28 124 läst ·
47 svar
28k läst
47 svar
Citroen picasso. Bu eller bä?
Äger ingen Citroen själv men den fadern har kan jag bara säga bra om. C5 kombi diesel -06 , större och billigare bil att köra tror jag inte jag hört talas om. Själv kommer jag förmodligen aldrig sluta köra SAAB om de nu inte går i konken så man inte kan byta upp sig i framtiden. Sämsta bil jag hört talas om är nog en Golf Syncro tdi från 00 eller 01. Den har en arbetskamrat i sin familj och den har det mesta bytts på som t.ex den självexploderande bakrutan som tydligen fanns på andra märken också.
Har ju inte sagt ett ord om bilen i signaturen men den enda Citroen som jag testat ger jag väldigt bra betyg.
Edit: Förutom att byta ena lampan fram som är rent ut sagt omöjligt utan "ficktjuvsfingrar"
Har ju inte sagt ett ord om bilen i signaturen men den enda Citroen som jag testat ger jag väldigt bra betyg.
Edit: Förutom att byta ena lampan fram som är rent ut sagt omöjligt utan "ficktjuvsfingrar"
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Hahaha, ojdå där trampade jag någon på tårna.platon1980 skrev:Och där kom den igen. Aldrig ägt, men ändå så bestämt övertygad. Om den första Renaulten nu var så dålig, varför köpte du då två till? Renault och Citroën har inget gemensamt annat än att det är franska märken (dock fanns Citroën CX med renaultmotor under en period på 80-talet). Peugeot och Citroën är samma koncern.
Med ditt resonemang håller Volvo och SAAB samma klass, även BMW och VW.
För övrigt byggdes Xsara Picasso i Spanien, så då får man skylla på spanjorerna för dålig montering.
Nä, det där med att påstå att en produkt är på ett visst sätt bara för den tillverkas eller härstammar från ett visst land är bara dumt.
Jo den första Renaulten köptes ny och den var ingen hit (tändspolarna, larmet, klimatorn, fel på termostat, fel på centrallås, lossnande lister och rattairbagen) samtidigt som den auktoriserade verkstaden sög. Då svor jag vid allt jag håller dyrt och heligt att inte köpa Renault igen.
Nästa blev en Kangoo skåp (alternativen var Combo/Berlingo/Partner) när vi byggde hus, där slutade centrallåset fungera ordentligt för att takantennen läckte in vatten, tändspolarna gav sig, startspärren krånglade och instrumentklustret dog när säkringen till bromsljuset brann av (hur nu dessa hänger ihop). Då svor jag vid allt jag håller dyrt och heligt att inte köpa Renault igen.
Sen behövde vi en billig skrutt att köra barn och vagn och annat i som andrabil när nu skåpet var avyttrat. Vi provkörde då en Berlingo men fastnade inte särskilt för den. Andra alternativ var återigen Peugeot och Opel. Det blev då en Kangoo Family. Fel på denna har hittills endast varit centrallåset, trasig styrväxeldamask, vevaxelgivaren, en lambdasond, katalysatorn och glapp i passagerarstolens kontakt till bältesförsträckaren.
För att göra en lång historia kort, jag köpte Renaulter för att de är billiga, biltyperna har passat oss, det har inte funnits så många andra konkurrenter och jag har i min naiva enfald trott att något exemplar av flera miljoner tillverkade borde vara felfritt. Men icke. Inte mina i alla fall.
Att jag skulle ha något emot Citroen för att det är franskt är bara löjligt att påstå. Har du som uppenbarligen inbiten frankofil haft turen att åtnjuta dina bilar utan att ligga och skruva under dem eller vara stamkund hos verkstaden så är jag den första att gratulera.
Och nej, jag är inte bestämt övertygad om Citroens tillkortakommanden för att de råkar vara konstruerade av landsmän till Renaultfolket, men som du själv nämnde, Peugeot och Cittra hänger ihop och jag känner tre som inte varit särskilt nöjda med sina nyköpta 206 GTI och 307
Jag säger det igen. Bu för Picasso men TS ska köpa en om han gillar den och har en strikt budget. Kan han lägga lite mer eller kan tänka sig något annat märke skulle jag råda honom att överväga andra alternativ.
Citroen bussen jag hade i jobbet i 2 år var ingen höjdare.
Tändningslåset pajade så jag höll på att bli stående ute vid ett företag, gick ej att få ett nytt till originalnyckeln så alla lås i hela bilen fick bytas.
Dessutom klarade inte citroen verkstaden att koda om bilen för den nya nyckeln så dom föreslog att den gamla skulle tejpas fast runt signalringen bakom instrumentpanelen.
Huvudbroms cylindern pajade och lade sig på så efter varje inbromsning fick jag stanna och lossa ett bromsrör för att släppa på trycket så jag tog mig hem.
Skjutdörren krånglade oavbrutet i dom 9 år bilen fanns i företaget, sista 4 åren var den permanent stängd.
Växellådan började bli svårväxlad vid 12000 mil, en bekant med likadan bil rasade lådan för vid 15000 mil.
Framrutan var extremt sprickbenägen, och sprack alltid på samma ställe nertill på mitten.
Fick man ett stenskott uppe i högra hörnet så sprack den ändå nertill på mitten.
Rutan byttes 4 gånger totalt.
Hade mycket mer problem men jag orkar inte rada upp allt.
En bekant som har en ny citroen buss har insett att dörrlisten på förarsidan är iditotisk, för den håller inte tätt utan det rinner in vatten i styrboxen som sitter i närheten så den pajar titt som tätt.
Tändningslåset pajade så jag höll på att bli stående ute vid ett företag, gick ej att få ett nytt till originalnyckeln så alla lås i hela bilen fick bytas.
Dessutom klarade inte citroen verkstaden att koda om bilen för den nya nyckeln så dom föreslog att den gamla skulle tejpas fast runt signalringen bakom instrumentpanelen.
Huvudbroms cylindern pajade och lade sig på så efter varje inbromsning fick jag stanna och lossa ett bromsrör för att släppa på trycket så jag tog mig hem.
Skjutdörren krånglade oavbrutet i dom 9 år bilen fanns i företaget, sista 4 åren var den permanent stängd.
Växellådan började bli svårväxlad vid 12000 mil, en bekant med likadan bil rasade lådan för vid 15000 mil.
Framrutan var extremt sprickbenägen, och sprack alltid på samma ställe nertill på mitten.
Fick man ett stenskott uppe i högra hörnet så sprack den ändå nertill på mitten.
Rutan byttes 4 gånger totalt.
Hade mycket mer problem men jag orkar inte rada upp allt.
En bekant som har en ny citroen buss har insett att dörrlisten på förarsidan är iditotisk, för den håller inte tätt utan det rinner in vatten i styrboxen som sitter i närheten så den pajar titt som tätt.
Klicka här för att svara