2 116 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
FTX ventilation och möblering runt detta
Hej,
har nyss köpt hus och det har ett ftx system redan installerat. Jag vet väldigt lite om det utan verkar vara ganska självgående. Dock är en av ventilerna i huset placerat på, enligt mig, dumt ställe. Jag vill ställa en garderob där och den får plats jättebra men ventilen blir då inboxad, typ.
Från ventilens tilluftsdon och garderobens tak är det 20cm. Från taket där tilluftsventilen är borrad igenom är det 40 cm. Garderoben kommer även blockera en del framåt då den är 40cm djup och det är runt 20cm innan luften får fritt rum så att säga. Kommer detta bli ett problem? Jag vet egentligen inget mer om ftx systemet och jag har googlat många gånger men får inget svar ifrån något annat än ChatGPT och det tar jag med en nypa salt.
har nyss köpt hus och det har ett ftx system redan installerat. Jag vet väldigt lite om det utan verkar vara ganska självgående. Dock är en av ventilerna i huset placerat på, enligt mig, dumt ställe. Jag vill ställa en garderob där och den får plats jättebra men ventilen blir då inboxad, typ.
Från ventilens tilluftsdon och garderobens tak är det 20cm. Från taket där tilluftsventilen är borrad igenom är det 40 cm. Garderoben kommer även blockera en del framåt då den är 40cm djup och det är runt 20cm innan luften får fritt rum så att säga. Kommer detta bli ett problem? Jag vet egentligen inget mer om ftx systemet och jag har googlat många gånger men får inget svar ifrån något annat än ChatGPT och det tar jag med en nypa salt.
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Hej! Ventilen sitter där av en anledning, sovrum? Om du stänger igen ventilen (eller öppnar för mycket) påverkas all annan tilluft i huset då den är balanserad efter antal ventiler och hur många millimeter dessa är öppna. Det första jag kommer att tänka på är att såga ut för tilluftsdonet och dra ut det genom garderobens vägg, kanske inte så snyggt dock 😀 jag har själv FTX och har ändrat mina ganska mycket efter vilka rum jag ansett behöver mer eller mindre luft...
Hej, tack för svar. Ja, det är ett sovrum.Manganbangan skrev:
Hej! Ventilen sitter där av en anledning, sovrum? Om du stänger igen ventilen (eller öppnar för mycket) påverkas all annan tilluft i huset då den är balanserad efter antal ventiler och hur många millimeter dessa är öppna. Det första jag kommer att tänka på är att såga ut för tilluftsdonet och dra ut det genom garderobens vägg, kanske inte så snyggt dock 😀 jag har själv FTX och har ändrat mina ganska mycket efter vilka rum jag ansett behöver mer eller mindre luft...
Jag tänkte också att man skulle borra igenom garderoben 😂 Men hittade manualen till ftx systemet och så ringde jag nummret. Killen sa att 20cm skulle vara okej. Han kunde inte se något problem med det iaf. Så får hoppas det nu för här beställt en garderob 😅
Allvetare
· The Great North
· 1 207 inlägg
Ofta blåses ju luften ut åt sidorna med, lycka till 🙌L Ljusa skrev:Hej, tack för svar. Ja, det är ett sovrum.
Jag tänkte också att man skulle borra igenom garderoben 😂 Men hittade manualen till ftx systemet och så ringde jag nummret. Killen sa att 20cm skulle vara okej. Han kunde inte se något problem med det iaf. Så får hoppas det nu för här beställt en garderob 😅
Don behöver inte sitta i taket.
Vad sägs om att sätta en täckskiva mellan garderoben och taket, såga ut för ett rör i täckskivan, skruva bort det gamla donet, dra ett flexibelt rör (eller till och med en ljuddämpare) mellan röret där donet satt och täckskivan och skruva donet på det.
Det gör du enkelt själv för några hundralappar med varor som finns på ditt lokala byggvaruhus.
Enda du behöver tänka på är att om du ändrar donets inställning (skruvar på det) eller byter don, så behöver du injustera systemet (hyra mätutrustning eller ta dit någon som mäter). Ett enkelt sätt är att ta ett skjutmått och mät hur mycket öppet donet är innan du tar bort det. Då vet du hur det ska vara när du skruvar tillbaka det.
Vad sägs om att sätta en täckskiva mellan garderoben och taket, såga ut för ett rör i täckskivan, skruva bort det gamla donet, dra ett flexibelt rör (eller till och med en ljuddämpare) mellan röret där donet satt och täckskivan och skruva donet på det.
