Hej hej alla experter,
Möjligt detta är ett känt problem. Vi har haft en del stopp på röret till diskhon och rensar ganska ofta. Även efter rensningen går det ganska trögt i system. Det kluckar även röret av nån anledning, då lyfte jag den nedersta rördelen och avrinningen blir väldigt bra.
Jag misstänker det bilda någon form av undertryck i röret och det får inte tillräckligt in med luft för att få fart på avrinningen. Så nu har jag den sista delen upplyft och ställt lite snett för att vattnet ska rinna ned men det finns en risk att det kan rinna ut en dag.
Hur kan jag lösa detta på bästa sätt ? Ska jag göra nåt lite hål i nedersta delen?
Möjligt detta är ett känt problem. Vi har haft en del stopp på röret till diskhon och rensar ganska ofta. Även efter rensningen går det ganska trögt i system. Det kluckar även röret av nån anledning, då lyfte jag den nedersta rördelen och avrinningen blir väldigt bra.
Jag misstänker det bilda någon form av undertryck i röret och det får inte tillräckligt in med luft för att få fart på avrinningen. Så nu har jag den sista delen upplyft och ställt lite snett för att vattnet ska rinna ned men det finns en risk att det kan rinna ut en dag.
Hur kan jag lösa detta på bästa sätt ? Ska jag göra nåt lite hål i nedersta delen?
Det vi har under våran diskho för att lösa detta är en förgrening och sedan en vakumventil. Det blir undertryck när vattnet skall forsa ner och det så det löser man enkelt med en ventil som kan släppa in luft men samtidigt förhindrar att luft kommer ut ur röret.
Beställa hem spolbil eller så får man peta med tjockt rensband och gå med högtryck med spolslang.P PhilipBIM skrev:
Om du inte vill ha en husfixarhobby så rekommenderar jag spolbil. Om du är beredd att tillbringa några helger med rensband och högtryck med köket täckt av stinkande avlopp så gå den vägen. Jag har gjort dem båda men den dyra spolbilen känns alltmer prisvärd med stigande ålder. Ta hem en som har hetvatten om möjligt.
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Tack, det låter rimligt med en ordentlig spolbil.Claes Sörmland skrev:
Beställa hem spolbil eller så får man peta med tjockt rensband och gå med högtryck med spolslang.
Om du inte vill ha en husfixarhobby så rekommenderar jag spolbil. Om du är beredd att tillbringa några helger med rensband och högtryck med köket täckt av stinkande avlopp så gå den vägen. Jag har gjort dem båda men den dyra spolbilen känns alltmer prisvärd med stigande ålder. Ta hem en som har hetvatten om möjligt.
Fick detta respons från ett firma:Claes Sörmland skrev:
Beställa hem spolbil eller så får man peta med tjockt rensband och gå med högtryck med spolslang.
”Hetvattenspolning används ej i normala avlopp utan bara inom industrin kan jag berätta för dig med erfarenhet sedan 1986.
PVC-Rör och andra rör förutom rostfria rör tål ej hetvattenspolning för vetskap.”
Vad tänker du? 😆
Firman erbjuder väl inte den tjänsten tänker jag:P PhilipBIM skrev:
https://www.avloppsservice.se/hetvattenspolning/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden