Frugan är på mig och vill ha en fast installerad AC i vår villa på övervåningen.
Jag är inte pigg på det, men ser kanske en chans att göra något bra av det.

Villan är två-plans med en tätad torpargrund där en adsorptionsavfuktare installerades av förra ägaren.
En kondensavfuktare hade varit bättre, då det endast är problem med fuktigheten sommartid.
Avfuktaren kan då dra ca 150kwh per månad. Det ligger plast och isolering redan i den tätade krypgrunden.

Med en AC-split:ens utedel skulle jag få en uppvärmning i krypgrunden som då sänker relativa fuktigheten.
Då skulle avfuktaren behöva gå mindre.

Nu är det inte det bästa takhöjden i krypgrunden, så en installatör lär inte bli jätteglad, men det är görbart.

Avfuktaren torra luft distribueras ut via ett rörsystem så varmluft från utedelen kommer ju inte att spridas lika jämt.
Det kan lura avfuktarens sensor.

Vad finns det för mer nackdelar som jag inte har insett?
 
Värmen ska ju transporteras bort. Det är många kW som ska kylas bort. Inte stängas in i litet utrymme. Ju varmare det blir desto sämre verkningsgrad.
 
L largab skrev:
Värmen ska ju transporteras bort. Det är många kW som ska kylas bort. Inte stängas in i litet utrymme. Ju varmare det blir desto sämre verkningsgrad.
Jo, det är sant, men det varmaste jag har sett i krypgrunden är 18 grader så det är en hyfsad köldsänka.
Sedan kommer nog inte AC:n att gå så många timmar per dag och endast när det är varmt ute.
 
En lite grov beräkning (någon får gärna kontrollera om jag räknat rätt)
Värmehöjning vid drift av kylmaskin i 1 timme med 2kW effekt Kyla/Värme (liten kylmaskin)

Vi säger hus 120 m2 med 1 meter krupgrund = 120 kubikmeter luft
Luft densitet 1,2 kg / kubikmeter = 144 kg luft
Luftens värmekapacitet 1000J/kg per grad C = 144000 J per grad C

Tillförd effekt 2kW över 1 timme = 2000*3600= 7200000J

Temperaturhöjning (Tillförd effekt/värmekapacitete för volymen) = 7200000/144000 = 50 grader

Start temperatur 18 grader C efter en timme slut temperaturen => 68 grader C i krypgrunden.

Marken i krypgrunden kommer kunna ta emot en del av effekten i början men när marken blir uppvärmd avtar denna förmågan fort.
Och jord är en dålig värmeledare så det tar tid innan energin "försvinner" ner i marken
 
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
En lite grov beräkning (någon får gärna kontrollera om jag räknat rätt)
Värmehöjning vid drift av kylmaskin i 1 timme med 2kW effekt Kyla/Värme (liten kylmaskin)

Vi säger hus 120 m2 med 1 meter krupgrund = 120 kubikmeter luft
Luft densitet 1,2 kg / kubikmeter = 144 kg luft
Luftens värmekapacitet 1000J/kg per grad C = 144000 J per grad C

Tillförd effekt 2kW över 1 timme = 2000*3600= 7200000J

Temperaturhöjning (Tillförd effekt/värmekapacitete för volymen) = 7200000/144000 = 50 grader

Start temperatur 18 grader C efter en timme slut temperaturen => 68 grader C i krypgrunden.

Marken i krypgrunden kommer kunna ta emot en del av effekten i början men när marken blir uppvärmd avtar denna förmågan fort.
Och jord är en dålig värmeledare så det tar tid innan energin "försvinner" ner i marken
Tack för att du har intresserat dig.
Nu är inte luften helt torr, så luftens värmekapacitet är minst det dubbla osv. Du gav mig dock en idé om att köra igång en bilkupe värmare i krypgrunden och logga temperaturen. Jag återkommer när jag har lite mät data.
 
D Deefred skrev:
Tack för att du har intresserat dig.
Nu är inte luften helt torr, så luftens värmekapacitet är minst det dubbla osv. Du gav mig dock en idé om att köra igång en bilkupe värmare i krypgrunden och logga temperaturen. Jag återkommer när jag har lite mät data.
Jag tror du har fel där, värmekapaciteten för luft blir inte mer än dubbelt bara för att det tillförs fukt.
Värmekapaciteten ökar lite och densiteten ökar lite men det ligger under 10% i ökad kapacitet.

Men en kupevärmare är en perfekt test, helst skulle du vilja logga temperaturen för att se om du når energibalans (temperaturen slutar stiga) och sedan hur lång tid det tar för temperaturen att falla ner igen (för att se ackumulering i omgivande material).

Men min åsikt är att det är dömt att misslyckas.
Du kan hitta exempel på när man monterat utedel under altandäck med "stora sprickor" och det blir problem.
Tänk på att dem flesta kylmaskiner inte fungerar över 35 grader vid utedel.
 
Tänk på att densiteten sjunker något med högre fukthalt. Antalet molekyler är ungefär konstant, och vatten (H2O) väger mindre än kväve (N2) och syre (N2).
 
  • Gilla
FrittDrag_II
  • Laddar…
Lite funderingar bara...
Tillförd värme sänker RF men kommer samtidigt absorbera mer fukt för att nå ballans. Frågan är hur stor översläng det blir när grunden kallnar ner igen. Hinner avfuktaren med? Nu blir det ju säkert så kortvarigt att det är ofarligt men kan ju vara intressant att studera vid ett test.
Eller ska avfuktaren stängas av vid en viss hög temperatur och man istället ventilerar med uteluft?
 
  • Gilla
FrittDrag_II
  • Laddar…
Nu har jag lite mätdata.
Eftersom jag inte litade på kupevärmaren så lät jag den bara gå i 60 minuter.
Satte värmaren ca 2 meter från min temp mät prob och den blåste från proben.
Tror inte den varma luften nådde mycket av de andra områdena, så det "rummet" är bara på ca 20kvm takhöjd ca metern så ca 20 kubikmeter. Hela krypgrunden ca 130 kvm med flera trånga passager.

Värmaren drog ganska exakt 1kw under hela timmen, så 1 kwh gick det åt.

Under tiden som min åtkomstlucka var öppnad (ca 15 minuter) steg temperaturen från 14.7 till 16.1 pga ytterluften,
Start temperatur ute: 26 grader och i krypgrunden 15,2 grader.
Efter 30 minuter 17.1 grader i krypgrunden och efter 60 minuter (då jag stängde av) 17.9 grader.
Efter 30 minuter från avstängning 16.7 grader och efter en timme 16.3 grader.

Nu funderar vi dock på två inomhusenheter för AC:n, så då går krypgrunden bort pga dragning av köldbärarkretsen. Det kommer bli en normal och ful fasad installation av kompressorn tyvärr :(
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.