Nån som jobbar med ventilation som kan rekommendera hur jag ska göra med ventilationen. Nybyggt garage 62kvm, 3m väggliv och golvvärme. Mitsubishi vl80? Eller bara till och frånluftsventil? Eller vad ska man ha som inte kostar en förmögenhet?

Vad ska garaget användas till?
Vilken temperatur har ni tänkt hålla?
Typ av "värmepanna"?

Parkera, skruva lite.
Typ 15 grader iaf, jag har bergvärme så jag har dragit en kulvert från husets bergvärmepump.

Då borde det räcka med självdrag. Tilluft lågt genom garageporten och frånluft ventil högt på motsatt sida som garageporten.

Bara 2st ventiler in och 2st ut på motsatt eller?

Ja precis. Ingen vistas ju där konstant utan det är mest parkering. Sedan kan man skaffa avfuktare om man tycker det blir för fuktigt med blöta/snöiga bilar etc.

Jag lånar tråden lite istället för att skapa en ny då jag redan gjort en tidigare tråd men svaren var inte bra.

50 kvm, luftvärmepump motsatt sida från porten 18 grader. Räcker det med 2 st 80 ventiler högt placerade vid värmepumpens vägg och en frånluftsventil med/utan fläkt brevid porten? På ca 125mm

Eller har någon ännu bättre alternativ? Frånluft vid värmepumpens sida har någon rekommenderat men det låter dumt enligt mig

Räkna med att det behövs ett rejält luftflöde för att torka upp en snöig och blöt bil även om man har 18 grader.

J Josth skrev:
Räkna med att det behövs ett rejält luftflöde för att torka upp en snöig och blöt bil även om man har 18 grader.
Kommer inte stå någon bil i garaget glömde jag att tillägga

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.