Hej! Min FTX verkar läcka över varmluft från frånluft till tilluft. När jag kör sommarläge, dvs. rotorn står stilla, så blir tillluften ca 3 grader högre än uteluften. Bifogar bild på de värde som visas i displayen. Jag tycker att tilluften borde ha typ samma temperatur som uteluften. Någon som har ett liknande system och kan skicka vad era tempgivare visar med sommarläge. Är även intresserad av vad ett nyare typ vrs500 visar i sommarläge.
Jag har letat efter vart det kan läcka, men har inte lyckas hitta någon fel.
 
  • Display som visar temperaturvärden på ett FTX-ventilationssystem från Systemair.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S saker skrev:
Hej! Min FTX verkar läcka över varmluft från frånluft till tilluft. När jag kör sommarläge, dvs. rotorn står stilla, så blir tillluften ca 3 grader högre än uteluften. Bifogar bild på de värde som visas i displayen. Jag tycker att tilluften borde ha typ samma temperatur som uteluften. Någon som har ett liknande system och kan skicka vad era tempgivare visar med sommarläge. Är även intresserad av vad ett nyare typ vrs500 visar i sommarläge.
Jag har letat efter vart det kan läcka, men har inte lyckas hitta någon fel.
Aggregatet har en roterade växlare i aluminium med stor massa. Även om rotorn står still så överförs det värme till tilluften och har du satt friskluftsintaget i soläge så får du "bada bastu" på sommaren
 
H Håbbe01 skrev:
Aggregatet har en roterade växlare i aluminium med stor massa. Även om rotorn står still så överförs det värme till tilluften och har du satt friskluftsintaget i soläge så får du "bada bastu" på sommaren
Det var lite min första teori så jag tog bort rotorn och tejpade dit en pappskiva istället så ute luften gick rakt in till tilluft fläkten. Fick samma temphöjning även då. Värmelära är inte min expertis, men borde inte avluften kylas om värmen överförts till tilluften. Det kan i och för sig bero på vart tempgivarna sitter.
Som sagt, det vore intressant att se hur andra system jobbar.
 
Har det Östberg Heru 100 S EC från 2021 och jag ställer bara tilluften på 18°C på sommaren det är allt. Är det varmare ute blir såklart tilluften varmare. Luftintaget sitter på norrsidan i gavelspetsen.
Rotorn står stilla på dagarna och går igång på kvällar och nätter.
Blir det för varmt inomhus någon vecka på sommaren kyler vi lite med luftvärmepumpen.
Luftvärmepumpen i sovrummet kör jag igång varje kväll på 20°C, det blir närmare 18°C nere på sängbordet.

Mitt tips är att låta FTX aggregatet vara och sedan kyla efter behov.
Blir det +6°C ute på midsommarafton då fixar FTX 18°C på tilluften utan att man behöver bry sig.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.