Vi har ett gammalt bahco minivent FTX-system med ACJ(?) som uppvärmingsdel i ett 1,5-våningshus. Tempen hålls bra och på nedervåningen är luften riktigt bra. På övervåningen däremot så upplevs luften stillastående. Luftfuktigheten är inte särskilt hög när jag mäter, men det verkar inte som luften byts ut som den ska.
Ringde en ventilationsfirma för att få hjälp med injusering och översikt, men dom vill direkt byta ut systemet mot ett nytt. Systemet är underhållet under alla år, inte jättesugen på att lägga 60 000:- på ett nytt aggregat utan att försökt någon mindre justering.
Finns det något man kan göra själv för att justera flöde med mera? Det sitter tilluftsdon i varje rum, trycket på dom känns ganska svagt. Utluft finns i toalett och i klädkammare kopplat till sovrum.
Tacksam för alla svar!
Ringde en ventilationsfirma för att få hjälp med injusering och översikt, men dom vill direkt byta ut systemet mot ett nytt. Systemet är underhållet under alla år, inte jättesugen på att lägga 60 000:- på ett nytt aggregat utan att försökt någon mindre justering.
Finns det något man kan göra själv för att justera flöde med mera? Det sitter tilluftsdon i varje rum, trycket på dom känns ganska svagt. Utluft finns i toalett och i klädkammare kopplat till sovrum.
Tacksam för alla svar!
Har du bytt tilluftsfiltret?H Husmeckarn99 skrev:Vi har ett gammalt bahco minivent FTX-system med ACJ(?) som uppvärmingsdel i ett 1,5-våningshus. Tempen hålls bra och på nedervåningen är luften riktigt bra. På övervåningen däremot så upplevs luften stillastående. Luftfuktigheten är inte särskilt hög när jag mäter, men det verkar inte som luften byts ut som den ska.
Tacksam för alla svar!
När du skriver att systemet underhållet vad mer exakt har gjorts?
Du har filter s9m bör bytas regelbundet, du har ev galler vid tak/vägg, du har kanaler och dom som ska rensas, du har fläktar som kan gå sönder…
Du har filter s9m bör bytas regelbundet, du har ev galler vid tak/vägg, du har kanaler och dom som ska rensas, du har fläktar som kan gå sönder…
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för era svar!
Har inte bytt några filter - vi är ganska nyinflyttade så systemet är helt nytt för mig. Är det något man kan göra själv?
Enligt säljaren så har sotaren rengjort alla kanaler ganska nyligen. Filtren som sitter i gallren i varje rum bytte jag nyligen utan någon förbättring.
Har inte bytt några filter - vi är ganska nyinflyttade så systemet är helt nytt för mig. Är det något man kan göra själv?
Enligt säljaren så har sotaren rengjort alla kanaler ganska nyligen. Filtren som sitter i gallren i varje rum bytte jag nyligen utan någon förbättring.
Sitter ett filter i själva boxen som skall bytas gaska oftaH Husmeckarn99 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden