Hej! Har försökt googla men inte kommit fram till något bra. Har ett rum på 16 kvm som blir instängt ganska snabbt då det inte är bästa ventilationen (gissar jag). Rummet har i dagsläget ett inblås från centralt ventilationssystem och sedan ett hål i väggen som jag antar är för att ventilera. Hålet leder ut till större, mer välventilerat rum. Hade varit väldigt trevligt om det gick att öka ventilationen i det mindre rummet något. Min tanke är därför att sätta in en frånluftsfläkt (paxfläkt) i hålet i väggen för att öka på cirkulationen i rummet. Finns som sagt redan inblås från ventilationen men tänker att rummets cirkulation skulle bli bättre med ett utsug för att skapa lite lätt undertryck. Tänker jag helt galet här eller är det en rimlig lösning? Förstår att detta kanske inte gör underverk men allt är bättre än inget :) Tack på förhand!

BirgitS
Om det är kontrollerad inluft med ett visst antal l/s så kommer det inte in mer luft genom den ventilen för att du sätter en fläkt som blåser till ett annat rum. Antingen så kommer fläkten inte att kunna blåsa så mycket till det andra rummet eller så kommer det att börja dra in (mindre bra) luft kring fönster, genom springor i ytterväggen etc.

Vad är det för ventilationssystem och gäller det lägenhet eller eget hus?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.