Jag diskuterar just nu med en firma om att installera mekanisk frånluft i vårt hus, som idag har dåligt självdrag. I början ville firman installera fläkten på vinden, och sen dra synliga rör genom taket från vinden, genom sovrum och ner till vardagsrummet.

Vad vi sen kom fram till var att det vore mycket snyggare med rördragning i oanvända pipor i skorstenen. Tanken då är att ha en takfläkt, 160 rör från tak till källare (och sen instick på diverse ställen).

Strålande tänkte jag. Men vi måste också få in en ljuddämpare i skorstenen. Dessa är 260 i diameter och cirka 600 långa. Detta går såklart inte in i pipan som det är, utan en firma måste komma in och bila upp pipan i skorstenen.

Finns det bra alternativa lösningar för ljuddämpning? En möjlig lösning är att sätta allting på vinden (med utblås på gavel) och sen gå via skorstenen. Men om det går så tar jag helst det på skorstenen.

• Svart Vilpe takfläkt monterad på ett tak, omgiven av små byggnader och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vilpe takfläkt på ett snötäckt tak med stege lutad mot byggnaden.
    Skapa konto
  • Rött hus med svart tak och Vilpe takfläkt installerad, omgiven av grönska och en mindre byggnad i bakgrunden.
    Skapa konto
Det är ju bra. Och den har ingen inbyggd dämpning?

Jag är dock livrädd för att skippa dämpning för att ångra mig senare.

En fläkt på en skorsten i tegel borde inte höras alls (om man inte drar rör i den) mer än sus i ventilerna, men mot det hjälper ingen ljuddämpare.
Se till att montera styrning till fläkten så ni vid behov kan sänka farten, tex om ni blir störda när ni ska sova.
En not är att dagens fläktar kan väsnas mera än vad de gjorde förr.
Förr var de stora, tunga, välbalanserade och lågvarviga.
I jakt på pengar har man gjort de mindre, lättare och går på högre varv för samma prestanda = de väsnas mera.

Test: Ropa nere i skorstenen och lyssna där uppe på taket.
Gör samma sak i ett rör i samma längd.
Varför dra rör i skorstenen till ingen nytta ??

De vill dra rör för att skorstenen inte är tät (antas det) annars måste den glidgjutas, samt att det blir bättre flöde (fick jag förklarat).

Jag ska se till att få en EC fläkt som jag kan styra (gärna med telefon/Shelly).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.