Hej

Sitter med ett litet dilemma.
Någon som kan berätta för amatören hur jag ska göra för att få på grenröret?

Korts röda röret på egen bild går att ta av.

Tack för hjälpen 😊

• Rörsystem under mark med grå grenrör och rött rör i jord. En del av röret kan tas av för att underlätta montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött rör av PVC delvis installerat i en jordhålighet, del av ett VVS-projekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Välkommen till forumet.

För det första, byt T-röret mot ett Y-rör
[länk]

Är det gråa röret godkänt för markförläggning/ingjutning?

Gräv upp mer så att ena röret kan böjas ut.
Eller så skaffar du en skjutmuff till och en rörbit.

Se till så att skjutmuffarna inte kan glida när de väl har kommit på rätt plats.
Tack för det 😊

Dum fråga, men det är ”viktigt”med Y rör istället för T?
Är en tvättmaskin som ska anslutas.

Det gråa röret är godkänt.
Ja får handla en skjutmuff till, inte aktuellt att gräva mer om jag inte behöver…

Tack för svar 🙏

Du behöver ju inte två skjutmuffar, det räcker med en om du inte sågat av för mycket. Men den muff som ligger där på första bilden kanske är en vanlig muff med stopp?
Och som Demppa skrev så ska det vara Y. Den fyller två funktioner. Vattnet från tvättmaskinen leds åt rätt håll - och det är mindre risk för inspolning från den stora stammen i det lilla röret.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ja, reglerna är inte skriva utan anledning.

Följer du reglerna kan du sälja huset utan att vara orolig att köparen kommer dragande med dolda fel.

När du använder skjutmuffar så markera med tuschpenna på rören så du får skarven i mitten.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Du behöver ju inte två skjutmuffar, det räcker med en om du inte sågat av för mycket. Men den muff som ligger där på första bilden kanske är en vanlig muff med stopp?
Och som Demppa skrev så ska det vara Y. Den fyller två funktioner. Vattnet från tvättmaskinen leds åt rätt håll - och det är mindre risk för inspolning från den stora stammen i det lilla röret.
Hur ska jag göra med enbart en muff menar du? Har inte sågat av så mycket än. Men får inte ihop det i skallen med endast en muff 🤔

Den på bilden är numera en skjutmuff efter lite fix.
Bra poäng 👍

mexitegel mexitegel skrev:
Ja, reglerna är inte skriva utan anledning.

Följer du reglerna kan du sälja huset utan att vara orolig att köparen kommer dragande med dolda fel.

När du använder skjutmuffar så markera med tuschpenna på rören så du får skarven i mitten.
Väldigt sant, så nu ska jag ringa gamla ägarna och klaga på att de lagt ner orange rör till avlopp inomhus 😉

Vad är egentligen skillnader på grå och orange?

Bra tips, tack 🙏😊

D Dojsan skrev:
Dum fråga, men det är ”viktigt”med Y rör istället för T?
Är en tvättmaskin som ska anslutas.
För att inte vattnet mm ska "stutsa tillbaka" när det slår i rörväggen med 90⁰ vinkel.
Dels för att inte vattnet mm ska tappa mycket fart när det måste göra en 90⁰ snäv vinkelrät riktningsändring.

Enda gången det får/kan vara ett T-rör är när liggande ledning ansluter mot stående samlingsledning.
Korta 90⁰ böjar är typ förbjudna, främst inbyggda.
90⁰ långböj fungerar hyfsat lika som två 45⁰, men inte riktigt lika bra.

Edit: bytte bör mot kan (får/kan)

Redigerat:
  • Gilla
Dojsan
  • Laddar…
Mitt tips är att inte modifiera delar, du skev: "Den på bilden är numera en skjutmuff efter lite fix".
Modifierad del är inte godkänd...
Då delarna är billiga så finns det ingen anledning att snåla.

För att lösa ditt problem använd två skjutmuffar, en rörstump och ett "y" se till att allt är godkänt för mark/ingjutning.

• Gilla
Dojsan och 1 till
  • Laddar…
Det är egentligen inte färgen utan hur rören är klassade. Tex anger SN8 hur mycket röret tål utan att deformeras under belastning.

Nordic Poly Mark är också en märkning om att röret håller en bra kvalitet.

Tex är det som natt och dag mellan Marley från Bauhaus och ett svenskt pipelife. Marley är mycket hårdare och sprödare även om båda är märkta med samma standard (EN 1401/ EN 1329) och SN8

Därutöver finns klassning B, BD och D där Klass B är för användning inomhus och för klamring mot vägg. Klass BD är avsedd för både inomhusbruk och markförläggning intill en meter från byggnad. Klass D är avsedd för markförläggning och kan användas i områden med högre belastning, såsom under vägar och parkeringsplatser.

För att gjuta in ett rör ska det alltså vara klassat ”BD”

Det är alltså inte fel att använda orange rör inomhus.

• Gilla
Zebraponken
  • Laddar…
P
Det är alltså inte fel att använda orange rör inomhus.
Har du något som stödjer detta påstående?

• Gilla
LeifF
  • Laddar…
Ja, så länge röret är klassat för användningsområdet spelar färgen ingen roll.

P
Ja, så länge röret är klassat för användningsområdet spelar färgen ingen roll.
Har du någon fakta/ sida som talar om det för alla sidor jag har läst säger grått inomhus och röda/orange utomhus?
Branchanvisning?

H HSP skrev:
Mitt tips är att inte modifiera delar, du skev: "Den på bilden är numera en skjutmuff efter lite fix".
Modifierad del är inte godkänd...
Då delarna är billiga så finns det ingen anledning att snåla.

För att lösa ditt problem använd två skjutmuffar, en rörstump och ett "y" se till att allt är godkänt för mark/ingjutning.
Sant, rådfråga i butiken efter att ha visat bilder, men blev såklart fel ändå. Då allt var stängt och jag ville få ihop avloppet så ville jag ge det ett försök.

Annars hade det inte varit aktuellt 👍

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.