Sänkfunktionen på min fräs har börjat gå lite trögt. Det är lätt att det hackar till lite när man ska sänka ner den, så har man inte ställt djupstoppet så är det risk att man råkar sänka den mer än vad man tänkt sig. (Jag brukar ställa djupstoppet på det största djup jag ska ha även om jag måste köra flera omgångar och sen sänker jag i etapper tills jag kommer dit). Som rubriken antyder undrar jag vad jag ska använda att smörja upp den med. Jag vill inte riskera att få oljefläkar på framtida projekt.
Det borde egentligen inte ha någon betydelse, men fräsen är en OF1010. (Festool säljer kanske något dyrt specialfett man måste använda ;))

Jag har använt symaskins olja till min, tunt lager och torka bort överflöd. Vet att det för Dominon finns rekomendationer om att använda typ symaskins olja utan tillsatser eftersom glidbussningarna är känsliga, dom är belagda med ett friktionssänkande ytskikt.

Jag brukar använda ATF olja den löser inte gummi och plaster.

Det låter inte som det skulle vara så besvärligt då. Jag tyckte dock det var lite märkligt att det inte stog något i instruktionsboken om hur man gjorde det här. Sätter ni oljan på "metallpelarna" och trycker ner den några gånger för att få in oljan i lagerna?

Jag är inte bekant med ATF olja. Är det ett märke eller en typ av olja? Var köper man sån?

ATF olja är automatväxellådsolja du kan köpa den på macken eller biltillbehörs affär

Vad är det för skillnad på automatväxellådsolja och olja till manuella växellådor?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.