B
Ska ha en spishäll medinbyggd fläkt i nya köket. Hällen är placerad mot yttervägg och min tanke är att dra frånluften rakt ut genom väggen några dm under hällen. Fasaden är av trä och vad jag läst så kan man sätta en huv på utsidan, isolerat spirorör med brandspjäll för att undvika plåt på utsidan.

Vilka delar behöver jag? Ska jag köpa en stos som jag sätter på ett spirorör och sedan isolerar och trär in från utsidan?
Kan man ansluta huven från "baksidan" av stosen utvändigt och sedan koppla på spisfläkten direkt på spiror-röret?

Metallstos för frånluft monterad på en fyrkantig plåt med hål för fastsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggmonterad ventilationshuv i metall för köksfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Det du vill göra brukar betecknas som en väsentlig ändring som ska bygganmälas samt godkännas av sotare innan den tas i drift. Sotaren brukar vara hjälpsam med att svara på alla frågor så att det blir en godkänd lösning.

B
BirgitS BirgitS skrev:
Det du vill göra brukar betecknas som en väsentlig ändring som ska bygganmälas samt godkännas av sotare innan den tas i drift. Sotaren brukar vara hjälpsam med att svara på alla frågor så att det blir en godkänd lösning.
Jag har bygglov och får inte tag på någon sotare som kan svara på frågan, men tack för din input.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Bygglov är en sak. Men detaljkrav på brandskyddet brukar komma i kontrollplanen som hör till startbeskedet.

Brandspjäll är inte alltid en godkänd lösning. Och i de fall man kan ha brandspjäll så är inte alla typer av spjäll godkända.

BirgitS
B
H hempularen skrev:
Bygglov är en sak. Men detaljkrav på brandskyddet brukar komma i kontrollplanen som hör till startbeskedet.

Brandspjäll är inte alltid en godkänd lösning. Och i de fall man kan ha brandspjäll så är inte alla typer av spjäll godkända.
Jag har koll på de delarna. Min fråga var vilka delar som passar ihop. Men jag får helt enkelt ringa en ventfirma idag eftersom tipsen här på forumet var att att kolla bygglov ringa en sotare.

Hej!
Sitter och funderar på samma lösning i vårt kök och undrar hur det gick för dig?
Är också sugen på att dra ut luften direkt under hällen, eller t.o.m. dra upp rör en bit i väggen för att få utblåset högre upp på utsidan. Alternativet är såklart att sätta en klassisk väggmonterad fläkt, men jag vill gärna slippa ha en där av estetiska skäl.

B
Ja jag monterade häll med inbyggd fläkt där jag drar luften rakt ut genom fasad ca 40cm under bänksskivan. Du behöver brandisolera kanalen om du har en lättväggatomme samt sätta in ett brandspjäll.

• Gilla
raekan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.