Det var fel av mig. Jag kände igen frekvensen när jag såg den i manualen och lät tankarna flyga iväg. Frekvensen är 868 MHz vilket väl är z-wave-frekvensen, inte zigbee. Så z-wave om något, men förmodligen inte, då ingen dokumentation om det finns.D DDR% skrev:
Jag tror att protokollen don använder är proprietära tyvärr, vilket innebär att någon med programmeringskunskaper måste ge sig på att skapa en integration med Home assistant eller liknande med API´er..... finns många som har önskemål om detta. Fesh Intellivent SKY använder samma kontrollpanel, så det kan finnas dom som ger sig på att koppla upp den. https://www.byggahus.se/forum/threads/automatisera-badrumsflaekt.434955/Morrhår skrev:
Produkter som diskuteras: "Intellivent SKY"
Badrumsfläkt Intellivent Sky Design Fresh
Med fukt, ljus och luftkvalitetssensor
2 077 kr inkl moms
Läs mer
Tack för intressant tråd!
Jag håller just nu på att renovera vår vindsvåning (våning 3) i ett äldre hus från 1897. Våningsplanet är cirka 80 kvm och består av tre sovrum, ett allrum och ett badrum. Min ursprungliga tanke var att sätta in passiva friskluftsventiler i varje rum samt en badrumsfläkt för frånluft i badrummet, finns även spaltventil i takfönstret i allrummet.
Men jag började fundera på om det verkligen är en bra idé, eftersom det är högst upp i huset. Jag misstänker att det kan bli ett ordentligt övertryck – trapphuset drar upp mycket varm luft från våningarna under, och då kanske friskluftsventilerna snarare börjar släppa ut luft istället för att ta in den. Det var där jag började kika på Fresh Flow FDX som ett alternativ.
Tror ni att två stycken FDX skulle räcka för att få till ett bra inomhusklimat? Jag är inte så sugen på att sätta upp en i varje rum – både på grund av kostnaden och att jag gärna undviker brus i alla rum. Hur upplever ni ljudnivån? Är de störande?
Jag bifogar en planlösning där jag visar två olika alternativ: ett med placering av två Fresh Flow FDX och ett där jag enbart använder passiva friskluftsventiler.
Jag håller just nu på att renovera vår vindsvåning (våning 3) i ett äldre hus från 1897. Våningsplanet är cirka 80 kvm och består av tre sovrum, ett allrum och ett badrum. Min ursprungliga tanke var att sätta in passiva friskluftsventiler i varje rum samt en badrumsfläkt för frånluft i badrummet, finns även spaltventil i takfönstret i allrummet.
Men jag började fundera på om det verkligen är en bra idé, eftersom det är högst upp i huset. Jag misstänker att det kan bli ett ordentligt övertryck – trapphuset drar upp mycket varm luft från våningarna under, och då kanske friskluftsventilerna snarare börjar släppa ut luft istället för att ta in den. Det var där jag började kika på Fresh Flow FDX som ett alternativ.
Tror ni att två stycken FDX skulle räcka för att få till ett bra inomhusklimat? Jag är inte så sugen på att sätta upp en i varje rum – både på grund av kostnaden och att jag gärna undviker brus i alla rum. Hur upplever ni ljudnivån? Är de störande?
Jag bifogar en planlösning där jag visar två olika alternativ: ett med placering av två Fresh Flow FDX och ett där jag enbart använder passiva friskluftsventiler.
Hej,
Jag är inte fackman, men om du går på FDX spåret får du ett aktivt flöde. Den ska enligt instruktionerna inte placeras i våtrum/badrum. Och du ska inte ha några tilluftsväntiler, utan flödet går via fläktarna som vänder riktning. I ditt fall skulle jag nog köra på tre stycken, ett i varje sovrum och ett i vardagsrummet. För badrummet behöver du separat tillluft och fläkt egentligen, och hålla dörren stängd. Jag har dock en fläkt som kör lite frånluft konstant. Den stör nog FDX flödet något, men har inte tagit i tu med detta. Som jag sa i annat inlägg, jag tycker inte ljudet stör. Men du kan programmera dom tre fläktarna i samma våning i appen och välja att dom inte ska köra vid läggdags exempelvis. Du kan börja men minimum två fläktar och bygga på i efterhand, går oxå bra
Jag är inte fackman, men om du går på FDX spåret får du ett aktivt flöde. Den ska enligt instruktionerna inte placeras i våtrum/badrum. Och du ska inte ha några tilluftsväntiler, utan flödet går via fläktarna som vänder riktning. I ditt fall skulle jag nog köra på tre stycken, ett i varje sovrum och ett i vardagsrummet. För badrummet behöver du separat tillluft och fläkt egentligen, och hålla dörren stängd. Jag har dock en fläkt som kör lite frånluft konstant. Den stör nog FDX flödet något, men har inte tagit i tu med detta. Som jag sa i annat inlägg, jag tycker inte ljudet stör. Men du kan programmera dom tre fläktarna i samma våning i appen och välja att dom inte ska köra vid läggdags exempelvis. Du kan börja men minimum två fläktar och bygga på i efterhand, går oxå bra
Skulle även placera dom så långt bort från dörr som möjligt, men inte rakt över huvudgärde på sovplats/sittplats. Drar liteD DDR% skrev:Hej,
Tack för ditt svar – väldigt hjälpsamt!D DDR% skrev:Hej,
Jag funderar lite på ljudnivån om man sätter FDX i varje rum. Våra sovrum är ganska små, och väggarna (yttervägg ca 225 mm, innervägg 95 mm med cellulosaskivor + OSB + gips) ger inte jättemycket ljuddämpning. Så jag är lite tveksam till om det är värt att ha fläkt i alla rum.
Trapphuset är ganska otätt och längst ner sitter en fläktkonvektor som blåser upp varmluft vintertid, precis vid en otät entrédörr. Tänker att det borde ge ett visst naturligt flöde uppåt – kanske något FDX-enheterna på vinden kan dra nytta av?
Vad tror du om att köra med två enheter (t.ex. allrum + ett sovrum) och sätta överluftsdon mellan rummen istället för fler fläktar? Sovrum 1 har dessutom ett gammalt otätt fönster som kanske också bidrar med lite tilluft. Don mellan sovrum 3 och allrum känns kanske överflödigt – se skiss.
Planen för badrummet är en fuktstyrd fläkt som bara körs efter dusch/tvätt, så den inte stör FDX-systemet. Eldstaden funderar jag också på – kan den hjälpa till att skapa frånluftseffekt kalla dagar? Tänker att man kanske kan ställa FDX på ren tilluft då, om det går? Jag tänker ha fläktarna igång dygnet runt, men på låg effekt nattetid – vi har ca 3 m i takhöjd så hoppas ljudet hålls på rimlig nivå.
Det är också värt att nämna att huset ligger mitt i centrum och är helt exponerat mot havet – bara cirka 30 meter bort – utan grannar mittemot. Det innebär att vi ofta har stark blåst och även en hel del trafikbuller. Med ett system som Fresh Flow FDX hoppas jag att minska behovet av många genomföringar i fasaden så att jag slipper att ljud annars lätt letar sig in om jag väljer att ha passiva friskluftsventiler i alla sovrum.
Klicka här för att svara