S
SirKnasen: Samma mängd luft som den blåser ut genom utloppsslangen måste ju leta sig in i huset/lägenheten någonstans. Och är det 28 grader varmt ute så är det ju 28 grader varm luft som letar sig in.
3 svar · 1,1k läst
H
Håbbe01: [citat] Får nog testa en muff där man då stoppar in flex i och fäster den med silvertejp. Går ej flex in så går det att jacka upp den något med plåtsax [bild]
5 svar · 801 läst
·
D
Dr Krök: Bor i ett parhus från mitten av 80-talet med mekanisk ventilation. Vi bytte ut originalaggregatet mot en Villavent VM2 när vi flyttade in här 2004, och sedan dess har det kanalerna rensats 2-3 gånger (för sällan, jag vet). Har bokat in en service/kanalrensning där det ingår förslag på åtgärder, men skulle gärna höra efter vad ni andra har för erfarenheter. Om man ska byta ut
0 svar · 344 läst
SAhlm
SAhlm: [citat] Gasolgrill, höjd mellan grill och kåpa 900. Endast stenväggar, mått mellan kåpan och utsida vägg, 1500.
6 svar · 366 läst
Rabbithole
Rabbithole: [citat] Njae, det finns men inte det som används mest.
3 svar · 505 läst
·
L
Ljusa: [citat] Tack :) Det låter rimligt då donet blåser ut luft horisontellt jämfört med andra jag sett i huset då vissa blåser rakt fram, men de kommer då ifrån väggen. Så tanken är väl att få spridning över hela rummet och inte bara en vägg.
12 svar · 2,1k läst
D
Deefred: Nu har jag lite mätdata. Eftersom jag inte litade på kupevärmaren så lät jag den bara gå i 60 minuter. Satte värmaren ca 2 meter från min temp mät prob och den blåste från proben. Tror inte den varma luften nådde mycket av de andra områdena, så det "rummet" är bara på ca 20kvm takhöjd ca metern så ca 20 kubikmeter. Hela krypgrunden ca 130 kvm med flera trånga passager.
8 svar · 769 läst
ClasseClas
ClasseClas: Du kan använda ett annat borr som passar i hålsågen. Med pilotborren så ser du var det lilla hålet tar vägen genom väggen. Blir det lite snett så kan du justera pilothålet innan du går på med hålsågen. Så länge pilothålet är inom hålarean så kommer inte det sneda hålet att synas. Skippa pilotborret till hålsågen. Kötta på bara. Det kommer att gå bra!😊 Stressa inte och
22 svar · 2,5k läst
·
T
Toreborg: [citat] Hej. Det är tegel vägg utan luftspalt. Ja det behövs göras för att inte höra mellan badrum och sovrum. Och sovrum till sovrum. Vattenburen golv värme i hela huset LK system
4 svar · 469 läst
T
Toreborg: Hej Önskar goda råd 😎 Ett tegelhus i L vinkel från slutet av 1800 talet Taket är nylagt och tilläggs isolerat i taket i facken med lösull. Det finns ”vindsutrymme” direkt under som inte är inrett. Rakt nedanför ett trägolv som ligger på balkarna och då även utgör taket i nedanvåningen. I gaveln finns en frisklufts ventil Nu till frågan: Taket/golvet tänkte vi regla upp och
0 svar · 374 läst
Cheesen
Cheesen: [citat] Vi har visserligen "nattkyla" i våran FTX men i och med att jag har närmare 20 års erfarenhet av Luftvärmepump så vet jag fördelarna så vi kompletterade vårat värmesystem i vår med en luftvärmepump. Tror inte att vi kommer att spara in några pengar (Vi har en hyfsat billig fjärrvärme) men komforten man får med en luftvärmepump, framförallt sommartid är värd varenda
78 svar · 24,9k läst
·
H
Husmeckarn99: Hittade på manualen och en drös filter i en garderob - ser ut att ha levt lite på övertid.. Får se om det gör luften häruppe bättre. Tack!
5 svar · 706 läst
·
M
MrDizzy: [citat] Nja det beror på .... Har FTX och öppenspis (inte kamin som går "stänga") Öppenspis motsvarar ca 3-6L/s ut då spjället är stängt (beroende på väder) Måste enl lag finnas öpping för luft ut genom skortenen även då spjället är stängt för öppna spisar. Resultat: Tappad energiåtervinning på dessa 3-6L/s Men i övrigt fungerar bra. Man trimmar in FTX in/ut med ca 2-4L/s
6 svar · 651 läst
Jimmie94
Jimmie94: [citat] Föreningen godkänner att man flyttar den. Röret går ut på andra sidan väggen i ett cykelförråd, ser inte hur det ser ut då det är täckt med cembritskivor. Finns väl risk för eldragning, men alla dragningar verkar gå rakt upp och sedan i bjälklaget där de samlas ovanför lamputtagen så har svårt att se att det skulle vara en dragning rakt ovanför. Nytt hål förutsätter
2 svar · 558 läst
·
J
Josth: Sök på firmor som kan håltagning på den sida av Stockholm som du bor. Finns specialister på just detta. Kräver kraftiga maskiner och dyra verktyg.
