Demmpa
Demmpa: Se andra tråden, https://www.byggahus.se/forum/threads/ventilgaller-till-gjutjaernsventil.554018/
1 svar · 365 läst
Demmpa
Demmpa: Är det ett galler det ska vara? Ska det inte vara en klaffventil? Som jag uppfattar det så finns det en ram idag, hur ser den ut? Bild på hur det ser ut idag skulle underlätta. https://www.bauhaus.se/klaffventil-flexit-svart-150x150mm https://www.sekelskifte.com/products/ventilgaller-gjutjarn-no-15 https://byggnadsvardskompaniet.se/produkt/ventilgaller-gjutjarn-15-x-15-cm/
1 svar · 342 läst
Isakare
Isakare: Så här typ. [bild]
8 svar · 481 läst
·
Susjon88
Susjon88: Det är ljudisolering i rummet med atx i både luft till och från donet. Men inte i själva lägenheten jag bor i där är det ett mekaniskt ljud och ett luft ljud.det låter som typ ett torkskåp. Eller en helikopter längre bort. Jag har då autism och kan inte stänga av ljud och de tar så mycket på min energi och ha då kommit överens med hyresvärden jag ska beställa ljudisolering som
0 svar · 238 läst
T
tbsh: Hallå igen! Var uppe på vinden och kikade och ni ser ventilationsröret. Det verkar vara ett mjukt, flexibelt plaströr och isolering utanpå. Vill ju kunna styra fläkten remote, därav att jag väljer denna modell. Min tanke nu är att köpa: Kanalfläkt Östberg CK 100 C EC-y2 Isolerad flexibel kanal 3m 50mm Snabbklämmor Alutejp Sen så tar jag bort hela befintliga röret, fäster fläkten
12 svar · 1,6k läst
·
T
topmount: Jag skulle sätta dit en ventil, finns fyrkantiga täckplattor. Lättare och så har du kvar möjligheten till ventilation ifall det behövs i framtiden.
1 svar · 456 läst
·
Anton viklund
Anton viklund: [citat] Vad tänker du då för övergång? letat men finner inget :)
4 svar · 375 läst
·
S
SirKnasen: Fick en ny fläkt. Clas Ohlson där jag köpt fläkten löste det direkt med utbyte. Får hoppas den här fungerar bättre.
25 svar · 12,9k läst
J
Jooolu: [citat] Såhär ser mitt hushåll ut som jag försöker få ordning på. [bild]
9 svar · 22,4k läst
·
H
Håbbe01: [citat] Har du en central fläkt på vind eller tak så antar jag att denna grej sköter styrninga av grundventilation (min) i kök samt ett forcerat (max) läge via kabel till din eventuell volymkåpa i kök. Så innehåller köksfläkten någon fläkt alls? Bilder på de båda kanske ger ledtrådar
1 svar · 920 läst
·
H
Håbbe01: 3 av 7 köpare som recenserat på IKEA tycker så här (ish) "Effektiv men högljudd En otroligt bra fläkt om man ser till själva funktionen men den låter otroligt mycket. Så vill man ha en tyst fläkt är den tyvärr inte att föredra." Så kanske säkrast o köra på "2- om köper en köksfläkt med extern motor istället detta fläkt"
1 svar · 1,1k läst
·
E
Eby90: [citat] Om OVK inte godkänts som betyder det att ventilationen inte fungerar så som den har konstruerats. Att komma till rätta med mögel känns som en bra anledning till att köra ventilationssystemet hårdare än innan. Du får kontakta kommunens miljöförvaltning.
2 svar · 988 läst
Demmpa
Demmpa: Det ser ut att vara rester från brun packpejp, [bild]
5 svar · 375 läst
·
J
jhall: Jag har en Systemair TFSR 125M som lagret börjar låta på. Skulle helst vilja byta motorn men kan inte klura ut vad det är som sitter där i. Är det någon som vet om de kör med universalmotor eller om de är modellspecifika. En helt ny hatt kostar 2400 och motorerna jag sett ligger runt 1600-1800 så det kanske är värt att få en helt ny konstruktion för smidigare montering.
