B
Det bör sitta en insex-skruv så du kan justera/byta borr.

Hållare för borr med insex-skruv för justering eller byte av borr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
Köp en längre borr annars. Starta cowboy med hålsåg kommer gå åt helvete.

• Gilla
Peobjörn
  • Laddar…
Exakt så, ja.

Och på vissa är själva borrskaftet planat på en sida, så att skruven ska få ordentligt fäste.

Om skaftet är helt runt, kan borret börja rotera. Vilket oftast gör att indexsktuven river med sig metall.
Gör att borret blir omöjligt att byta eller ändra utstick på.

• Gilla
Peobjörn
  • Laddar…
P Peobjörn skrev:
Bra tänkt. Men tyvärr inte. Så här ser deras konstruktion ut:
[länk]
Då är det nog en sexkantsaxel på bordet,borde gå att lyfta någon del så ploppar det ur

• Gilla
Peobjörn
  • Laddar…
Kan vara riktigt farligt att borra utan centrumborr. Själva hålsågen hugger i ämnet du ska såga och kastar hej vild.

Gissa hur jag vet det?

Klarade fingrarna med några ärr.

• Ledsen
  • Gilla
Peobjörn och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Kan vara riktigt farligt att borra utan centrumborr. Själva hålsågen hugger i ämnet du ska såga och kastar hej vild.

Gissa hur jag vet det?

Klarade fingrarna med några ärr.
Jag vet – fick själv ett slag som vred min ömma tennisarm på ett inte helt mysigt sätt…

Tack alla snälla för goda råd i höstas! Projektet fick flyttas till nu p.g.a. orsaker. Men nu fick jag ihop borrsetet, tack vare era kommentarer. Jag hade helt enkelt inte sett insexskruven! (Och någon bruksanvisning följde ju inte med.)

Nu är det bara en utmaning kvar: Jag vet jag inte vart centrumborret har tagit vägen… Men jag kan väl använda vilket träborr som helst, så länge dimensionen passar i chucken och går att dra fast med insexskruven?

I såna fall är min sista fråga: Finns det någon fara, som jag inte tänker på, med att använda det långa pilotborret (270 mm långt) som centrumborr i hålsågen? Kan det gå av, kärva eller slå när det är så långt? Eller är det tvärtom bra eftersom den då kan guida hålsågen rätt hela vägen genom att den följer sitt eget pilothål exakt?

ClasseClas
Du kan använda ett annat borr som passar i hålsågen.

Med pilotborren så ser du var det lilla hålet tar vägen genom väggen. Blir det lite snett så kan du justera pilothålet innan du går på med hålsågen. Så länge pilothålet är inom hålarean så kommer inte det sneda hålet att synas. Skippa pilotborret till hålsågen.

Kötta på bara. Det kommer att gå bra!😊 Stressa inte och kör med ett rätt lågt varvtal.

• Gilla
Peobjörn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.