Ventilation
Runnis: Köp det du vill ha är mitt råd. Det är betydligt svårare att göra om i efterhand om du skulle ångra dig. Jag var hos svärföräldrarna när det blåste kraftigt en gång och jäklar va det hördes väl från ventilerna. Vi har FTX ventilation och även ljuddämpande fönster och vi hör verkligen minimalt med ljud utifrån. Skulle jag bygga nytt hade jag faktiskt plockat på allt sånt
BirgitS: Hur pålitliga är Airthings? Kan det vara så att med en ökad luftomvirvlande så rör sig luft med högre radonvärden, t.ex. nära golvet, mer uppåt och fångas upp av Airthings? Det låter som att källaren skulle må bra av tilluftsventiler. Normvärdet för ventilation är 0,35 l/s och kvm för frånluft. En enda frånluftsfläkt kanske inte klarar av att uppnå det.
droopy: [citat] Finns fina vitlackade plåtar med ram för 100 och 125 ventiler att köpa. Sök på täckplåt ventiler
Bengt65: [citat] Tittade lite på smartvent.se. deras kalkyl kan ju inte stämma 70% mindre värmekostnader har svårt att tänka mig det men skulle dt ge 25% vore jag nöjd.
O: [citat] OK. Befintlig ventil hamnar i skåpet. [citat] Ja mura igen kan man [citat] Det kan man oxo göra. Risken är att det går ledningar (vatten, värme, avlopp, el) eller ventilationskanaler där man i så fall skulle borra. Alternativt gör man hål i skåpet så luften kan gå igenom. Bara två hål eller så bygger man en kanal inne i skåpet och flyttar ventilen till sidan av skåpet.
Bengt65: [citat] Så du menar att ventilations firman förlängde röret genom/bakom skåpet som du först ville göra själv?
BirgitS: Enligt manualen så innebär vädringsfunktionen att om fläkten har varit av under 26 timmar så körs ett vädringsprogram. Du hittar manualen genom att först välja Dokument på den här sidan: https://fresh.se/sv/product/flktar-badrumsflktar/intellivent-sky--197402
Barbastark1: Hallå! Köpt radhus och ska blåsa ut köket och då tänker jag öppna upp en vägg där vi har planerat att hänga överskåp på och kortla. Det går ventilation i den väggen, jag har tänkt att regla upp den, sätta nytt spån och nya gipsskivor. Hur får jag det snyggt vid ventilationsröret som sedan går upp i taket? Vi kommer sedan att bygga in det böjda ventilationsröret +
Max_W: [citat] Nej och nej. Tidigare ägare sa att de försökte täta nån gång men efter ett år så hade fönstren rört på sig så pass att skulle behöva göra det igen.
nezze: Fick du nånsin ordning på detta? Har samma problem och som jag förstått så beror det på att ventilerna sitter på olika höjd. Den lilla tryckskillnad som finns pga höjden gör att tilluftsventilerna på öv blir att fungera som frånluftsventiler. Funderar på om man vågar tillföra luft mekaniskt med en liten datorfläkt i en kanal
useless: [citat] Dom kallas kombidon och används som sagt var när man har både från- och tilluft på samma ställe. Men det går ju att använda ett sånt bara till frånluft om man vill. [bild] https://ventilation.se/sv/products/combidon-160-vit
klaskarlsson: [citat] Generellt så måste man ju ha energideklaration vid försäljning, om inte huset bara bebotts delar av året. Det är inte ngt mäklaren kan bestämma, däremot bör du inte behöva använda just mäklarens kontakt för själva deklarationen, utan du kan ta in någon annan. Förstår inte rikigt vad du i övrigt har emot mäklaren, men känner du dig inte nöjd, och inte har avtal ännu
Charlie W: Jag har ett ventilationsaggregat som ger stomljud (som jag tolkar det). Störs av det i sovrummet. Aggregatet är ett A100 från Acetec. Det står på en ljuddämpande matta lika de som som man bl.a. använder i båtars motorrum. Funderat på om någon testat att hänga upp det i taket med gummiringar som används till upphängning av avgasrör. Verkligen tacksam för tips!
O: [citat] Sedan beror det på vad som är prioritet ett av snabbt, billigt eller pålitligt. Det kan ju variera.
BirgitS: Energideklarationen redovisar hur huset fungerar i vissa avseenden. Den kräver inte en fläkt eller något annat. Det ser ut som att det går att hämta energideklarationer här: https://www.boverket.se/sv/energideklaration/sok-energideklaration/ Så kan du själv se vad en sån brukar innehålla.
Johan Ekerlund: Hej, Har samma utmaning eftersom jag kanske inte heller vill ha överskåp och istället en modernare fläkt med en kåpa. Hur blev resultatet? Mvh Johan
A555: [citat] Intresserad höra med er i gruppen vem.som ev kollar uthyrningsavtal om ni tycker energideklaration löjligt betdla ca 5000 kr I efterhand kändes konstigt mäklaren frpgade om huset i område med 98 proc permanentboende frågar om huset är fritidshus eller permanentbornde, modernt hus 25 min från stan med bil.nära 2 skolor 4 min bort..i
Elias_: Hej. Är nyinflyttad till villa och går igenom lite av besiktnings punkterna. Men när jag kollade golv ventilationen så var det en glas säkring i brytaren sönder samt så sitter skarvarna på rören med silvertejp?? Och den mittersta röret sitter inte ens på. Är ganska kraftigt drag i öppningen. Ingen aning hur länge det har varit så eller hur länge fläktet inte har gått. Har ni
Laphroiag74: [citat] Tack för tipset. Ja, jag har landat i att det blir en MacGyver-lösning 😊
ArtMia: Det blev att jag plockade ihop lite delar själv. Både från fresh och flexit för att få till det. Innerdel från fresh 👌
kjellrolandnilsson: Här här kan ni läsa om vad som gäller för imkanal, det är klass 3 för köksfläkt https://imkanal.se/branschstandard-imkanal-2022/
kjellrolandnilsson: Här har ni lite att läsa angående installtion av imkanal för köksfläkt, det är klass 3 som gäller https://imkanal.se/branschstandard-imkanal-2022/
A555: [citat] Så snällt, tack!
Håbbe01: [citat] Du måste ha överluftsdon genom vägg eller en dold kanal i tak från rum till vrum Sen bör du ha minst 2 don i det stora varadagsrummet då det är stora flöden som kan bli oljud [bild]
Cox: https://www.luftbutiken.se/reservdelar-aggregat/5945-sebovex-vibrationsdampare.html
Håbbe01: [citat] Kan du sätta en reglerbar kanalfläkt i ett annat rum o dra kanal till arbetsrummet då med en ljuddämpare på? Tror ej att annat funkar isåfall
Joachim Brorsson: [citat] Tusen tack för svaret! Mailade dom med bild och allt och det har varit tyst som graven från dom. Lite väl uselt tycker jag.