9 405 läst ·
6 svar
9k läst
6 svar
När använda bandsåg istället för bordssåg?
Som nybliven bandsågsägare finner jag plötsligt att jag blir osäker när jag står vid bordssågen och gör gamla väl inövade moment. Skall dessa moment istället göras med en bandsåg funderar jag. Ett typexempel är idag. Jag hade ett par reglar som skulle göras om till korta stopbitar på vinden. Momenten är väl inövade, klyv till bredd, klyv till tjocklek, kapa med 45 grader, och kapa till slutlig längd. Men plötsligt finner jag när jag står där vid min bordssåg att jag blir osäker. Skall jag istället göra dessa moment på bandsågen? De första två lämpar sig definitivt för en bandsåg. De sista två kan göras på en bandsåg, men troligen görs de bättre på en bordssåg?
P´å bilden nedan har jag precis lagt upp brädan som skall klyvas två gånger. Och det är då jag börjar fundera...

På bilden nedan just kapat den breda sidan, använder min featherboard för klyvning, ett tips jag fått här på forumet. Med rullbackar och längdanhåll känns klyvningen ungefär lika lätt på bordssåg? Dock är bandsågen säkrare mot kast. Hade jag haft en TS55 i bordssågen hade valet varit klat, bitarna är 55 mm höga och sågen är för tjockleksklyvningen ställd på 60 mm över bordet. Så bandsåg vinner över en viss höjd för att bordsågen inte kan. Men finns det fler saker som gör att jag borde kört bandsåg istället?

Nedan ser man varför rullar är bättre än bordsförlängare, de fungerar även när man kapar med vinkel, det gör inte bordsförlängaren. För att göra reklam för CMS brukar längdanhållet som kan flyttas rätt långt bakåt räcka till som mothåll och med utrymme för släppning efter kapningen om bitarna riskerar att nypa. Dock med 45 grader och så här mycket lägd, får jag använda ett stopp som fästs med en enhandstving för att få det tilräckligt långt bak. Detta går att göra på bandsågen, men justerbord saknas på den, och geranhållet är inte bättre än bordssågens. Dock, återigen, risken för kast på bordssågen finns.

Slutligen kapas alla bitarna. Total kommer det ut 10 likadana bitar från den ursprungliga regeln. Här är bandsågen troligen lika bra som bordsågen, men jag har ingen stopp för geranhålet på bandsågen. Verkar dessutom som om detta precis som förra momentet ändå mer troligt hör bordssågen till? Annars får jag genast bygga mig en jigg, något som blev intressant med bandsågen...

P´å bilden nedan har jag precis lagt upp brädan som skall klyvas två gånger. Och det är då jag börjar fundera...

På bilden nedan just kapat den breda sidan, använder min featherboard för klyvning, ett tips jag fått här på forumet. Med rullbackar och längdanhåll känns klyvningen ungefär lika lätt på bordssåg? Dock är bandsågen säkrare mot kast. Hade jag haft en TS55 i bordssågen hade valet varit klat, bitarna är 55 mm höga och sågen är för tjockleksklyvningen ställd på 60 mm över bordet. Så bandsåg vinner över en viss höjd för att bordsågen inte kan. Men finns det fler saker som gör att jag borde kört bandsåg istället?

Nedan ser man varför rullar är bättre än bordsförlängare, de fungerar även när man kapar med vinkel, det gör inte bordsförlängaren. För att göra reklam för CMS brukar längdanhållet som kan flyttas rätt långt bakåt räcka till som mothåll och med utrymme för släppning efter kapningen om bitarna riskerar att nypa. Dock med 45 grader och så här mycket lägd, får jag använda ett stopp som fästs med en enhandstving för att få det tilräckligt långt bak. Detta går att göra på bandsågen, men justerbord saknas på den, och geranhållet är inte bättre än bordssågens. Dock, återigen, risken för kast på bordssågen finns.

Slutligen kapas alla bitarna. Total kommer det ut 10 likadana bitar från den ursprungliga regeln. Här är bandsågen troligen lika bra som bordsågen, men jag har ingen stopp för geranhålet på bandsågen. Verkar dessutom som om detta precis som förra momentet ändå mer troligt hör bordssågen till? Annars får jag genast bygga mig en jigg, något som blev intressant med bandsågen...

