K
Köp inte det här skräpet, som jag gjorde, gick sönder efter 2 minuter. E-handelssida visar städset för avlopp, rea-erbjudande, sökfält, navigeringsmeny, "lägg till i kundvagnen"-knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K
Finns det frånluftsventiler med dammfilter?

Tomture61
Måste berätta om när jag tog in en tjänst för rengöring av frånluftskanaler + imkanal .
Har en FLVP med en grovt filter i maskinen .
Service killen har en borrmaskin med wire och rund borste , han täcker ej för ngr. frånluftsventiler (4 st)
FLVP får agera dammfälla 😠
Imkanalen når han kanske 3-4 m in i .
Får efter hans besök sanera min FLVP från dammråttor i hela kompressorutrymmet ......

Sparkar igång denna tråd igen. jag skall göra rent mina kanaler nu i sommar. Jag har fått för mig att man kan skicka in ett "segel"/extremt lätt boll med nylonsnöre fäst i sig och den åker hela vägen upp till FTX aggregatet, och sedan kan man dra en viskboll fram och tillbaka till inga dammråttor kommer längre. Har jag drömt eller?

Går går det om man är två stycken samt helst bara har raksträckor mellan punkterna. Man behöver dra det många gånger fram å tillbaka, betänk hur många varv en viska roterar när man kör den med en borrmaskin/skruvdragare.

Sen är det svårt att ha en fläkt suga/blåsa luft genom kanalen samtidigt som drar viskan fram å tillbaka.

Jag provade en raggarlösning förra sommaren då jag hade fläkten bortkopplad och rörsystemet öppet. Tog en (grov-)dammsugare och satte i ett ventilhål nere i huset, tätade med trasor. Uppe på kallvinden, tog en styv dragfjäder och satte på trasor i ändan så att det fyllde upp röret (125 mm) någorlunda. Drog fram och tillbaka ett antal gånger. Kom väl en tre meter vill jag minnas, sedan började dragfjädern krumbukta sig. - Det kom loss mycket ludd, men sannerligen inte allt. Jag tyckte hursomhelst att det var värt besväret eftersom kanalen inte rensats sedan huset byggdes för 40+ år sedan.

Ska man göra det ordentligt ska man ha ordentliga verktyg, är nog slutsatsen. Men det är kanske inte så viktigt att rensa. Det var inte precis tjockt med ludd i rören, utom i t-kopplingarna där det var kraftiga avlagringar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.