R
Runnis: Köp det du vill ha är mitt råd. Det är betydligt svårare att göra om i efterhand om du skulle ångra dig. Jag var hos svärföräldrarna när det blåste kraftigt en gång och jäklar va det hördes väl från ventilerna. Vi har FTX ventilation och även ljuddämpande fönster och vi hör verkligen minimalt med ljud utifrån. Skulle jag bygga nytt hade jag faktiskt plockat på allt sånt
8 svar · 744 läst
BirgitS
BirgitS: Hur pålitliga är Airthings? Kan det vara så att med en ökad luftomvirvlande så rör sig luft med högre radonvärden, t.ex. nära golvet, mer uppåt och fångas upp av Airthings? Det låter som att källaren skulle må bra av tilluftsventiler. Normvärdet för ventilation är 0,35 l/s och kvm för frånluft. En enda frånluftsfläkt kanske inte klarar av att uppnå det.
3 svar · 647 läst
D
droopy: [citat] Finns fina vitlackade plåtar med ram för 100 och 125 ventiler att köpa. Sök på täckplåt ventiler
2 svar · 776 läst
·
B
Bengt65: [citat] Tittade lite på smartvent.se. deras kalkyl kan ju inte stämma 70% mindre värmekostnader har svårt att tänka mig det men skulle dt ge 25% vore jag nöjd.
12 svar · 3,5k läst
O
O: [citat] OK. Befintlig ventil hamnar i skåpet. [citat] Ja mura igen kan man [citat] Det kan man oxo göra. Risken är att det går ledningar (vatten, värme, avlopp, el) eller ventilationskanaler där man i så fall skulle borra. Alternativt gör man hål i skåpet så luften kan gå igenom. Bara två hål eller så bygger man en kanal inne i skåpet och flyttar ventilen till sidan av skåpet.
2 svar · 637 läst
·
B
Bengt65: [citat] Så du menar att ventilations firman förlängde röret genom/bakom skåpet som du först ville göra själv?
16 svar · 5,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Enligt manualen så innebär vädringsfunktionen att om fläkten har varit av under 26 timmar så körs ett vädringsprogram. Du hittar manualen genom att först välja Dokument på den här sidan: https://fresh.se/sv/product/flktar-badrumsflktar/intellivent-sky--197402
1 svar · 821 läst
B
Barbastark1: Hallå! Köpt radhus och ska blåsa ut köket och då tänker jag öppna upp en vägg där vi har planerat att hänga överskåp på och kortla. Det går ventilation i den väggen, jag har tänkt att regla upp den, sätta nytt spån och nya gipsskivor. Hur får jag det snyggt vid ventilationsröret som sedan går upp i taket? Vi kommer sedan att bygga in det böjda ventilationsröret +
0 svar · 478 läst
·
Max_W
Max_W: [citat] Nej och nej. Tidigare ägare sa att de försökte täta nån gång men efter ett år så hade fönstren rört på sig så pass att skulle behöva göra det igen.
11 svar · 964 läst
Kattuna99
Kattuna99: Här kommer bild
2 svar · 419 läst
·
N
nezze: Fick du nånsin ordning på detta? Har samma problem och som jag förstått så beror det på att ventilerna sitter på olika höjd. Den lilla tryckskillnad som finns pga höjden gör att tilluftsventilerna på öv blir att fungera som frånluftsventiler. Funderar på om man vågar tillföra luft mekaniskt med en liten datorfläkt i en kanal
11 svar · 6,4k läst
·
useless
useless: [citat] Dom kallas kombidon och används som sagt var när man har både från- och tilluft på samma ställe. Men det går ju att använda ett sånt bara till frånluft om man vill. [bild] https://ventilation.se/sv/products/combidon-160-vit
17 svar · 1,2k läst
·
P
Patiwat94: [citat] Tack, ska kolla med dem.
