Jag har fått förslag från två olika firmor varav den ena hävdar att jag inte behöver något friskluftsintag till systemet.
Kan det vara riktigt?

Tilluften kommer via FTX-systemet och dess friskluftsintag, några extra ventiler eller spaltventiler ska inte behövas.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
E etompau skrev:
Tilluften kommer via FTX-systemet och dess friskluftsintag, några extra ventiler eller spaltventiler ska inte behövas.
Det är just friskluftsintaget jag undrar om, behövs det alltså?
Alltså luft direkt utifrån och inte vara frånluft från badrum etc.

e_kjellgren e_kjellgren skrev:
Kör du via FTX ska all luft gå via FTX-anläggningen (både ut och in).
Så inga ventiler eller annat direkt utifrån.

Då försvinner ju en stor del av meningen med just FTX som ska använda uppvärmd luft från huset till att värma luften den tar in utifrån.

FTX-aggregatet ska ha ett friskluftintag och ett avluftsutsläpp. Inga andra ventilationsöppningar ska finnas. Annars funkar det inte.

Frånluft ska du ha från badrum. Den (frånluften) går sedan via FTX-systemet och värmer värmeväxlaren och sedan ut via en ventil.
Friskluft via en (1) ventil sugs sedan in i FTX och värms upp av värmeväxlaren, sprids sedan i huset på lämpliga platser.

Ett tips: ladda ner inst.anvisningar för aktuellt FTX-system, där ska principen för luftväxling framgå.
Huset ska i övrigt vara tätt, luftflödena ska hanteras av FTX:en.

useless useless skrev:
FTX-aggregatet ska ha ett friskluftintag och ett avluftsutsläpp. Inga andra ventilationsöppningar ska finnas. Annars funkar det inte.
Nja det beror på ....
Har FTX och öppenspis (inte kamin som går "stänga")
Öppenspis motsvarar ca 3-6L/s ut då spjället är stängt (beroende på väder)
Måste enl lag finnas öpping för luft ut genom skortenen även då spjället är stängt för öppna spisar.

Resultat:
Tappad energiåtervinning på dessa 3-6L/s
Men i övrigt fungerar bra.
Man trimmar in FTX in/ut med ca 2-4L/s övertryck (för mitt hus och skorsten). Detta för att slippa "surskortens lukt" vid väderomslag.
Vid eldning slår man på "eldläge" som trycker upp övertycket till 50-60L/s (räcker just)

Bra luft i huset. Minskat fukttryck mot kallvind pga utsug via FTX från badrum och kök.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.