0 svar · 262 läst
R
Rickybob: Hej! Har lästa i trådarna kring mini ftx, vi installerade under våren 2 st tilluftsventiler 100mm i gaveln på huset, 1st i vardagsrummet på nedervåning och 1 st på ovanvåningen tv/allrum. Behovet och rekommendationerna var mer tilluft (hus -78 med mekanisk frånluft, den gör ett ok jobb) men för lite luft in. Min tanke då var att då vi redan har hål i väggen så borde det i teorin
39 svar · 18,7k läst
·
R
Runnis: Rotorn är lite varm tack vare att den varmare rumsluften värmer rotorn på vägen ut.
1 svar · 608 läst
·
BirgitS
BirgitS: Mäts det så mycket vid OVK i en lägenhet med självdrag?
3 svar · 622 läst
·
T
tobefound: [citat] Toppen, tack! Finns det sedan ngt bra sätt att veta hur mkt ventilerna ska vara öppna och hur mkt fläkten ska ökas till? Tänker om det finns ngn beräkningsmodell för detta?
4 svar · 506 läst
B
beerfueled: [citat] Jag har tyvärr ingen kunskap inom det här området, är bara hemmapulare. En sak jag noterat är dock att fläkthjulen i alla fall i mina fläktar har tyngder som antagligen satts dit för att balansera precis som på bildäck. Så en annan anledning till vibration skulle kunna vara att en sådan fallit bort. Men det lär vara väldigt svårt att åtgärda eller ens diagnostisera utan
2 svar · 3,1k läst
·
J
johank1969: [citat] Jag ska kolla efter eventuell kontakt. Tack i alla fall!
19 svar · 2,5k läst
·
13th Marine
13th Marine: [citat] Jag tänker att ljudet mot omgivning skiljer en del. Och vad ljudtrycksnivån 3m innebär är jag också osäker på. Får upp och mäta, det är så att säga gott om ont om plats på vinden. [bild]
8 svar · 1,4k läst
·
T
Testarn: OK, när vi monterade en fläktkåpa (med fläktmotor på taket) så hade den 125 mm utgång som "standardmått" och sen kokm det med en stos för 100 mm och man kunde knäcka bort en del för att få 160 mm.
4 svar · 526 läst
Johan Eek
Johan Eek: [citat] Jo jag är medveten om att det är kanske nästan omöjligt att få ut all fuktig luft vid vissa tillfällen, men vill få till en bra ventilation först som fungerar för just nu är det inte bra.
15 svar · 1,6k läst
Persson88
Persson88: [citat] Om ni inte har pratat något om det så är det väl bara att spela lite dum/förvånad och säga att du/ni antog att det var standard med besiktningsklausul när mäklaren lägger fram kontraktet. Förklara att du vill ha det för att kunna fullgöra din undersökningsplikt.
5 svar · 976 läst
·
M
Mumricken: [citat] Förra året gjorde det jättestorskillnad i huset. Då slog vi om tidigare dock.
6 svar · 770 läst
·
Stefan N
Stefan N: Luft kommer ju komma in oavsett, det är oundvikligt.
6 svar · 662 läst
·
A
A Haddock: [citat] Tack för svar! Jag misstänkte att det inte skulle vara så enkelt. Samtidigt har jag ingen lust att lägga några stora pengar på att åtgärda detta (om det nu inte blir så varmt i förrådet i sommar att jag misstänker att utrustningen tar skada). Jag ska prova att installera den värmeförflyttare jag har liggande, det kostar mig ingenting mer än lite arbetstid. Jag tror som du
5 svar · 631 läst
H
Håbbe01: [citat] Ser ganska snarlik ut som denna manual eller? https://www.rec-indovent.se/wp-content/uploads/temovex_RT400S_DS.pdf
1 svar · 877 läst
Exostor
Exostor: [citat] Ja, ac har ju blivit helt gratis att köra hur mycket man vill eftersom alla grannar investerat i solceller…
169 svar · 69,7k läst
·
H
Håbbe01: [citat] Plåtslagare brukar fixa detta och göra en passande kåpa på toppen och exkludera rökkanalen. Men du får köpa en takfläkt innan så de har nått o gå efter
1 svar · 370 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.