Vi flyttade in i ett hus för strax under ett år sedan. Allt verkade bra tills vi klev in i huset första gången efter alla papper var påskrivna och det luktade avlopp. Sen dess har vi haft återkommande problem med avloppslukt.

Försökte spola avloppet själv men tycker det verkar som att rören är trasiga då det blev ”rivmärken” på slangen. Jag lyckas inte mata in den speciellt långt heller utan att det tar stopp. Dock har vi inga problem alls med att vatten rinner som det ska.

Är det möjligt att enbart göra relining på bottenvåningen? Det är endast där det luktar illa, inga problem alls på övervåningen. Vi sänkte allt vi hade i huset och vill helst undvika ta ett så stort lån som krävs för att göra relining på hela huset då vi skulle åka på 1% till i amortering/år.

Tacksam för hjälp

Redigerat:
RoTe
Vad pratar vi för konstruktion på huset, alltså hur är rören dragna? Har ni verkligen kollat alla golvbrunnar så att ingen är trasig och släpper igenom luft? Det kan räcka med en flisa borta och att nivån sjunker en centimeter, vilket den kan göra om man spolar stora mängder på kort tid t.ex.

Tror du verkligen att ni har en avloppsläcka och det inte är i marken/källare så borde ni filmat rören för att hitta den, typ nyss.

Ja. Du kan relina enskilda rör till och med. Även gamla gjutjärnsbrunnar går att fräsa ur, relina och montera moderna vattenlås i.

Vid relianade allt som låg under betong, och cementrören utanför huset som låg obekvämt djupt ner.

Övriga våningar och stående stammar som var synliga byttes istället

Relina är dock inte billigt, men väldigt smidigt

Som filmar dessutom gratis, så är du med och kan se eventuellt problem och ta beslut därefter utan köptvång (även om många kommer säga åt dig att du borde)

RoTe RoTe skrev:
Vad pratar vi för konstruktion på huset, alltså hur är rören dragna? Har ni verkligen kollat alla golvbrunnar så att ingen är trasig och släpper igenom luft? Det kan räcka med en flisa borta och att nivån sjunker en centimeter, vilket den kan göra om man spolar stora mängder på kort tid t.ex.

Tror du verkligen att ni har en avloppsläcka och det inte är i marken/källare så borde ni filmat rören för att hitta den, typ nyss.
Jag kan noll om hur rören är dragna. Jag har tagit för givet att det är något fel med golvbrunnar då det framförallt är i badrummet där nere det luktar. Jag har inte haft någon anledning att tro att rören ska vara trasiga förrän igår när jag skulle spola själv och fick märken på slangen som jag tolkar som att den rivits upp av trasigt rör.

Vi ska ta hit någon för att filma nästa vecka för att se hur illa ställt det är. Men tänkte ta hit någon som inte utför relining så man får ett ärligt svar på vad som bör göras

K Kanelbullen123 skrev:
Ja. Du kan relina enskilda rör till och med. Även gamla gjutjärnsbrunnar går att fräsa ur, relina och montera moderna vattenlås i.

Vid relianade allt som låg under betong, och cementrören utanför huset som låg obekvämt djupt ner.

Övriga våningar och stående stammar som var synliga byttes istället

Relina är dock inte billigt, men väldigt smidigt

Som filmar dessutom gratis, så är du med och kan se eventuellt problem och ta beslut därefter utan köptvång (även om många kommer säga åt dig att du borde)
Jag är lite orolig för att relina efter att ha läst runt här på forumet. Många verkar tycka att det ofta inte blir bra. Vill inte lägga 100k+ på relining bara för att vara tvungen att byta ut rören snart igen.

RoTe
Ok om du kan noll om hur rören är dragna har du en LÅNG väg fram innan du bör fundera på relining. Det jag undrade är, ligger rören i betong i en källare. Det enda du säger är bottenvåning men är det suterräng eller inte? Platta på mark eller inte? Hur är ditt hus byggt är vad vi först bör få reda på och det bör du som villaägare ha koll på.

RoTe RoTe skrev:
Ok om du kan noll om hur rören är dragna har du en LÅNG väg fram innan du bör fundera på relining. Det jag undrade är, ligger rören i betong i en källare. Det enda du säger är bottenvåning men är det suterräng eller inte? Platta på mark eller inte? Hur är ditt hus byggt är vad vi först bör få reda på och det bör du som villaägare ha koll på.
Vi har ett suterränghus byggt 1970 på betongplatta. Det är golvvärme på hela nedervåningen, antar det spelar roll om man behöver bila upp golvet

RoTe
F Flyttgubbe skrev:
Vi har ett suterränghus byggt 1970 på betongplatta. Det är golvvärme på hela nedervåningen, antar det spelar roll om man behöver bila upp golvet
Där kom vi en bra bit närmare relining ja. Men som sagt, ha stenkoll på golvbrunnarna först, det kan du kolla själv ju. Sedan filmning. Avloppslukt behöver inte ha ett dugg med ett avloppsläckage att göra, alltså den blöta äckliga och dåliga delen... Försök använda näsan bättre också för att lokalisera problemet. Stäng alla dörrar inne och försök känna om det luktar mer eller mindre någonstans.

