Halloj!

Jo det är så att man gått o köpt sig ett litet hus med ett perfekt förråd för att kunna hobbysnickra lite. Just nu är utrymmet mer som förvaring då vi precis flyttat in.
Har nu lyckats sälja in att förrådet ska bli "snickarbod" och "fått" en budget på ca 10-15000kr att köpa maskiner för. Det som står på listan att göras är garderob, mediamöbel o solstolar för tillfället. Jag har dom "vanliga" verktygen, sticksåg, cirkelsåg, slip m.m
som sagt det kommer vara snickeri på lägre nivå, lite möbler men kanske lite till huset också.
vad behöver jag?

tänkte lite stationära maskiner
Geringsåg - bosch pcm8s?
Bordsåg - bosch pts10?
Planhyvel - ?

Ni får gärna komma med tips vad jag ska inhandla o vad som kan behövas!

Alla tips o idéer uppskattas hjärtligt!

Hur stort är utrymmet?

vad kan det röra sig om... typ 10-12m2... ~4x3

Kan en liten bandsåg vara av nytta, förutom det uppräknade? Fräsmaskin för kexning?

Det är ett litet utrymme. Skaffa inte fler maskiner än du har plats för. Jag skulle överväga att skippa bordssågen och jobba så mycket som möjligt med sänksåg och skena. En bra handhållen fogningsmaskin, typ kexmaskin eller liknande kan också vara bra att ha. När du skall jobba med annat än skivmaterial blir det svårt att komma runt en bra rikt/planhyvel. Det räcker med en relativt liten spånsug om du bara ansluter en hyvel.

Köp inte fler grejer än du behöver för stunden, låt det ta några år att bli "komplett".

Här finns en del lista (på utrikiska) vad en person anser är minimum: http://benchmark.20m.com/workshop/ShopToolInventory/shoptoolinventory.html

Grunden till allt snickeri är dock rätt dimensionerat och riktat virke. Till det behövs rikthyvel, planhyvel och såg (bord, sänk eller band). Alternativt om man kan hitta någon som fixar de delarna åt en så slipper man iaf. skaffa hyvlarna (det går att göra för hand och det går att göra med maskiner).

Det finns kombinerade rikt och planhyvlar vilket kan vara en bra idé med begränsat utrymme. Det går även att klara sig med bara planhyvel om man fixar en "riktjigg".

Se mer om rikt och plan här: http://thewoodwhisperer.com/episode-6-the-jointers-jumpin/

Håller med Mattias och hade nästan lagt pengarna på en bra sänksåg istället för bordssåg. Ska du inte kapa mkt reglar eller liknande kan du klara dig ett tag utan kap/ger eller satsa på en liten av vettig kvalitet typ Metabo KGS216.

Eller om du ska bygga ett eget bord för maskinen. Då kan du då kapa ur för montering av cirkelsåg till att bli en bordssåg och för att montera överhandsfräsen till bordsfräs. Bara att kapa ur en lagom fyrkant i bordet och ha de handmaskinerna monterade med vingmutter på en lika stor plyfabit som ligger på lister i hålet. När du ej använder maskinerna lägger du i en tom plyfaskiva så kan bordet användas som monteringsbord mm eller rullas undan helt.

Sen är det som Mattias skriver att en bra kombinerad rikt/planhyvel med en smidig spånsug kan rekommenderas.

Försök tänka på att utnyttja hela höjden i rummet till förvaring etc så du utnyttjar all yta så blir det ett bra utrymme

Tänk på att om du ska planhyvla en planka som är 2 meter lång så måste rummet vara ca 5 meter långt. Detsamma gäller även bordssågen. Mitt garage är 5 x 7 meter och jag svär varje gång jag ska klyva något långt. Som tur är så kan jag öppna garageporten.

kinglolle skrev:
Håller med Mattias och hade nästan lagt pengarna på en bra sänksåg istället för bordssåg. Ska du inte kapa mkt reglar eller liknande kan du klara dig ett tag utan kap/ger eller satsa på en liten av vettig kvalitet typ Metabo KGS216.

Eller om du ska bygga ett eget bord för maskinen. Då kan du då kapa ur för montering av cirkelsåg till att bli en bordssåg och för att montera överhandsfräsen till bordsfräs. Bara att kapa ur en lagom fyrkant i bordet och ha de handmaskinerna monterade med vingmutter på en lika stor plyfabit som ligger på lister i hålet. När du ej använder maskinerna lägger du i en tom plyfaskiva så kan bordet användas som monteringsbord mm eller rullas undan helt.

Sen är det som Mattias skriver att en bra kombinerad rikt/planhyvel med en smidig spånsug kan rekommenderas.

Försök tänka på att utnyttja hela höjden i rummet till förvaring etc så du utnyttjar all yta så blir det ett bra utrymme
Låt mig då vara den som bryter enigheten. Skall man jobba i huset, då är handsågar bra grejer. Men skall man bygga saker till huset, då skulle jag sätta bordssågen bland de allra första. Det var en sur investering, mycket pengar, men det bästa jag någonsin gjort när jag gick ifrån sågning längs skena (jag sågar fortfarande längs skena eftersom jag köpte en CMS, men det är kanske en gång per var tredje månad jag monterar ur den ur bordet).

Bordssågen är inte bara att såga den bit du skall ha till garderoben, den är dessutom att snabbt såga till en passbit som kan användas som måttbit, eller stöd, eller...

