1 061 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Bygga in skarv/fog i väggen mha typ skvallerrör?
Hej!
Har ett rör som går igenom betonggolv i källaren och kommer upp utanför väggen i ett sovrum jag ska renovera.
Kan jag rikta om röret, dra det in i väggen och sätta någon form av tät låda med skvallerrör vid skarven? För det är från skarven, upp och in i fördelarskåpet, ca 1,5 meter. Så vill inte ha dubbla inspektionsluckor i väggen heller.
Är detta "lagligt"?
Har ett rör som går igenom betonggolv i källaren och kommer upp utanför väggen i ett sovrum jag ska renovera.
Kan jag rikta om röret, dra det in i väggen och sätta någon form av tät låda med skvallerrör vid skarven? För det är från skarven, upp och in i fördelarskåpet, ca 1,5 meter. Så vill inte ha dubbla inspektionsluckor i väggen heller.
Är detta "lagligt"?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Vad är det för rör det gäller?
Är det en källare med oisolerad betongplatta där det finns risk för att fukt kommer upp genom plattan?
Kommer ev. vatten i skvallerröret att komma ut på en yta som tål vatten och där vattendroppar genast upptäcks?
Om det nu läcker från skarven så behöver skarven vara åtkomlig på ett eller annat sätt så att det går att åtgärda läckaget innan det har ställt till med någon skada.
Är det en källare med oisolerad betongplatta där det finns risk för att fukt kommer upp genom plattan?
Kommer ev. vatten i skvallerröret att komma ut på en yta som tål vatten och där vattendroppar genast upptäcks?
Om det nu läcker från skarven så behöver skarven vara åtkomlig på ett eller annat sätt så att det går att åtgärda läckaget innan det har ställt till med någon skada.
Det är ett 16mm kopparrör för varmvatten. Rummet i sig är inrett med laminatgolv så det kommer synas. Och skulle det gå lock får jag ju slå in gipsskivan, tänker jag. Alternativt bygga en dold lucka av gips så det ej syns.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Laminatgolv tål ju inte vatten och är inte heller vattentäta eftersom enstaka droppar lätt tar sig ner i skarvarna och kan ställa till med skada. Jag tycker alltså att det inte är enligt branschreglerna och att försäkringsbolaget kommer att bråka om det blir ett läckage. Men kolla med ditt försäkringsbolag.
Efter 10 år är det nog svårt att komma ihåg var "lådan" finns, efter 20 kanske man inte ens kommer ihåg att det finns ett skvallerrör där eftersom ingen bor i sovrummet längre, och det kan bli problem vid en försäljning av huset.
Efter 10 år är det nog svårt att komma ihåg var "lådan" finns, efter 20 kanske man inte ens kommer ihåg att det finns ett skvallerrör där eftersom ingen bor i sovrummet längre, och det kan bli problem vid en försäljning av huset.
Jag har ju läckageindikering från fördelarskåpet som är alldeles intill. Den går dock ut utomhus. Skulle kunna dra ut läckageindikeringen på skarven också utomhus kanske.BirgitS skrev:
Laminatgolv tål ju inte vatten och är inte heller vattentäta eftersom enstaka droppar lätt tar sig ner i skarvarna och kan ställa till med skada. Jag tycker alltså att det inte är enligt branschreglerna och att försäkringsbolaget kommer att bråka om det blir ett läckage. Men kolla med ditt försäkringsbolag.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Det är ju inte bra om det står och rinner vatten, blöt grund, hög vattenräkning, kanske tätning inne i väggen inte håller tätt i längden så man får skador inne i väggen etc.
Min åsikt grundad på det jag har läst i branschreglerna etc.
Min åsikt grundad på det jag har läst i branschreglerna etc.
Man kan ju sätta läckvakt så får man ju en indikering om det går läckBirgitS skrev:
Klicka här för att svara