Jag tittar på olika lösningar för vårt hus från början av 50-tal.
Bergvärme och sovrum i källaren. Vi flyttade in för ett år sedan och har renoverat ordentligt invändigt men dumt nog gjorde vi inget åt ventilationen (självdrag nu med fläkt i badrum).
Eos kan vara en tänkbar lösning och kanske två stycken på källarplan skulle vara något.
En i badrummet för att täcka den delen med anslutande sovrum och vardagsrum och en i groventrén för att täcka de andra sovrummen.
Ni som har Pax Eos, är ni nöjda? Fördelar nackdelar?
Svartvit ritning av en lägenhetsplan med benämnda rum såsom sovrum, allrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Lena Wallin
  • Laddar…
Ingen som har några tankar?

• Gilla
robbs
  • Laddar…
Undrar också, letar efter mindre/decentraliserad FTX-system då det verkar hopplöst att få tag på VVS-firma som kan installera, och jag skulle inte själv ha tid för att dra rör för central FTX-system på ett bra tag.

K Kris1 skrev:
Jag tittar på olika lösningar för vårt hus från början av 50-tal.
Bergvärme och sovrum i källaren. Vi flyttade in för ett år sedan och har renoverat ordentligt invändigt men dumt nog gjorde vi inget åt ventilationen (självdrag nu med fläkt i badrum).
Eos kan vara en tänkbar lösning och kanske två stycken på källarplan skulle vara något.
En i badrummet för att täcka den delen med anslutande sovrum och vardagsrum och en i groventrén för att täcka de andra sovrummen.
Ni som har Pax Eos, är ni nöjda? Fördelar nackdelar?
[bild]
Sent svar.
Men vi är väldigt nöjda med våran pax eos. Blev bättre klimat inne och även att värmen cirkulerar bättre. Vi har den i en lägenhet på 90kvm. Den är egentligen för liten (kom vi på efteråt) men tycker den fungerar över förväntan. Går säkert att lösa det billigare på annat sätt men 10.500 tycker jag fortfarande den är värd.
Skulle vilja bygga in våran bara då blir allt perfekt 😁

M Meshuggener skrev:
Sent svar.
Men vi är väldigt nöjda med våran pax eos. Blev bättre klimat inne och även att värmen cirkulerar bättre. Vi har den i en lägenhet på 90kvm. Den är egentligen för liten (kom vi på efteråt) men tycker den fungerar över förväntan. Går säkert att lösa det billigare på annat sätt men 10.500 tycker jag fortfarande den är värd.
Skulle vilja bygga in våran bara då blir allt perfekt 😁
Har ni dragit tilluft till alla sovrum och andra rum också? Jag är också inne på samma spår till vår vindsvåning (ca 80 kvm med 3 sovrum, allrum och badrum), men har förstått att den kanske är lite klen för att täcka allt fullt ut. Samtidigt är jag mest ute efter att få ett bättre klimat – inte perfekt, bara bättre än nu.

• Gilla
Wei Ma
  • Laddar…
L lolfax skrev:
Har ni dragit tilluft till alla sovrum och andra rum också? Jag är också inne på samma spår till vår vindsvåning (ca 80 kvm med 3 sovrum, allrum och badrum), men har förstått att den kanske är lite klen för att täcka allt fullt ut. Samtidigt är jag mest ute efter att få ett bättre klimat – inte perfekt, bara bättre än nu.
Den ska väl klara up till 70kvm tror jag. Så borde blir rätt bra till 80kvm!?😁
Jag drog tilluft till rummet vägg i vägg med toalett.
Skulle väl egentligen behöva något mera då vi har ca 90kvm och ganska högt i tak.

M Meshuggener skrev:
Den ska väl klara up till 70kvm tror jag. Så borde blir rätt bra till 80kvm!?😁
Jag drog tilluft till rummet vägg i vägg med toalett.
Skulle väl egentligen behöva något mera då vi har ca 90kvm och ganska högt i tak.
Aha, så du har alltså inte dragit kanaler till varje rum? Jag funderar på om det är möjligt att göra det med det här systemet, eller om det blir för mycket att förvänta sig att man får ett vettigt luftflöde med så många tilluftspunkter.

• Planskiss över övervåning med färgade ventilationskanaler som går till olika rum, såsom sovrum och allrum. Markeringar i blått, gult och rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.