Med en sänksåg, aldrig så svuindyr, är det svårt att repetitivt såga bitar lika breda. Det är svårt att repetitivt såga bitar 90 grader (eftersom för båda sakerna inställningen skall göras för varje bit). Med en bordssåg är det autoamtiskt att alla bitar sågade med samma inställning har samma mått.

--- Mats ---

Vad tror ni om en kombinerad kap/ ger/ bord såg? En sån där vändbar. Är det bara skräp eller?

Dom är svinbra. Givetvis med begränsningar jämfört med dedikerade dubbla maskiner, men vad PLATS dom sparar och då HAR du ändå en klyv. Dessutom varenda gång du bär iväg den och ska bygga nåt ute, uppe, borta, då fick du med dig både kap och klyv. Så här i efterhand, jag borde köpt en sån istället för kap+klyv inför husbygget, jag kommer iofs uppskatta dubbla framöver när det lugnar sig lite och jag kan snickra för skojs skull, men rent praktiskt för alla fall utom där man står och finlirar i ett stort och färdigt snickarutrymme så skulle jag hellre ha en vändbar. Har snubblat över min klyv många fler gånger och önskat jag hade mer utrymme bra många fler gånger än jag haft mer nytta än jag skulle haft av en vändbar.

Men visst, givet utrymme och kanske att man även har en vändbar att ta med sig när man bygger utanför verktstan, så är det ju jättefint att ha en dedikerad klyv som man inte behöver ändra inställningar på när man ska kapa nåt, som pallar lite större bitar, som man idats bygga jiggar till osv.

Det var bra att höra. Jag har själv börjat titta åt en sån kombinera maskin. Och det kanske kan vara en bra lösning för TS också med tanke på hans något begränsade plats i hans tänkta snickeri.

Det är stor skillnad på att snickra hus och att snickra möbler.

Till huset är en handcirkelsåg och en kap/ger ypperligga maskiner.
Till möbelsnickeri är en bra bordcirkelsåg och rikt/plan-hyvel ypperliga maskiner. Det finns bra kombimaskiner som inte tar så mycket plats, men dom kostar lite. Det får väl ta sin tid, gör några snygga enkla möbler så får du snart mer budget ;)

Jag tycker inte att maskiner anpassade för byggsnickeri är exakta nog för möbelsnickeri. Jag bytte min lätta enkla bordcirkelsåg mot en justersåg med gjutjärnsbord och helt plötsligt blev det roligt att göra möbler och annat precisionsarbete. I min bordcirkelsåg sitter en vertikalfräs också och den gör livet mycket enklare.

Emco har gjort en del mindre kombimaskiner för hobbysnickeri, och ett märke som heter Kity, finns också Luna Z50 som det pratades om lite i en tråd här nyligen.

Men, om du "bara" ska göra möbler av färdiga släta, raka och räta skivmaterial, typ mdf, laminerat spån och limträskivor, då kan du göra som tv-snickarna och köra på en sänksåg med skena. och med det du beskriver kanske det är där du ska börja. Någon kap/ger tror jag inte du kommer sakna till de jobben du nämner, satsa på en lite bättre bordsåg istället. Med en handcirkelsåg och en bordcirkel klarar du allt kap/gersågen gör.

Kexmaskin tycker jag är en höjdare, men dom bra kostar några tusingar, och man behöver en bra för att det ska bli exakt nog. Å andra sidan finns det fina jiggar för pluggning också som klarar det mesta nu för tiden, billigare än kexmaskin även om dom inte är helt gratis.

• Gilla
JonasHL
  • Laddar…
thomasx skrev:
Det är stor skillnad på att snickra hus och att snickra möbler.

Till huset är en handcirkelsåg och en kap/ger ypperligga maskiner.
Till möbelsnickeri är en bra bordcirkelsåg och rikt/plan-hyvel ypperliga maskiner. Det finns bra kombimaskiner som inte tar så mycket plats, men dom kostar lite. Det får väl ta sin tid, gör några snygga enkla möbler så får du snart mer budget ;)

Jag tycker inte att maskiner anpassade för byggsnickeri är exakta nog för möbelsnickeri. Jag bytte min lätta enkla bordcirkelsåg mot en justersåg med gjutjärnsbord och helt plötsligt blev det roligt att göra möbler och annat precisionsarbete. I min bordcirkelsåg sitter en vertikalfräs också och den gör livet mycket enklare.
.
.
.
Instämmer i allt ovan, med tillägget att om man har för lite plats för att klara en riktig bordssåg så är en Festool CMS med TS 75 en bra kompromiss. Den är inte lika bra som riktiga bordssågar/kombimaskiner (typ Hammer) men den är klart bättre än byggsågar, tar mindre plats, och kan framförallt flyttas runt. Dessutom är det en sänksåg med. Men alternativet är bara intressant om man saknar plats, den kostar som en riktig såg.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Instämmer i allt ovan, med tillägget att om man har för lite plats för att klara en riktig bordssåg så är en Festool CMS med TS 75 en bra kompromiss. Den är inte lika bra som riktiga bordssågar/kombimaskiner (typ Hammer) men den är klart bättre än byggsågar, tar mindre plats, och kan framförallt flyttas runt. Dessutom är det en sänksåg med. Men alternativet är bara intressant om man saknar plats, den kostar som en riktig såg.

--- Mats ---
Ja, det är sant, Men en stor skillnad är kraften, i en bordsåg sitter (lämpligen) en hyfsad 3-fas motor och det gör ganska stor skillnad när man sätter en rejäl bit ek i maskinen tycker jag, plus tyngden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.