pebj_ skrev:
Min utgångspunkt var att jag tror att de flesta äger en cirkelsåg eftersom det i många fall helt enkelt är ett bättre val än sänksåg då man snickrar och renoverar i huset. Och då kan man likaväl köpa en cirkel med bra skena.
Ja och i min värld är det där "problemet" kommer. Vad är en bra cirkelsåg med en vettig skena. Själv jobbar jag just en hel del i skivmaterial både i möbelsnickeri och husrenoveringen

Jag har helt enkelt inte hittat en cirkelsåg med skena som känts gedigen. Mafell undantaget men då är vi i samma (tom högre) prisnivåer. Så nej just sänkfunktionen var ej viktig utan sänksågen blev den cirkelsåg med precision jag sökte

pebj_ skrev:
Min utgångspunkt var att jag tror att de flesta äger en cirkelsåg eftersom det i många fall helt enkelt är ett bättre val än sänksåg då man snickrar och renoverar i huset. Och då kan man likaväl köpa en cirkel med bra skena.
Kan du kanske ge lite exempel på varför cirkelsågen är så mycket bättre än sänksågen?

Personligen ser jag cirkelsågen som något man skaffar i början av sin verktygskarriär, den funkar hyggligt för att såga Skivmaterial samt även kan agera kap/gersåg.

Vilka cirkelsågar konkret lever upp till att vara minst lika bra som sänksågar när det gäller sågning med skena?

Nimajneb skrev:
Kan du kanske ge lite exempel på varför cirkelsågen är så mycket bättre än sänksågen?

Personligen ser jag cirkelsågen som något man skaffar i början av sin verktygskarriär, den funkar hyggligt för att såga Skivmaterial samt även kan agera kap/gersåg.

Vilka cirkelsågar konkret lever upp till att vara minst lika bra som sänksågar när det gäller sågning med skena?
Tycker att verktygen riktar in sig till olika tillämpningar, båda alternativen har givetvis plus och minus.

Min poäng var att om man ska utföra diverse renoveringsarbeten i huset tycker jag att en cirkelsåg kan vara en bra första investering då styrkan är frihandskörning och att det finns en låsbar djupinställning. Om man då i denna första verktygsinvestering ser till att köpa en som även har skena som tillbehör så har man ju även lite av sänksågsfunktionaliteten. Bosch har ju börjat komma med skenor kompatibla för både cirkel och sänk, ett smart drag.

Vad som sedan är bäst får ju var och en avgöra själva.

pebj_ skrev:
Tycker att verktygen riktar in sig till olika tillämpningar, båda alternativen har givetvis plus och minus.

Min poäng var att om man ska utföra diverse renoveringsarbeten i huset tycker jag att en cirkelsåg kan vara en bra första investering då styrkan är frihandskörning och att det finns en låsbar djupinställning. Om man då i denna första verktygsinvestering ser till att köpa en som även har skena som tillbehör så har man ju även lite av sänksågsfunktionaliteten. Bosch har ju börjat komma med skenor kompatibla för både cirkel och sänk, ett smart drag.

Vad som sedan är bäst får ju var och en avgöra själva.
Det var ju exakt den resan som jag beskrev, men efter en tid så skaffar man sig andra sågar eftersom en cirkelsåg oftast inte ärmbäst på något. Förr eller senare så hamnar cirkeln i byrålådan.

Men ska man bara börja med några få sågar så är cirkel o stickis bästa start.

Sedan så kanske inte det Bosch exemplet du hänvisade till är optimalt, eftersom vare sig deras cirkelsågar eller nya sänksågen är lämpliga för klyvning av trä då dom saknar klyvkniv och för en ovan kan det vara en riktigt otrevlig överraskning.

Nimajneb skrev:
Det var ju exakt den resan som jag beskrev, men efter en tid så skaffar man sig andra sågar eftersom en cirkelsåg oftast inte ärmbäst på något. Förr eller senare så hamnar cirkeln i byrålådan.

Men ska man bara börja med några få sågar så är cirkel o stickis bästa start.

Sedan så kanske inte det Bosch exemplet du hänvisade till är optimalt, eftersom vare sig deras cirkelsågar eller nya sänksågen är lämpliga för klyvning av trä då dom saknar klyvkniv och för en ovan kan det vara en riktigt otrevlig överraskning.
Tycker att Mats inledningsvis så bra beskrev problematiken med de flesta skensystem - dålig repetivitet. För de flesta så tror jag att repetiviteten är den viktigaste faktorn när det byggs möbler och inredning.

Håller helt klart med om att en vanlig cirkelsåg är bättre vid husrenoveringsarbete, och då särskilt en batteridriven som t.ex. makitas smidiga med 140mm klinga som ändå klarar att såga genom reglar och lite till. Såvitt jag vet är det bara dewalt som kommit med en batteridriven sänksåg so far, och den verkar inte direkt smidig.

När det gäller snickeriarbeten för möbler, inredning etc så ser jag sågsena och splitterskydd som långt viktigare än sänkfunktionen.

Det finns uppenbarligen många twists här. Cirklarna får göra grovjobb och viss kapning, sänksågen skvimaterial som är för stort för bordssågen och bordssågen får göra det mesta. Helt säkert är väl att skenan är bra oavsett om den guidar en cirkel- eller sänksåg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.