14 660 läst ·
22 svar
15k läst
22 svar
Minireningsverk mälaren 6
Sida 1 av 2
Hej Jag ska till med avlopp, så min fråga har någon erfarenhet av minireningsverk mälaren 6
Som säljs av Svenska avlopp,eller är det någon som har något annat att tipsa om.
Är det någon som har anlitat borrning av vatten i Gävleborg
Som säljs av Svenska avlopp,eller är det någon som har något annat att tipsa om.
Är det någon som har anlitat borrning av vatten i Gävleborg
<BUMP>
@Grovlimpan: Hur gick det -bestämde du dig för denna modell?
-hur verkar den hittills?
-vad var responsen från kommunen?
-Har området hög skyddsnivå?
Någon annan med erfarenhet av detta verk, eller som vet om något motsvarande (8-10 PE) som klarar hög skyddsnivå utan kemdosering?
-Ska själv skicka in ansökan då det är dags att förnya avloppet och lutar mot detta verk (fast snäppet större - Mälaren 8).
Det som jag tycker talar för är helt enkelt:
Inget antifotsvettsmedel.
Inget snigeldödarmedel.
Ingen polsk bränd kalk.
(kunde inte låta bli med de inte helt korrekta beskrivningarna på fosforfällningskemikalierna)
@Grovlimpan: Hur gick det -bestämde du dig för denna modell?
-hur verkar den hittills?
-vad var responsen från kommunen?
-Har området hög skyddsnivå?
Någon annan med erfarenhet av detta verk, eller som vet om något motsvarande (8-10 PE) som klarar hög skyddsnivå utan kemdosering?
-Ska själv skicka in ansökan då det är dags att förnya avloppet och lutar mot detta verk (fast snäppet större - Mälaren 8).
Det som jag tycker talar för är helt enkelt:
Inget antifotsvettsmedel.
Inget snigeldödarmedel.
Ingen polsk bränd kalk.
(kunde inte låta bli med de inte helt korrekta beskrivningarna på fosforfällningskemikalierna)
Jag har inte bestämt mig än, men det lutar mot att det blir Mälaren 6.
Ska träffa Kommunen om några veckor.
Ska träffa Kommunen om några veckor.
Jag har grävt ner en Mälaren 6 för 4 veckor sedan, När jag fick åläggande från kommunen att byta avlopp så började jag grotta ner mig i skitbranchen rejält. Åkte och tittade när den lokale markentreprenören hade minimässa med olika leverantörer på plats, då i höstas hade han då Godkända Avlopp som visade sitt minireningverk. Jag pratade med dem och gav dem mitt nr men tyvärr så vill ju den entreprenören ha de jobbet och jag vet att de kan ta betalt. Så jag kontaktade själv Godkända Avlopp både genom mail och tel fick alla dokument som jag behövde så jag kunde komplettera ansökan till kommunen. Jag valde deras verk beror på att jag vill ha så lite synligt som möjligt i trädgården, nu har jag bara ett lock och ett styrskåp intryckt i buxbomhäcken. Samt att det är helt kemikaliefritt. (Skulle jag valt tex markbädd på burk så hade jag haft 3 lock plus rör stickandes upp ur gräsmattan.)
Inga rörligadelar i verket en enkel konstruktion som bygger på lufttryck. Och bli billig driftkostnad när jag sköter servicen själv. Och jag funderar även på att slamavvattna själv. Jag beställde verket direkt från Godkända Avlopp i Norrköping.
Skulle jag valt tex markbädd på burk så hade jag haft 3 lock plus rör stickandes upp ur gräsmattan.
Efter minireningsverket har jag 3st Wawin vattenkassetter på en singelbädd och under det ett dräneringsrör (om inte det hinner infilteras ner i marken) som är anslutet på gamla röret till den utdömda markbädden som ligger 300 m vid ett krondike. Jag fick min ansökan godkänd på 2 veckor. Kommunen tycker om att man är påläst. Jag har normal skyddsklass.
Inga rörligadelar i verket en enkel konstruktion som bygger på lufttryck. Och bli billig driftkostnad när jag sköter servicen själv. Och jag funderar även på att slamavvattna själv. Jag beställde verket direkt från Godkända Avlopp i Norrköping.
Skulle jag valt tex markbädd på burk så hade jag haft 3 lock plus rör stickandes upp ur gräsmattan.
Efter minireningsverket har jag 3st Wawin vattenkassetter på en singelbädd och under det ett dräneringsrör (om inte det hinner infilteras ner i marken) som är anslutet på gamla röret till den utdömda markbädden som ligger 300 m vid ett krondike. Jag fick min ansökan godkänd på 2 veckor. Kommunen tycker om att man är påläst. Jag har normal skyddsklass.
