Hej, jag och min sambo har precis köpt en lägenhet som vi håller på och renoverar.
Vi har dock stött på lite patrull då imkanalen som är kopplad till ett centralventilationssystem ligger på 145cm höjd från golvet.
Förra fläkten som var monterad lyckades jag aldrig hitta någon vettig information om, från föreningens håll så verkar det inte okej med en alliancefläkt och absolut inte en forcerande fläkt. Av texten att döma så är det en spiskåpa med spjäll som gäller.
Vilket innebär att förra fläkten inte var godkänd. När jag öppnade upp lådan som var byggd ovanför den fläkten möttes jag av det på bilden nedan. Nu är allt det borttaget.
Alternativen jag lämnas med blir väl:
1. Borra ett nytt hål i betongväggen och anslut gjutjärnsröret högre upp. Det är tillgängligt från ett cykelförråd på andra sidan betongväggen. Lär behöva håltagningsfirma för detta.
2. Installera en kolfilterfläkt, proppa kanalen och sätta en ny frånluftskanal i ytterväggen på gaveln 3m bort istället.
3. Installera spjället så högt det går och kläm ihop röret bakom spjället, blir ca 90mm fritt mellan spjäll och vägg.
4. Montera spiskåpa och häll en sektion åt sidan och offra en del av ena överskåpet för kopplingen.
Vad hade ni gjort? Eller är jag helt ute och cyklar? 😂
Tack på förhand
Med vänlig hälsning
Jimmie
https://www.elgiganten.se/product/v...__wxQZstREzpN-eDyCYE0pAVxUgVT65hoCQqAQAvD_BwE
Vi har dock stött på lite patrull då imkanalen som är kopplad till ett centralventilationssystem ligger på 145cm höjd från golvet.
Förra fläkten som var monterad lyckades jag aldrig hitta någon vettig information om, från föreningens håll så verkar det inte okej med en alliancefläkt och absolut inte en forcerande fläkt. Av texten att döma så är det en spiskåpa med spjäll som gäller.
Vilket innebär att förra fläkten inte var godkänd. När jag öppnade upp lådan som var byggd ovanför den fläkten möttes jag av det på bilden nedan. Nu är allt det borttaget.
Alternativen jag lämnas med blir väl:
1. Borra ett nytt hål i betongväggen och anslut gjutjärnsröret högre upp. Det är tillgängligt från ett cykelförråd på andra sidan betongväggen. Lär behöva håltagningsfirma för detta.
2. Installera en kolfilterfläkt, proppa kanalen och sätta en ny frånluftskanal i ytterväggen på gaveln 3m bort istället.
3. Installera spjället så högt det går och kläm ihop röret bakom spjället, blir ca 90mm fritt mellan spjäll och vägg.
4. Montera spiskåpa och häll en sektion åt sidan och offra en del av ena överskåpet för kopplingen.
Vad hade ni gjort? Eller är jag helt ute och cyklar? 😂
Tack på förhand
Med vänlig hälsning
Jimmie
https://www.elgiganten.se/product/v...__wxQZstREzpN-eDyCYE0pAVxUgVT65hoCQqAQAvD_BwE
Verkar tveksamt om fastighetsägaren/föreningen godkänner detta och vet man vad som finns i väggen , rör, el etc?Jimmie94 skrev:
Verkar tajt = dåligt flöde = ovk problem?Jimmie94 skrev:
Men kommer man åt centralventilationen där? Nått hål i yttervägg kommer ej att godkännasJimmie94 skrev:
Låter mest rimligtJimmie94 skrev:
Föreningen godkänner att man flyttar den. Röret går ut på andra sidan väggen i ett cykelförråd, ser inte hur det ser ut då det är täckt med cembritskivor.H Håbbe01 skrev:
Finns väl risk för eldragning, men alla dragningar verkar gå rakt upp och sedan i bjälklaget där de samlas ovanför lamputtagen så har svårt att se att det skulle vara en dragning rakt ovanför.
Nytt hål förutsätter så klart att man kan koppla på med nytt eller befintligt rör.
Klicka här för att svara