RoTe RoTe skrev:
Där kom vi en bra bit närmare relining ja. Men som sagt, ha stenkoll på golvbrunnarna först, det kan du kolla själv ju. Sedan filmning. Avloppslukt behöver inte ha ett dugg med ett avloppsläckage att göra, alltså den blöta äckliga och dåliga delen... Försök använda näsan bättre också för att lokalisera problemet. Stäng alla dörrar inne och försök känna om det luktar mer eller mindre någonstans.
Jag försöker inte utelämna någon information. Jag är bara en ny husägare som aldrig har behövt kunna något som har med avlopp att göra.

Det jag har märkt i badrummet där nere är att det luktar illa från avloppet vid badkaret, men inget från duschen. Jag har gått och hällt vatten vid badkaret för att försäkra mig om att det inte är för att vattnet dunstat, men det har inte gjort någon större skillnad. Det kanske styrker din teori om att något eventuellt är trasigt där? Det luktade även väldigt illa när jag plockade bort vattenlåset på handfatet.
Duschen och badkaret används väldigt lite men handfatet används dagligen.

Det är svårt att kolla avloppet då det står ett bubbelbadkar som är i vägen. Kanske borde plocka bort det så jag kan kolla närmare, men jag är tveksam till om jag har kunskapen som behövs för att bedöma om det är något fel ändå

Jag skulle vilja påstå att den dåliga lukten endast kommer från badrummet

Kolla också så att alla vattenlås sitter ordentligt.
Ex ert vattenlås i golvbrunnen som inte sitter ordentligt kan göra att det luktar avlopp

F Flyttgubbe skrev:
Jag är lite orolig för att relina efter att ha läst runt här på forumet. Många verkar tycka att det ofta inte blir bra. Vill inte lägga 100k+ på relining bara för att vara tvungen att byta ut rören snart igen.
Åsikterna går verkligen isär.
Vi tänkte först byta ut allt. Men flertalet rörmokare tyckte att det var på tok för jobbigt, och för stort arbete jämfört med att relina. Så dom tackade nej till att göra bytet.

Rent tekniskt ser jag inga större problem.
Ett nytt rör inuti de gamla, så beroende på hur stora rör du har kan det påverka eller vara försumbart.

Med relining från de större aktörerna ingår också helt okej garantier, där dom även spolar rören ifall man skulle få bekymmer. Skulle det bero på felaktigt utförande byter dom ut rören.

Relining med strumpa har gjorts i många år nu, och är absolut en fungerande lösning.
Med det sagt ersätter det såklart inte nya rör eller problem som beror på befintliga rörs dragning.

F Flyttgubbe skrev:
Jag försöker inte utelämna någon information. Jag är bara en ny husägare som aldrig har behövt kunna något som har med avlopp att göra.

Det jag har märkt i badrummet där nere är att det luktar illa från avloppet vid badkaret, men inget från duschen. Jag har gått och hällt vatten vid badkaret för att försäkra mig om att det inte är för att vattnet dunstat, men det har inte gjort någon större skillnad. Det kanske styrker din teori om att något eventuellt är trasigt där? Det luktade även väldigt illa när jag plockade bort vattenlåset på handfatet.

Det är svårt att kolla avloppet då det står ett bubbelbadkar som är i vägen. Kanske borde plocka bort det så jag kan kolla närmare, men jag är tveksam till om jag har kunskapen som behövs för att bedöma om det är något fel ändå

Det låter som om du kanske ska kolla vattenlåset och eventuella packningar till den som luktar

Gå inte händelserna i förväg och snöa in på relining. Först måste du konstatera vad felet är. Kan ju vara en skitsak…

Det behöver inte vara en golvbrunn eller ett avloppsrör, kan vara en manschett till ett handfat eller toalett som inte sitter rätt och då rinner det rätt ner i betongplattan.
Kan också vara avluftningen som inte är korrekt. För att bara nämna några saker…

Tror du det är rören så anlita en firma som filmar allt åt dig, annars får du gå runt och kontrollera allt som är ovanför eller i anslutning till plattan.
En enklare fuktmätare är inte heller särskilt dyr.

RoTe
F Flyttgubbe skrev:

Självklart utelämnar du inte info med vilje, men det är rätt segt att behöva dra ur folk information för att kunna hjälpa.

Du är ju redan något på spåren helt klart och det låter som att badkaret endera måste bort eller lyftas upp så att du kommer åt. Som andra också sagt så behöver det inte vara trasigt utan det kan vara felmonterat t.ex.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.