Tack för din upplysning.
Var köpte du minireningsverk ifrån?.
Var köpte du minireningsverk ifrån?.
Jag valde tre kammar brunn från Fann istället för reningsverk
Jag har lagt ner detta avlopp. Har fungerat bra i över 1år. Dock ej gjort något vattenprov.
Väntar på att kommunen ska kontakta mig för besök för att se anläggningen. Vilket de ska göra enligt tillståndet.
Men det är nog inte högsta prio.....
Väntar på att kommunen ska kontakta mig för besök för att se anläggningen. Vilket de ska göra enligt tillståndet.
Men det är nog inte högsta prio.....
Hej. Jag tittar för närvarande också på Mälaren 6, men det verkar vara en ganska ny produkt. Undrar också; finns det någon som gjort provtagning och sett hur det funkar? Någon som haft det ett tag och kan berätta mer om det, funkar det som det ska, problem, o.s.v?
Hej har nu gjort ett vattenprov, som är godkänt.T Twilight81 skrev:
Det var Godkända avlopp som ville ha ett pga min diffuser inte släppte ut bubblor som det ska.
Men trots det så var det godkänt.
Jag kommer få den defekta diffusern utbytt.
Annars fungerar det bra, viss lukt förekommer, bra avluftning över nock rekomenderas.
Jag slamtömmer o gör service själv.
// J
Har ett Mälaren6, lades ner april-21 funkar som det skall, godkänt prov gjort i april i årT ThJo1880 skrev:Hej har nu gjort ett vattenprov, som är godkänt.
Det var Godkända avlopp som ville ha ett pga min diffuser inte släppte ut bubblor som det ska.
Men trots det så var det godkänt.
Jag kommer få den defekta diffusern utbytt.
Annars fungerar det bra, viss lukt förekommer, bra avluftning över nock rekomenderas.
Jag slamtömmer o gör service själv.
// J
nackdelar hitills, lite högt ljud på kompressorn, skall sätta dit dämpplattor, på fötterna få se om det blir bättre, viss doft kan förekomma, annars inget flockningsmedel, inget serviceavtal servar själv, intressant hur länge kompressorn (pumpen) håller, dock ingen större kostnad 1500-2000kr , 3års garanti, behöver inte ner i tanken och röra, allt sitter i styrskåpet lättåtkomligt Ångrar inte mitt val av avlopp..
Svarar mig själv, allt som allt inkl markentrpenad april -21 108000krJ jang skrev:Har ett Mälaren6, lades ner april-21 funkar som det skall, godkänt prov gjort i april i år
nackdelar hitills, lite högt ljud på kompressorn, skall sätta dit dämpplattor, på fötterna få se om det blir bättre, viss doft kan förekomma, annars inget flockningsmedel, inget serviceavtal servar själv, intressant hur länge kompressorn (pumpen) håller, dock ingen större kostnad 1500-2000kr , 3års garanti, behöver inte ner i tanken och röra, allt sitter i styrskåpet lättåtkomligt Ångrar inte mitt val av avlopp..
Läge att lägga in en uppdatering från mig: Jag installerade ett Mälaren 8 förra sommaren. -Eller rättare sagt jag fick vifta med vit flagg att göra det själv och lejde bort installationen då privata situationen ändrades ganska ordentligt. Verket har fungerat bra. Ren och enkel installation. Innan jag bestämde mig så var jag och kikade på verket på en minimässa hos en entreprenör. Verket är anslutet till ett större dike.
Enkel konstruktion och servicevänlig. Det är inte mycket som kan gå fel så länge styrelektroniken fungerar som den ska - vilket den gör. Luftpumpen i styrskåpet får man väl byta ut vad det lider och även diffusorn, men det är ingen större peng på. Jämfört man med de andra verken som krävde flockningsmedel / extra fosforfälla = stor säck med kalk som ska växlas enligt intervall så är detta överlägset bästa alternativet som jag hittade.
Enkel konstruktion och servicevänlig. Det är inte mycket som kan gå fel så länge styrelektroniken fungerar som den ska - vilket den gör. Luftpumpen i styrskåpet får man väl byta ut vad det lider och även diffusorn, men det är ingen större peng på. Jämfört man med de andra verken som krävde flockningsmedel / extra fosforfälla = stor säck med kalk som ska växlas enligt intervall så är detta överlägset bästa alternativet som jag hittade.