Har det någon större betydelse, egentligen? Jag antar att du tänker att man "nollar" genom att vrida tills frässtålet tar emot underlaget och sedan vrider ytterligare för att få X antal mm djup. Men kan du vrida så pass exakt så du hamnar på önskat djup?

Jag tänker mig att man markerar önskat djup på lämplig kant, sätter fräsen mot kanten och sedan vrider ner tills stålet kommer jäms med markeringen.

Eller är det jag som missupfattar hur det fungerar och varför det skulle vara mycket smidigare med metrisk gänga?

phl skrev:
Jag är nyfiken på hur höjdjusteringen blir i den fasta basen. Den justeringen bygger ju på att man vrider fräskroppen i stora gängor i basen. Hade ju varit kul med en gängdelning som inte bygger på en imperalistisk multipel per varv... Annars känns den helt rätt, har dock förutsatt att den har fel delning :(
Det finns dock en fin tröst där. Dels hindrar ju inte gängornas tumindelning att man mäter på sedvanligt sätt, dvs hur mycket stålet sticker ut från basen, dels, och framför allt finns alltsom oftast 1/256" vilket är 0,0992mm, tillräckligt nära 1/10mm för att duga för träbearbetning.

Två goda poänger. Det var mest något som stack i ögonen på mig :)

Har kollat med tre engelska återförsäljare och ingen levererar D26200 med 8mm spännhylsa. Däremot tolkar jag Dewalts reservdelskatalog som att D26200:an använder samma spänntång och mutter som MOF96, DW615, DW620 etc. Mao _ska_ det inte vara något problem att konvertera den till 8mm. Inte som Boschs lilla fräs som har en speciell axel i UK. Reservdelen 8mm (tång + mutter) borde heta 326286-00.

Min parentes kanske blev otydlig, jag menade att det klart framgår att den går att utrusta med 8 mm hylsa. Fast nu läste jag ditt inlägg bättre att det tydligen inte alltid är bara den "billiga" hylsan som ska bytas...

Edit: Men den svensksålda är väldigt lätt, kan vara värt merkostnaden. ;)

Jag har en sådan inköpt från England och använder en 8-mm-spännhylsa tagen från min äldre Clas-Ohlsson-fräs.

Landade precis en D26200, 8mm spänntång samt SYS3:a hemma på trappan. Beställde fräsen (egentligen fräsarna då jag beställde till några bekanta oxo) från Miles. Spontant känns det som et _riktigt_ trevlig fräs. Det enda jag saknar är motorbromsen. Mjukstart, LED och spånutsug känns helt rätt. Höjdjusteringen är om möjligt ännu bättre än på den gamla Stanleyfräs jag klämt på tidigare. Det som gjorde mig lite nyfiken är att man runt justeringsringen har en flyttbar skala. Flyttbar för att man ska kunna nolla den. Det hade räckt med en metrisk sådan skala, dock verkar skalan vara samma oavsett var i världen fräsen är såld. Synd!

Edit: Tittade mer på skalan och funderade lite (nåja, jag är lite trög ibland) och den verkar faktiskt vara metrisk! Den går nämligen inte riktigt ett helt varv runt utan från nollstrecket går den +/- 6mm och sedan är där en liten bit kvar på skalan på baksidan vilket ser ut att bli väldigt jämt 12,7 :) Gött!

Redigerat:
phl skrev:
.
.
.
Den verkar faktiskt vara metrisk! Den går nämligen inte riktigt ett helt varv runt utan från nollstrecket går den +/- 6mm och sedan är där en liten bit kvar på skalan på baksidan vilket ser ut att bli väldigt jämt 12,7 :) Gött!
Grattis till fräsen. 12.7 är ett typiskt metriskt mått. Till och med mer metriskt än den metriska r20 gängan.

--- Mats ---

phl skrev:
Edit: Tittade mer på skalan och funderade lite (nåja, jag är lite trög ibland) och den verkar faktiskt vara metrisk! Den går nämligen inte riktigt ett helt varv runt utan från nollstrecket går den +/- 6mm och sedan är där en liten bit kvar på skalan på baksidan vilket ser ut att bli väldigt jämt 12,7 :) Gött!
Förstår inte riktigt vad problemet är? Ja, eller det är inget problem egentligen kanske. 12,7mm är exakt 1/2". Missförstår jag något?

Jag tror att Mats skojar till det. 12,7 mm är ett metriskt mått medan 1/2" är imperial.

Skickat med Ett knepigt tangentbord

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.