2 svar · 368 läst
S
sdlfkjlsdf: De vill dra rör för att skorstenen inte är tät (antas det) annars måste den glidgjutas, samt att det blir bättre flöde (fick jag förklarat). Jag ska se till att få en EC fläkt som jag kan styra (gärna med telefon/Shelly).
4 svar · 702 läst
·
S
Självdrängen: Hej. Har en liten lokal i en ladugård som skulle behöva ventilation. Idag sitter det två st takventiler som är kopplade till en 300mm trumma som i sin tur är inbyggd på höskullen. Det är ett bra system. Tyvärr så drivs det av en av skullens gamla höfläktar. Varvav den och två andra är kopplade till samma start... Så lite väl för att ventilera 70m2. Idag är det ett litet snickeri
0 svar · 268 läst
H
Håbbe01: Skulle nog tänka på en annan lösning då FDX lösningen är för klen att ventilera ut 80m2 yta (160m2.2vån). Går den på fullt så räcker det till 50% av ytan lågt räknat per våningsplan 4. Traditionell tyst mekanisk F lösning. 2 vån, Kräver an bra frånluft även på nedervåningen, 1st Kanalfläkt typ östberg CK160 EC (inbyggd varv-regulator). 1st 160mm fast ljuddämpare 900mm
1 svar · 575 läst
·
svartöra
svartöra: Jag provade en raggarlösning förra sommaren då jag hade fläkten bortkopplad och rörsystemet öppet. Tog en (grov-)dammsugare och satte i ett ventilhål nere i huset, tätade med trasor. Uppe på kallvinden, tog en styv dragfjäder och satte på trasor i ändan så att det fyllde upp röret (125 mm) någorlunda. Drog fram och tillbaka ett antal gånger. Kom väl en tre meter vill jag minnas,
20 svar · 20,9k läst
·
M
Mumricken: [citat] Och sedan jag använde remspray från Jula/biltema har jag inte haft ett enda problem sedan ett år tillbaka samt otroligt mycket tystare gång efter infettning+lagerbyte. Tack för ett superbra forum! :)
16 svar · 4,1k läst
·
R
Runnis: Har det Östberg Heru 100 S EC från 2021 och jag ställer bara tilluften på 18°C på sommaren det är allt. Är det varmare ute blir såklart tilluften varmare. Luftintaget sitter på norrsidan i gavelspetsen. Rotorn står stilla på dagarna och går igång på kvällar och nätter. Blir det för varmt inomhus någon vecka på sommaren kyler vi lite med luftvärmepumpen. Luftvärmepumpen i
3 svar · 714 läst
·
GoC
GoC: Snarare aldrig i bågen. Dom skall sitta i karmen.
1 svar · 576 läst
·
L
lolfax: [citat] Aha, så du har alltså inte dragit kanaler till varje rum? Jag funderar på om det är möjligt att göra det med det här systemet, eller om det blir för mycket att förvänta sig att man får ett vettigt luftflöde med så många tilluftspunkter.
6 svar · 3,4k läst
·
L
lolfax: Det är också värt att nämna att huset ligger mitt i centrum och är helt exponerat mot havet – bara cirka 30 meter bort – utan grannar mittemot. Det innebär att vi ofta har stark blåst och även en hel del trafikbuller. Med ett system som Fresh Flow FDX hoppas jag att minska behovet av många genomföringar i fasaden så att jag slipper att ljud annars lätt letar sig in om jag väljer
21 svar · 8,3k läst
·
KJD
KJD: [citat] Chat gpt ser inga problem med det .. någon av annan åsikt här
5 svar · 12,2k läst
S
Stabbsson: [citat] Kommer inte stå någon bil i garaget glömde jag att tillägga
8 svar · 924 läst
B
Baskavoda: Ja jag monterade häll med inbyggd fläkt där jag drar luften rakt ut genom fasad ca 40cm under bänksskivan. Du behöver brandisolera kanalen om du har en lättväggatomme samt sätta in ett brandspjäll.
7 svar · 1,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: Om det är kontrollerad inluft med ett visst antal l/s så kommer det inte in mer luft genom den ventilen för att du sätter en fläkt som blåser till ett annat rum. Antingen så kommer fläkten inte att kunna blåsa så mycket till det andra rummet eller så kommer det att börja dra in (mindre bra) luft kring fönster, genom springor i ytterväggen etc. Vad är det för ventilationssystem och
1 svar · 426 läst
H
Håbbe01: [citat] Jag röstar för blått :)
5 svar · 375 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.