Klyvningarna är utan tvekan bandsågsjobb. Har du skaffat riktiga klyvblad ännu? (Lenox Woodmaster CT 1,3 tpi) Första gången man klyver med det bladet får man en märklig känsla. Det känns lite som om man mest tittar på när sågen själv gör jobbet. Utan att tveka och utan att gå ner i varv eller ens låta lite ansträngt. Som om den gick på tomgång och sa "Var det allt du kunde? Ge mig något ordentligt!" Det andra jobbet skulle jag säga är ett kap/gersågsjobb. Jag använder mest min CS70 till finlir numer. Det känns lite märkligt egentligen.
För övrigt tycker jag att du skall montera klingskyddet.
För övrigt tycker jag att du skall montera klingskyddet.
Jag vet att Mats är förtjust i att köpa på bordssågen, precis som exempelvis var och varannan jänkare. Håller dock med Mattiasp om att en kap- och geringssåg känns ungefär hundra gånger mer lämpad för det ändamålet just därför att ämnet då ligger still och klingan flyttas i stället för tvärt om.
Tack, så det är dags att byta metod alltså. Var det jag misstänkte. I själva verket blir det lättare. Bandsågen står på hjul, och det finns plats för så här långa reglar genom den utan att flytta runt saker (den står med ena sidan mot gången i garaget, och andra sidan nära garagedörren). Tänkte inte på det förrän bordssågen var ute.mattiasp skrev:Klyvningarna är utan tvekan bandsågsjobb. Har du skaffat riktiga klyvblad ännu? (Lenox Woodmaster CT 1,3 tpi) Första gången man klyver med det bladet får man en märklig känsla. Det känns lite som om man mest tittar på när sågen själv gör jobbet. Utan att tveka och utan att gå ner i varv eller ens låta lite ansträngt. Som om den gick på tomgång och sa "Var det allt du kunde? Ge mig något ordentligt!" Det andra jobbet skulle jag säga är ett kap/gersågsjobb. Jag använder mest min CS70 till finlir numer. Det känns lite märkligt egentligen.
För övrigt tycker jag att du skall montera klingskyddet.
Jag har fortfarande bara mitt Felder 3 tpi. Men skall man gå efter anvisningarna så skulle jag haft ett 2 tpi för ena sidan, och det Lenox du nämner på andra sidan. Frågan är vilket som är bäst när man väljer blad, att ha för få eller för många tänder i en av sidorna?
Hur som helst, jag behöver ett bra blad, dock inte utanför specarna för sågens fjäder... Kan du tipsa om ett bra ställe köpa bladet, sökte på det och fann det inte på Axminster?
Håller med om att det andra jobbet är ett kap och gersågsjobb. Med CMSen framme och för så korta bitar tycker jag det är lättare fortsätta med CMSen. Dock, om jag nu inte kör bordssågen för första delen, blir det nog naturligt köra kapen oftare.
Tack för påminnelsen om klingskydd. Har skaffat ett klingskydd nu som fungerar bra på CMSen (nämnde det i någon annan tråd). Flyttade ut sågen i trädgården, och då tog jag inte med det, men det är lätt gjort. Jag har det alltid monterat när sågen är på plats. Men jag har levt utan så många år så jag behöver tänka till för att tycka det är värt besväret när jag flyttar sågen.
-- Mats ---
Jo, det är väl till en del en vanesak. Det handlar också om utrymme. Bordssågen står alltid framme. Kap och ger får flyttas fram när den skall användas. Vinklar och stopp är väldigt bra på CMSen, och hyffsat ofta kapar jag utanför specen på maxbredd för de flesta kap och gersågar. CMSen är mer allmänt användbar.phl skrev:
Men som sagt, med en bandsåg i användning så minskar användningen av CMSen, så jag kanske vänjer om mig så småningom.
--- Mats ---
Jo, flytta-fram-aspekten är ofta avgörande... tyvärr! Kap- och gersågen är dock en riktigt användbar maskin om man har möjlighet till bra uppläggningsbord samt trimmar spånuppsamlingen något. Har inte det själv för tillfället vilket gör att man tar fram fogsvansen för grovkap.
Ack ja, det är lustigt, ju fler elektriska maskiner jag köper, ju oftare står jag och gör något för hand. Från början kom sickel och handhyvel och japansåg som en del av finsnickeriet. Nu används både fogsvans och handhyvel även i grovarbetet för att spara tid.phl skrev:
Jag har bra bord till kapen, men spånuppsamlingen är kass jämfört med CMSen som är i princip helt ren (efter min spånuppsamlingshuva).
--- Mats ---
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden