24 196 läst ·
78 svar
24k läst
78 svar
Äntligen sommar! Hur kyler man bäst ett sovrum?
Låter ju konstigt... Fläktkonvektorer för frikyla är ju ofta väldigt tysta... Lägger man vår stora klump (takmonterad) på full fart så hör man den, men på mellan, eller låg fart hör man knappt den fast man står rakt under...R Runnis skrev:Luftvärmepump för kyla.
Vi hade frikyla kopplat till borrhålet ett år men den lät för mycket men kylde bra. Den åkte ut förra året och jag tog en tyst luftvärmepump istället. Tror den ligger på 18-18dB. Den går varje natt sedan strax före pollensäsongen drog igång.
Vi har oxå FTX men ser den bara som ventilation.
Vi har visserligen "nattkyla" i våran FTX men i och med att jag har närmare 20 års erfarenhet av Luftvärmepump så vet jag fördelarna så vi kompletterade vårat värmesystem i vår med en luftvärmepump. Tror inte att vi kommer att spara in några pengar (Vi har en hyfsat billig fjärrvärme) men komforten man får med en luftvärmepump, framförallt sommartid är värd varenda krona. Om man räknar på att pumpen håller tio år så är det bara 2000kr/sommar, det är ju billigt om man tänker på vad en del lägger på en semestervecka, komforten av luftvärmepumpen har man ju hela sommaren.F Fixarjon skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden