Ventilation
Prefixet: [citat] Hur har det gått med huset? Vad blev lösningen?
måns hagberg: Klokt att behålla källaren oinredd då slipper man många problem. Jag har sett till att ha allt som förvaras där lite upp från golvet. Avfuktare? Tror inte man ska ta i för hårt. Lite på sommaren enligt Clas Sörmlands tips kan vara bra. Putssläppen beror troligen på fuktvandring. Ju torrare luft desto mer fuktvandring som drar med sig salter mm som orsakar släpp. Lagom är bäst och
måns hagberg: STORT TACK alla! Bra info och tips. Att våld är en underskattad metod var den kommentar som fick demonteringen att funka. Jag har lagt upp dokumentation av processen här på samma forum Ventilation med rubriken Wood´s avfuktare MD 10. Demontering och rengöring
måns hagberg: Avfuktare som den här tar bort fukt ur rumsluften. Vattnet droppar ner i en liten tank eller kan ledas bort. Utblåset består av torrare och varmare luft. Maskinens elektriska förbrukning omvandlas till värme och dessutom tillkommer den värme som fanns i luftens vattenånga, på ett ungefär lika mycket. Den här behövde göras rent inuti för att ta bort den lukt som spreds och eventuellt
joli84: [citat] Det är ett tvåfamiljshus och två befintliga lägenheter idag. Det är alltså ett trapphus med separat ingångar till varje lägenhet.
lllusion: [citat] Hur blev det? Har du installerat en Pax i uterummet? Jag funderar på exakt det.
Antong: Glömde bort tråden efter jag blev klar. Det gick bra, fick ihop allting och det verkar funka. Tyckte luften blev mycket bättre inomhus. Dock måste jag komplettera med tilluftventil nu när jag är färdig med allt på utsidan.
Josth: Låter som att köldmediat har läckt ut? Bör då undersökas av en kyltekniker med rätt mätutrustning för det kylmediet.
Dalberth: [citat] Hej, drar en chansning att du fortfarande läser här ibland. Hur höjde du lägsta fläkthastigheten? Finns den funktionen även på äldre ACJB? Har variant med fjärrvärmekoppling.
Demmpa: Tyvärr så finns det inte så många varianter av spiskåpa till kryddhyllefläktar, https://ventilation.se/sv/categories/kryddhylleflakt https://flaktbutiken.se/spiskapor/ https://www.luftbutiken.se/821-krydhylleflakt https://www.systemair.com/sv-se/produkter/ventilationssystem-for-bostader/bostadsflaktar/franluftsflaktar-ec/vef-ec-kryddhylleflaekt-med-ec-motor
tergo: [citat] det är bara det som är inne i köket som kan vara oisolerat resten isoleras
Incitus: Hej Jag har öppnat upp en gammal ventilations trumma med tanken att se om jag kan sätta en mekanisk fläkt för att förbättra luften i huset, men jag har några frågor pågrund av det jag såg. Första frågan, är det vettigt att sätta in någon form av rörfläkt? Det ena röret går till ventiler som sitter på väggarna i mitten (typ) av huset på varje våningsplan och som på vintern
joall: Bump! Skulle jag gärna vilja veta också. dummyAI skaffade du en? Hur gick det?
Emanuel01: Är ju rätt vanligt att man sätter en "bergvärmepump" som suger ut all värme ur frånluften i större lägenhetshus. Och rätt många har även fjärrvärme som de använder som spets i kombination.
BirgitS: Kanske ett bra sätt att göra sig bekant med några grannar genom att säga att ventilationen verkar inte fungera hos mig och fråga om grannen har haft några problem.
SimonSva: Vi har endast 4 ventilationskanaler i vår murstock, så samtliga kanaler går i kanterna av murstocken. Låter lovande, tack för svar.
Villaingvar: Har kollat runt här gällande forumet men hittar inte riktigt vilken lösning som är bäst gällande imkanal från häll ner genom grund. Imkanalen ska ut genom ytong 365mm vägg i upphöjd sockel (55cm). Röret kommer ut ovan marknivå (5cm). Golvet är gjuten betongplatta (med golvvärme) 100mm med 300mm cellplast på makadam. Alternativen är att a) gjuta in oisolerat spriorör i betong
Henrik 75: Silvertejp skulle jag inte tveka på att använda i skarvarna.
Vector: Fördelen som jag ser det att ha avsticken på frikylan på framledning är att om frikylan går så blir brine varmare då vp gör vv= billigare varmvatten.
Dracula: Varannan timme ska luften o bostaden vara utbytt för god ventilation. Om man på detta även installerar en luftrenare - hjälper den till för ännu bättre luft? - dels undrar jag över hur mycket bättre luftklimatet hemma blir med en luftrenare. Och det förstås beroende på i vilken miljö man bor i (stad, trafik, landsbygden) - om luftrenare ska ha en chans hinna med rena luften innan den
BirgitS: Menar du att det finns en central fläkt och du inte får ansluta din spisfläkt till den? Det vanliga är nog att det vid A finns ett färdigköpt T-rör. Du får nog ta bort den där skivan som döljer rören så att du kan komma åt och se samt åtgärda. Ventilen för insuget till centralfläkt måste vara synlig och inte inne i ett skåp etc. Fläktens utblås ska ju inte vara inne i
Josth: NIBE S735 och Comfortzone RX50 har separata tilluftsaggregat som sätts alldeles bredvid huvudenheten. Flexibla ventilationskanaler dras någon extra meter från innertaket.
Elliiiiiiii: [citat] Hej! Jag känner igen mig i problematiken och gör en bild chansning kring hur detta funkar! (Det här forumet) jag har ett AKUT PROBLEM och skulle vilja ha alla era kloka råd!!!! Mitt dilemma: Jag bor i en lägenhet med centralt ventilationssystem och har bytt köksfläkt själv. Mellan köksskåpet (där fläkten sitter monterad) och betongväggen där hålet till luftkanalen sitter,
olof63: Då blev det en Intellifresh istället som är hyggligt low tech, konstant flöde, fuktsensor och passade fint över de gamla hålen. Tack för hjälpen här
BirgitS: Se t.ex. det här inlägget och de andra inläggen i den tråden: #13
Demmpa: Här är en tråd med liknande frågeställning, från mars i år, https://www.byggahus.se/forum/threads/el-och-ventilation-fraga.544796/
Bart: I min värld är det så.
Demmpa: Se andra tråden, https://www.byggahus.se/forum/threads/ventilgaller-till-gjutjaernsventil.554018/
Demmpa: Är det ett galler det ska vara? Ska det inte vara en klaffventil? Som jag uppfattar det så finns det en ram idag, hur ser den ut? Bild på hur det ser ut idag skulle underlätta. https://www.bauhaus.se/klaffventil-flexit-svart-150x150mm https://www.sekelskifte.com/products/ventilgaller-gjutjarn-no-15 https://byggnadsvardskompaniet.se/produkt/ventilgaller-gjutjarn-15-x-15-cm/