17 svar · 1,3k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Generellt så måste man ju ha energideklaration vid försäljning, om inte huset bara bebotts delar av året. Det är inte ngt mäklaren kan bestämma, däremot bör du inte behöva använda just mäklarens kontakt för själva deklarationen, utan du kan ta in någon annan. Förstår inte rikigt vad du i övrigt har emot mäklaren, men känner du dig inte nöjd, och inte har avtal ännu
1 svar · 682 läst
C
Charlie W: Jag har ett ventilationsaggregat som ger stomljud (som jag tolkar det). Störs av det i sovrummet. Aggregatet är ett A100 från Acetec. Det står på en ljuddämpande matta lika de som som man bl.a. använder i båtars motorrum. Funderat på om någon testat att hänga upp det i taket med gummiringar som används till upphängning av avgasrör. Verkligen tacksam för tips!
0 svar · 319 läst
BirgitS
BirgitS: Energideklarationen redovisar hur huset fungerar i vissa avseenden. Den kräver inte en fläkt eller något annat. Det ser ut som att det går att hämta energideklarationer här: https://www.boverket.se/sv/energideklaration/sok-energideklaration/ Så kan du själv se vad en sån brukar innehålla.
1 svar · 484 läst
Johan Ekerlund
Johan Ekerlund: Hej, Har samma utmaning eftersom jag kanske inte heller vill ha överskåp och istället en modernare fläkt med en kåpa. Hur blev resultatet? Mvh Johan
15 svar · 6,8k läst
·
A
A555: [citat] Intresserad höra med er i gruppen vem.som ev kollar uthyrningsavtal om ni tycker energideklaration löjligt betdla ca 5000 kr I efterhand kändes konstigt mäklaren frpgade om huset i område med 98 proc permanentboende frågar om huset är fritidshus eller permanentbornde, modernt hus 25 min från stan med bil.nära 2 skolor 4 min bort..i
1 svar · 334 läst
E
Elias_: Hej. Är nyinflyttad till villa och går igenom lite av besiktnings punkterna. Men när jag kollade golv ventilationen så var det en glas säkring i brytaren sönder samt så sitter skarvarna på rören med silvertejp?? Och den mittersta röret sitter inte ens på. Är ganska kraftigt drag i öppningen. Ingen aning hur länge det har varit så eller hur länge fläktet inte har gått. Har ni
0 svar · 542 läst
·
L
Laphroiag74: [citat] Tack för tipset. Ja, jag har landat i att det blir en MacGyver-lösning 😊
29 svar · 1,5k läst
·
A
ArtMia: Det blev att jag plockade ihop lite delar själv. Både från fresh och flexit för att få till det. Innerdel från fresh 👌
4 svar · 469 läst
·
K
kjellrolandnilsson: Här här kan ni läsa om vad som gäller för imkanal, det är klass 3 för köksfläkt https://imkanal.se/branschstandard-imkanal-2022/
32 svar · 28,4k läst
·
K
kjellrolandnilsson: Här har ni lite att läsa angående installtion av imkanal för köksfläkt, det är klass 3 som gäller https://imkanal.se/branschstandard-imkanal-2022/
11 svar · 1,5k läst
·
H
Håbbe01: [citat] Du måste ha överluftsdon genom vägg eller en dold kanal i tak från rum till vrum Sen bör du ha minst 2 don i det stora varadagsrummet då det är stora flöden som kan bli oljud [bild]
5 svar · 543 läst
·
C
Cox: https://www.luftbutiken.se/reservdelar-aggregat/5945-sebovex-vibrationsdampare.html
2 svar · 391 läst
·
H
Håbbe01: [citat] Kan du sätta en reglerbar kanalfläkt i ett annat rum o dra kanal till arbetsrummet då med en ljuddämpare på? Tror ej att annat funkar isåfall
12 svar · 1,6k läst
·
J
Joachim Brorsson: [citat] Tusen tack för svaret! Mailade dom med bild och allt och det har varit tyst som graven från dom. Lite väl uselt tycker jag.
2 svar · 387 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.