Verktyg & Maskiner
Gri11en: Ja, Norrköping ligger inte riktigt efter "min" jobbväg...
pbengtsson: [citat] Det räcker gott med ts55, för mellanskillnaden köper du på dig ett antal klingor, eller en hyfsad tigersåg.
foppa72: jag ansluter mig till skaran som redan tipsat om tyska ebay. Billigt och bra, både på pirat och på orginalbatterier.
carl-johan: [citat] Oftast så är jag så lat att jag inte orkar hämta dammsugaren, och då vore skönt att köra utan :)
Ludwig: Kolla in www.maskinisten.net det är ett forum om maskiner av alla de slag, kan inte de hjälpa dig lösa problemen så kan nog ingen.. ;)
importensketsig: Inga tillbehör, fortsatt nöjd. Inga nya insikter, annat än att det vore trevligt om det var lättare att hitta påsar i .se. Köp ett ordentligt paket med påsar när du beställer dammsugaren.
Jakethesnake: Hallå, jag vill inte lägga sordin på uppfinningsrikedomen men Woodworking.se har ju Incras skenor och tillbehör för rimlig peng. Köpte därifrån till min arbetsbänk efter att ha dragit mitt hår när jag letade efter bra profiler.
Mr Handyman: Ha, ha, det är också en variant, bara att klippa upp, svetsa och såga.
Master_89: [citat] Jo där har jag kollat, bra tips om var jag kan hitta rätt nummer. Men behöver ha kärran vid mig då.
LilleNo: Jag har två billiga ihopfällbara plåtbockar från Ö&B som funkar sådär (för hög friktion + lätta bockar q(;^;)p ), med rullar på skulle de säkert bli betydligt roligare att jobba med. Få se om jag kan fixa till något...
Steksmar: 5 år fungerar för mig :) allt handlar om prioriteringar. recycla grejjer är väl bra?
A-Man_08: [citat] Som med allt annat, Tycker jag läser väldigt lite negativt om royby i förhållande till hur mycket de verkar sälja. Det finns alltid måndagsexemplar tyvärr.
phl: Hur mycket vill du punga ut? Tormeken är ju guld att fixa båda risiga knivar och knivar som bara behöver skärpas upp lite. Har även efter lite övning lyckats bra på 240-sten och därefter på 1000 och 6000 japansk vattensten. Stenarna utan slipstöd, det är klurigt men övning ger viss färdighet.
tullemannen: Stort tack för alla svar! CMS:en känns som ett kanon-koncept. Dock känns det lite "tung-arbetat" för mig, just vid bygget, annars för verkstan helt ok! Tänker att man ena stunden klyver reglar på bordet, nästa stund sågar en skiva på 1,2x2,4m, för att sedan behöva klyva regel igen. Mycket meck i och ur med TS-sågen. Dragsågen känns intressant, för rätt peng, måste bli en
Tomas J: [citat] Fick ett nytt Bosch-reklamblad av min lokala bygghandel och där visas både XC och J och det står " Ny skyddskärm med förbättrad uppsugning" men det är inte ett sådant som sitter på US-modellerna. Kollar man på bosch hemsida hittar jag inget om det nya modellerna, vilket är konstigt när det står med i deras senaste reklamblad. Har ju legat i köptankar länge på den gamla
HaendigeHerrn: Med lite tid över under semester så gjorde jag några egna prototyper till bench cookies eller underläggsklossar med glidskydd eller vad man nu skall kalla dem på svenska. Lite plywoodspill limmades ihop till klossar av lagom tjocklek och kantades med överbliven eklist. På klossarnas båda sidor sattes vanligt halkskydd för mattor fast med dubbelhäftande tejp. Storlek 105 x 55 x 30 mm.
KAMT: Löda i rostfritt fungerar inte så bra. Även hårdlödning med silverlod har begränsad hållfasthet. Då skulle jag hellre välja kemiskmetall, men det är ingen superlösning heller.
LLLVäxjö: [citat] Jag köpte en ny gsr 10,8 för ett tag sen men tycker också att den har ett trist ljud, så jag använder mest den gamla 10,8:an istället. Får väl ha den som backup. Edit: Inte så att den låter trasig utan bara högljudd.
Nimajneb: Håller fullständigt med Patrik. Helt perfekt, sedan betalade jag nog runt 70kr för den o inte 120. Stålspetsen kunde dock varit ett par mm längre så man även kunde markera igenom smalare hål i reglar.
Robert-san01: Fick just hem en med stativ och mottagare. Har en DeWalt DW087K sedan tidigare men då DeWalten inte går att köra med mottagare så blev det nya prylar (-igen, suckar frun). Kommer i en fin väska som rymmer laser, mottagare, fäste, fästet till golv-tak pålen och lite batterier. Första intrycket är att det är så proffsiga saker som det står på dem och de känns klart mer genomtänkta
KungAnka: Stihl RE 98 har aluminiumpump. Helst vill man ju ha mässing med keramiskt belagda stålkolvar, men då är priserna över 6000:- Tror Alto har en med mässingstopplock för 5000:-. Undvik Clas Ohlssons egna tvätt, köpte en sån på utförsäljning för 200:-, det var den värd, men inte mer. Efter 2 år är den ungefär som trädgårdsslangen.
KungAnka: Postade detta i målningsforumet utan att få svar. Tänkte att nån som läser verktygskataloger som kvällslektyr kanske vet bättre. Vi har än vägg målad med kalkslam-färg, (tapetklister och kalk) som släpper. Vi skulle därför vilja tvätta av färgen, men det blir så slabbigt med vatten och borste att jag tror att man knappast kan skydda golvet på vettigt sätt. Finns det nån sorts
LilleNo: Jo, fast det handhavande blir omständligt IMO. Om det nu inte vore för att jag har nämnda högtryckstvätt så skulle det definitivt vara en dealbreaker vid nyinköp då det finns alternativ som inte lider av det problemet.
vojma: OK - tack för det. Hittade även på Axminster och inser nu att det finns en uppsjö av olika blad. Vilka ska man ha till vad??? Mitt första projekt är att tillverka siffror till husfasaden. (Frun ville egentligen ha bokstäver men bor man på nummer ETTHUNDRATJUGOSEX så blir det nog så långt) Jag kommer att såga ut dom ur några spillbitar av 40 mm ekskiva. Sen så har jag blivit smått
Gallimatias: Gå in och kolla på tillverkarnas hemsidor om piratbyxorna verkligen finns i d-storlekar. Inte säker på att det gör det nämligen. Som du skriver är det inte kul om dom blir korta långbyxor. En annan grej som är störig är att knäskydden hamnar får långt ner.
Braf: beställde en del grejer från tyskland i våras och det levereades via posten. Visade sej att tyska företaget hade valt en leveranstjänst utan någon avisering! Så posten körde ut till min adress, gick fram till dörren och då ingen öppnade så åkte de tillbaka till terminalen med paketet, där det las på hög. Upptäckte det några dar sen då jag lite orolig över att inte hört nåt