Hej i företaget kapar folk lite vad dem känner för när dem känner för!!
iaf får ofta köpa nya klingor då dem är nya 2 veckor,
har sätt en maskin som slipar dem!
bör man köpa det ?
är det nått speciellt man skall kunna för att slipa klingorna?
hur gör man ? finns de nån manual på nätet ? vet någon något ?
Tackar för hjälpen i förskoTT!
Mvh

S
finns egentligen ekonomi att slipa klingorna.
antingen får du fixa så du har egen maskinpark som bara du har.
eller så bytt klinga när du ska såga. om dina arbetskamrater ej kan lära sig

hehe jo tydligen får de nog bli så!! men ajg hade gärna lärt mig vässa dem! för min egen skull!!
du vet vad dem säger, man lär sig något nytt varje dag men man dör Dumm!! hehe

S
endel klingor har ju även härdade tänder. dom går ej få någon ordning på

Vill man inte köpa nya eller slipa själv kan man ju alltid skicka iväg dem till nå´n som kan... Jag/vi brukar vänta till vi har en lagom dos klingor, sedan skickar vi dem på posten... (Iofs större modeller 350-400mm men det kanske lönar sig för små också.)

okej hmm men om jag frågar såhär istället!!! 24T Makitas som medföljer lilla geringsågen! jag kan slipa med brynstål? eller med sten? att man för hand slipar tand för tand!! men hur skall dem vara vinklade och var är det man skall slipa så den blir vass!!! ?? ??

Först måste du tvätta klingan. I nödfall så går det att försiktigt skära bort kåda och harts med ett rakblad. Med ett diamantbryne (brukar duga med röd) går det att slipa upp småklingor lite försiktigt. Du skall inte ändra eggvinkel eller andra vinklar alls alls, utan bryna rakt på ytorna. Du bryner bara framsidan av tänderna och ovansidan. Sidorna skall du inte röra för då ändrar du klingans bredd. Det går att göra några gånger och tar ca 10 minuter på en klinga till en sänksåg.
Räkna med att klingan blir sämre av det.
Hur duktig du än är så kommer tänderna att rundas av efter ett par ggr. De blir också olika slipade och därmed så ökar vibrationerna. Samt att tänderna tar olika.

Självklart så pratar jag enbart om klingor med pålödda hårdmetalltänder.

Det är för övrigt inte garanterat att proffssliperier gör det bättre. Särskilt klingor med skadade tänder kan bli helt oanvändbara efter slipning. De brukar (mot avgift förstås) ersätta skadade tänder genom att löda på nya. Har varit med om att sådana har stuckit ut någon tiondel på ena sidan och fungerat som flisrivare.

VH/Findus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.