Verkar sunt. vatten samlas ju i den lägsta punkten.

Totem skrev:
Antagligen så är det en vattenavskiljare kombinerad med en tryckregulator som du fick med. avsedd att monteras direkt på kompressorn. skadar inte att ha en sån.... vatten och tryckluft är ingen bra kombo.
Ett misstag många gör är att montera en enkel vattenavskiljare direkt vid kompressorn, den kommer dock bara skilja bort den fukt som är i vatten-fas i luften, problemet är att tryckluften är varm när den kommer ur kompressorn, och vattnet är i ång-fas, och kommer inte gå över i vatten-fas förrän den kyls ner i slangen eller verktyget, därför har man kyltorkar i industrier.

Så det hjälper inte att bara montera en vattenavskiljare från biltema och sedan tro att man inte får vatten med i färgen när man lackar :(

japp helt rätt. det är därför som man skall ha vattenavskiljaren så nära förbrukaren man kan. därav min bifogade skiss i tidigare inlägg. på mina billack sprutor så har jag dessutom en vattenavskiljare monterad på sprutorna. samma pincip gäller för smorjningen av verktygen. Dimmsmorjaren så nära forbrukaren det bara går. Av flera skäl.

Tro mig. Jag kan det här med tryckluft, efter att lackat massor av bilar. Och dessutom efter att ha jobbat med pneumatik.

Biltema prylarna i tidigare inlägg bar bara för illustration.
Skall du vara riktigt säker gällande kondensvatten så skall du ha en lufttork.

Redigerat:
Masses skrev:
Taget från huvudet och med hjälp av en pekplatta+Paint, har jag i en amerikansk tidning läst något liknande enligt bilden... Den röda huvudlinjen ska vara smått lutad och med en ventil i slutet för att få bort kondens(grön pil). Avstickarna, di blåe, har utag för luftverktyg (orange) även dessa har ventil i botten för att få ut kondens.
Bilden känns bekant (nåja, det avbildade föremålet iaf :) ). Vill även minnas att jag sett några givna längder och dimensioner på huvudstammen som ger ganska effektiv avkylning av luften om det skulle behövas.

Man kan ju alltid köpa en ackumulatortank med kopparslinga och använda för att kyla sin luft :), kanske inte är lämpligt att köra 10bar genom dom iofs :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.