Det gör du enkelt själv för några hundralappar med varor som finns på ditt lokala byggvaruhus.
Enda du behöver tänka på är att om du ändrar donets inställning (skruvar på det) eller byter don, så behöver du injustera systemet (hyra mätutrustning eller ta dit någon som mäter). Ett enkelt sätt är att ta ett skjutmått och mät hur mycket öppet donet är innan du tar bort det. Då vet du hur det ska vara när du skruvar tillbaka det.
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Ah, tack det är en bra ide. Det hade jag inte en tanke på att man kunde göra. Jag sak se med garderoberna nu som kommer. det kanske blir bättre än vad jag oroar mig för.Emil Öberg skrev:
Don behöver inte sitta i taket.
Oavsett ditt problem så när man har både tilluft och frånluft som styrs av fläkt/fläktar så är det viktigt att inte ändra ventilens flöde varken på tilluft eller frånluft då man då kan få övertryck istället för undertryck i huset. Vid övertryck kan varm luft tryckas ut i springor i väggar och tak och när luften då kyls ned bildas kondens i konstruktionen. Här bör man inte mecka själv utan ta in expertis som justerar in flödena.L Ljusa skrev:Hej,
Okej! Nu blev jag orolig igen 😂 Man tycker ju de som tillverkar bör veta om det är okej eller inte att ha en möbel 20cm ifrån en möbel? Flödet ger horizontalt i vilket fall. Såklart blir det annorlunda när ett block står i området. Karln i telefonen så inte att tilluftsventiler skulle ge några problem med vad jag sa till honom med.pkaverinf av garderoben och då frågade jag specifikt om detSander54 skrev:
Oavsett ditt problem så när man har både tilluft och frånluft som styrs av fläkt/fläktar så är det viktigt att inte ändra ventilens flöde varken på tilluft eller frånluft då man då kan få övertryck istället för undertryck i huset. Vid övertryck kan varm luft tryckas ut i springor i väggar och tak och när luften då kyls ned bildas kondens i konstruktionen. Här bör man inte mecka själv utan ta in expertis som justerar in flödena.
🤯
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 059 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 059 inlägg
Öppningen på den injusterade ventilen är nånstans under 40cm2. När du placerar en garderob under har du, om jag fattar rätt 2*20*60cm= 2400cm2 i öppning. Det är stort i förhållande, och du lär inte på något mätbart sätt få ett tryckfall. som påverkar flödet.
Om du får för dig att bygga in ovanför garderoben blir det ett annat läge, enklast är att strunta i det. Det lär ju blåsa såpass att det inte blir dammigt där ovanpå ändå
Om du får för dig att bygga in ovanför garderoben blir det ett annat läge, enklast är att strunta i det. Det lär ju blåsa såpass att det inte blir dammigt där ovanpå ändå
Med min sådär matte så ser det riktigt ut. Så vid ventilen mäter man hela arean runt den? För alla ventiler i huset är placeras i hörn eller nära väggar. Dock fritt fram annars, om man inte som mig vill sätta en garderob under en av dem. Men antar pga detta att jag har varit orolig för att ventilen behöver mycket fritt fram ifrån "golvet" så avståndet ifrån ventil till golv.Karrock skrev:
Öppningen på den injusterade ventilen är nånstans under 40cm2. När du placerar en garderob under har du, om jag fattar rätt 2*20*60cm= 2400cm2 i öppning. Det är stort i förhållande, och du lär inte på något mätbart sätt få ett tryckfall. som påverkar flödet.
Om du får för dig att bygga in ovanför garderoben blir det ett annat läge, enklast är att strunta i det. Det lär ju blåsa såpass att det inte blir dammigt där ovanpå ändå![]()
Nej det kommer vara dammfritt ovanför garderoben så det är skönt. Tack
Hur stor betydelse det har beror på vad det är för don. Men jag har svårt att tro att det skulle vara ett problem i praktiken.
Tilluftsdon blåser i regel luft längs med taket, så att luften ska blandas över ett större område i stållet för att orsaka drag under donet. Så att det står en garderob under donet påverkar inte så mycket som ett hinder uppe vid taket.
Tilluftsdon blåser i regel luft längs med taket, så att luften ska blandas över ett större område i stållet för att orsaka drag under donet. Så att det står en garderob under donet påverkar inte så mycket som ett hinder uppe vid taket.
TackB Bigfoot skrev:Hur stor betydelse det har beror på vad det är för don. Men jag har svårt att tro att det skulle vara ett problem i praktiken.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden