspräng. Den har hållit varenda gång.
/Christian
Redigerat:
Med reservation för att jag har (helt) fel, borde inte en starkare 18V-maskin med längre drifttid vara bättre under alla omständigheter än en 14,4?
Storleksskillnaden är ju noll på maskinen, det är ju bara batteripaketet som är en cell större och det måste ju i sammanhanget ses som en ytterst marginell skillnad.
I min värld står det naturliga valet mellan 10,8V eller 18V-maskiner, 14,4V är det femte hjulet och 36V alltför stort & klumpigt.
Storleksskillnaden är ju noll på maskinen, det är ju bara batteripaketet som är en cell större och det måste ju i sammanhanget ses som en ytterst marginell skillnad.
I min värld står det naturliga valet mellan 10,8V eller 18V-maskiner, 14,4V är det femte hjulet och 36V alltför stort & klumpigt.
Ursäkta, min dator hade inte uppdaterat så jag såg inte att Mats och Criss... hade svarat. Tackar för detta också.
Vad gäller motorbroms och skruvdragare/slag, har ni några svar på det med eller är det inget en "hobbysnickare" behöver bry sig om.
Alla pratar om blå Bosch men är det värt en femhundring till att köpa den för 1995:- mot PST för 1499:-?
Vad gäller motorbroms och skruvdragare/slag, har ni några svar på det med eller är det inget en "hobbysnickare" behöver bry sig om.
Alla pratar om blå Bosch men är det värt en femhundring till att köpa den för 1995:- mot PST för 1499:-?
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Jag personligen gillar inte den blåa Boschen. Tung och klumpig. Argumentet för att köpa en 14,4V är väl: det bästa av två världar! Lätt samtidigt som den har lite kapacitet.
Den är som vi säger i långa landet lagom: lagom.
Den gröna jag rekommenderar har två hastigheter. En på ca 370varv/min och den andra är väl 1150varv/min. Att borra djupt har aldrig varit några problem.
Kan jag svara på något mer så är det bara att fråga!
/Christian
Den är som vi säger i långa landet lagom: lagom.
Den gröna jag rekommenderar har två hastigheter. En på ca 370varv/min och den andra är väl 1150varv/min. Att borra djupt har aldrig varit några problem.
Kan jag svara på något mer så är det bara att fråga!
/Christian
Även blå Bosch 14.4 finns i en uppsjö versioner, och med olika specifikationer. Den 14.4 jag har är starkare än alla 18 volts blå bosch utom den 18 voltare som är samma modell.Jobe006 skrev:Ursäkta, min dator hade inte uppdaterat så jag såg inte att Mats och Criss... hade svarat. Tackar för detta också.
Vad gäller motorbroms och skruvdragare/slag, har ni några svar på det med eller är det inget en "hobbysnickare" behöver bry sig om.
Alla pratar om blå Bosch men är det värt en femhundring till att köpa den för 1995:- mot PST för 1499:-?
Det här med slag är svårt. Det finns skruvdragare (Festool) vars momentskydd innebär att maskinen slutar dra. Har du en sådan så är slag absolut att föredra. Sedan typ Bosch, så är det momentspärren som löser ut, inte maskinen som slutar dra. Det innebär att den faktiskt fungerar som en sorts enkel slagdragare. Jag har ännu inte känt något behov att skaffa en äkta sådan, men jag har använt momentspärren till att "knacka" i skruven en kvart till ett halvt varv extra.
Det absolut viktigaste (skälet till att jag bytte bort en AEG) är inte motorbromsen utan segstarten (men jag har motorbroms, och motorbroms är bra). När du försöker skruva i eller ur något och ger lite kraft, skall maskinen när den väl börjar rotera skruven fortsätta rotera sakta, trots att motståndet släpper när skruven börjar röära sig. Den får inte som dåtidens dyra AEG gjorde, skena iväg i högre fart för att man har gett rätt mycket kräm innan skruven släppte. Ger otäcka kast med skruvdragaren som känns i armbåge och handled.
--- Mats ---
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
I sådana fall har även min gröna motorbroms
För den funktionen har jag reagerat positivt på!
/C
/C
Om det är denna blå Boschen http://www.bosch-professional.com/s...24/sladdloesa-borrskruvdragare/gsr-14-4-2-li/ som Jobe006 menar så är den 50g lättare än din 'lätta' gröna..Chrissofsweden skrev:Jag personligen gillar inte den blåa Boschen. Tung och klumpig. Argumentet för att köpa en 14,4V är väl: det bästa av två världar! Lätt samtidigt som den har lite kapacitet.
Den är som vi säger i långa landet lagom: lagom.
Den gröna jag rekommenderar har två hastigheter. En på ca 370varv/min och den andra är väl 1150varv/min. Att borra djupt har aldrig varit några problem.
Kan jag svara på något mer så är det bara att fråga!
/Christian
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Det är inte den.. men modellen är nästan likadan. Den har nog ett par år på nacken dessutom. Men det är en Li-Ion, blå och samma form. Formen tilltalade inte mig 
Men jag är ingen fackman heller utan en vanlig sommarstugsbyggare för eget bruk
Hur som så ger den gröna mig allt jag kan önska för en rimlig peng.
Hehe... det finns två saker jag går igång på att prata om; det ena är min skruvdragare och det andra är elverket
Jag känner väldigt "påig" som om jag försökte sälja skiten. Men jag är bara så otroligt nöjd! Själv köpte jag min ny på auktion för 910:-
/Christian
Men jag är ingen fackman heller utan en vanlig sommarstugsbyggare för eget bruk
Hur som så ger den gröna mig allt jag kan önska för en rimlig peng.
Hehe... det finns två saker jag går igång på att prata om; det ena är min skruvdragare och det andra är elverket
/Christian
Nej, men det är väl den blå modellen som TS pratar om, antar jag? 
Men huvudsaken är att man själv är nöjd med sina saker, som man själv använder.
Det som känns bra för en, kanske inte alls passar en annan.
Så att gå ut och klämma och känna är nog inte fel, även om man tänker sig beställa på nätet.
Men huvudsaken är att man själv är nöjd med sina saker, som man själv använder.
Det som känns bra för en, kanske inte alls passar en annan.
Så att gå ut och klämma och känna är nog inte fel, även om man tänker sig beställa på nätet.
Tackar för alla kommentarer!
Det är denna maskin jag funderade på:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=71411 fast för 1995:-
Tror inte att jag behöver slag och motorbroms ska det ju vara på boscharna? Hade väl satt min maxgräns vid ca 1500:- men eftersom jag har hört så mycket gott om Blå Bosch så kanske det var värt extra pengarna?
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=89399 var 10,8V som jag också nämnde men den är ju utan chuck.
Det är denna maskin jag funderade på:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=71411 fast för 1995:-
Tror inte att jag behöver slag och motorbroms ska det ju vara på boscharna? Hade väl satt min maxgräns vid ca 1500:- men eftersom jag har hört så mycket gott om Blå Bosch så kanske det var värt extra pengarna?
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=89399 var 10,8V som jag också nämnde men den är ju utan chuck.